ABÚ ZABÍ - Co nám o konkurenceschopnosti jednotlivých vozů napoví podrobnější pohled na nejrychlejší časy v sektorech a maximální rychlosti dosažené v kvalifikaci na Velkou cenu Abú Zabí?
V úvodu si stručně připomeňme konfiguraci okruhu. První sektor v Abú Zabí obsahuje úvodní středně rychlou levotočivou zatáčku, po níž následují velmi rychlá pasáž se zatáčkami, které se projíždějí v rychlostech nad 250 km/hod.
Druhý sektor začíná pomalou sekcí s vracečkou na velmi dlouhou rovinku mezi zatáčkami 7. a 8. s první DRS zónou, v jejímž závěru se měří maximální rychlosti (speed trap). Po zpomalovací šikaně 8/9 přichází na řadu další dlouhý úsek, na jehož konci před 11. zatáčkou prostřední část končí.
Třetí sektor je technicky náročným, obsahuje celou řadu pomalých a středně rychlých zatáček, kde je zapotřebí dobré ovladatelnosti vozu, mechanické přilnavosti a trakce pro výjezd z nich.
Podrobnější technické informace o okruhu Jas Marina najdete zde.
Mark Webber podruhé v posledních třech závodech porazil svého týmového kolegu Sebastiana Vettela, kterému tentokrát vše včetně KERSu fungovalo, dopustil se jen drobné chyby v první zatáčce. Australan stanovil rekord v prvním i druhém sektoru, v tom třetím, kde po celý den ztrácel, se mu v klíčovém kole podařilo udržet těsně za Sebastianem - díky tomu si mohl připsat své 13. pole position v kariéře, čímž vyrovnal australský rekord Jacka Brabhama.
Ještě rychlejší čas než Vettel v něm ale dosáhl Nico Rosberg, který byl dnes nejlepší ze zbytku pole a do Velké ceny Abú Zabí odstartuje ze třetího místa, hned za oběma Red Bully. Jeho týmový kolega Lewis Hamilton ve svém posledním ostrém pokusu dostal ve třetím sektoru, jinak by stál na roštu za modrými vozy on.
Pokud by se mu podařilo poskládat všechny sektory dohromady jako Webberovi, Hülkenbergovi či Ricciardovi, dosáhl by minimálně o 0,438 sekundy rychlejšího času. Hamilton se jako jediný z první šestice v Q3 nedokázal zlepšit.
Horší časy než v Q2 za klesajících teplot a měnícího se vyvážení vozu kromě něj zajeli také Grosjean (+ 0,049 s), Massa (+ 0,026 s), Pérez (+ 0,256 s) i Ricciardo (+ 0,259 s). Piloti si po západu slunce přidávali přítlak na předním křídle ve snaze vypořádat se s nedotáčivostí. Pilot Toro Rosso přestupující příští rok k Red Bull podal výborný výkon, stejně jako Massa, který srovnal kvalifikační skóre s Alonsem na 8:8.
Mírným překvapením po dobré formě v trénincích byl výkon McLarenů. Pérez se sice probil do Q3, ale Buttonovi najednou chybělo 6 desetin, potýkal se s nedostatkem přilnavosti a nedokázal zprovoznit pneumatiky.
McLareny sází v Abú Zabí na nízký přítlak, což jde vidět z rychlostí na rovinkách, kde patří mezi nejlepší, ve třetím technickém sektoru na to ale doplácejí - ztrácejí tam příliš. Buttonův nejlepší čas se zde vyrovnal pouze Williamsu Pastora Maldonada. V závodě by si však mohli polepšit - obvykle mají lepší rychlost při delších jízdách a jejich konfigurace jim pomůže k předjíždění.
Velký rozdíl byl dnes patrný mezi oběma vozy Force Indie - zatímco Di Resta málem postoupil do Q3, o sekundu pomalejší Sutil se poroučel už v Q1. Stěžoval si při jízdě v některých zatáčkách na nedotáčivost, v jiných na přetáčivost. Kvůli problému s brzdami v trénincích se mu zatím nepodařilo najít dobré vyvážení.
Okruh Jas Marina evidentně nesedí Ferrari, u kterých přetrvává problém s trakcí, což bylo patrné zejména ve třetím sektoru s množstvím pomalejších zatáček. Massa zvolil o něco méně přítlaku, podobně jako McLareny, sotva mu to stačilo na postup do Q3. Alonso udělal chybku při ve vlásence č. 7 a poté při nájezdu na druhou dlouhou rovinku, což ho přišlo na onu kritickou desetinku, kvůli které v Q2 vypadl. Pro závod však ušetřil sadu pneumatik a bude si moci volně vybrat směs na startu.
Ve skvělých výkonech pokračuje Hülkenberg u Sauberu - předčil obě Ferrari, McLareny i jeden Lotus (ten druhý byl dodatečně shledán nelegální). Jeho manažer je zděšen tím, že se Nico může příští rok kvůli nedostatku financí ocitnout bez místa. Jeho týmový kolega Gutiérrez se v prvním pokusu ocitl v provozu, do druhého nestihl najet, což si inženýři na boxové zídce za rámeček nedají.
Zajímavostí bylo, že prvních 16 jezdců, kteří postoupili do Q2, dělilo pouze 6 desetin sekundy. Všichni v Q1 použili měkké pneumatiky - včetně obou Red Bullů. V Q3 všichni vyjeli rovněž na měkčí sadě. Mezi oběma směsmi tvořil rozdíl v časech na kolo až 1,5 sekundy.
Během tréninku se ukázalo, že degradace pneumatik je na poměrně dobré úrovni, proto se očekávají strategie s jedinou zastávkou během závodu. Ideální by dle Pirelli mělo být po startu na měkkých pneumatikách přezout ve 12. kole na středně-tvrdé a zbytek odjet až do cíle. Při startu na středně-tvrdé vychází nejlépe přezutí na měkkou sadu ve 43. kole.
V úvahu přichází také o něco pomalejší dvouzastávková strategie: přezutí na tvrdé po startu na měkkých v 9. a v 32. kole.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.