Bývalý jezdec F1 Brundle: Co se týče trhu s jezdci v tomto roce, tak s výjimkou špičkových jezdců jsem už dlouho neviděl tolik nejistoty.
Ve čtvrtek se mluvilo o tom, že by se Velká cena Indie nemusela jet. Nepředpokládal jste ale, že by byla zrušená, že ne?
Martin Brundle (MB): „Nemyslím, že by kdokoliv v paddocku hledal v letovém řádu, kdy poletí o něco dřív domů, nebo přímo do Abú Zabí! Po loňském závodě zde bylo 54 podání na soud – systém v Indii je celkem složitý…“
Může o tomto víkendu někdo zabránit Vettelovi ve vítězství?
MB: „Ne, pokud někde někdo nenajde nadbytečnou rychlost. Mark Webber by rád překazil Vettelovi rekord, Sebastian zatím vedl v každém kole, které se v Indii jelo. Vůz se zdá být perfektní jako vždy. Jedině nehoda, kontakt, nebo menší spolehlivost techniky – to jsou faktory, které by ho mohly zastavit na cestě k vítězství a k jeho čtvrtému titulu.“
Jaký je zde v Indii okruh?
MB: „V Indii neexistuje velká motoristická závodní scéna, takže trať nebude v porovnání s loňským závodem výrazně pogumovaná. Ale když někdo vyjede z ideální stopy, musí se vyrovnat se špínou a prachem a pak musí rychle zpátky, jako to bylo v případě Calada v prvním volném tréninku. Jezdci musí být trpěliví. Je to jako závodění na městském okruhu, musíte nechat okruh, aby do Vás vstoupil.“
Lewis Hamilton bude mít ve svém boxu o víkendu svou rodinu. Je jedním z těch pilotů, kterým pomáhá přítomnost příbuzných, je to tak?
MB: „Ano. Lewis má vždy lepší náladu, když má kolem sebe svou rodinu, má ji rád. Zdá se, že když je jeho rodina v jeho blízkosti, podává lepší výkony.“
Byl jste překvapen výběrem Toro Rosso, když tým angažoval Daniila Kvjata vedle Jean-Erica Vergna pro rok 2014?
MB: „Trochu jsem byl překvapen. Myslel jsem si, že angažují da Costu, abych byl upřímný. Pro mladého jezdce je to velká výzva, ale nedomnívám se, že by ho vzali kvůli penězům. Byl přece rychlý v GP3. I Bottas přešel do Formule 1 přímo z GP3, i když s ročním testováním. Räikkönen, Senna i já jsme přišli z Formule 3, takže takový skok je možný. Co se týče trhu s jezdci v tomto roce, tak s výjimkou špičkových jezdců jsem už dlouho neviděl tolik nejistoty. Mnoho zkušených jezdců zatím nemá jisté místo a jejich kariéra ve Formuli 1 v příštím roce není jistá.“
Mluvme třeba o Nicovi Hülkenbergovi. Mnoho lidí si myslelo, že má smlouvu, teď už si to nemyslí. O Massovi se zase říká, že by mohl jít do týmu Williams. Jak to vidíte Vy?
MB: „Nemůžu uvěřit, že by Hülkenberg zůstal bez konkurenceschopného vozu. Nevím, proč ho nevzali do McLarenu, možná plánují o několik sezon dopředu. Týmy to dělají ohledně pilotů, motorů, sponzorů, nemůžu to hodnotit jen ze současného pohledu. Podle mě je Hülkenberg hvězdou a měl by být v co nejlepším monopostu.
Felipe Massa má stále perspektivu několika let ve Formuli 1 před sebou. Dovedu si ho představit ve Williamsu, ale vím, že jedná i s Force India a Lotusem. Tyto dva týmy ale stále zabezpečují svoje rozpočty a finanční příjmy na příští sezonu. To je jeden z důvodů, proč je letos trh s jezdci nepřehledný. Kvůli změnám v pravidlech v roce 2014 se zdá, že nějaké vědomosti a zkušenosti budou pro týmy důležité. Někdo jako Massa, zejména když disponuje nějakými penězi… jenže kde je Maldonado s jeho penězi? A co budou dělat s Bottasem? Příští rok bude pro některé dobré jezdce zklamáním.“
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.