Bývalý jezdec F1 Brundle: Co se týče trhu s jezdci v tomto roce, tak s výjimkou špičkových jezdců jsem už dlouho neviděl tolik nejistoty.
Ve čtvrtek se mluvilo o tom, že by se Velká cena Indie nemusela jet. Nepředpokládal jste ale, že by byla zrušená, že ne?
Martin Brundle (MB): „Nemyslím, že by kdokoliv v paddocku hledal v letovém řádu, kdy poletí o něco dřív domů, nebo přímo do Abú Zabí! Po loňském závodě zde bylo 54 podání na soud – systém v Indii je celkem složitý…“
Může o tomto víkendu někdo zabránit Vettelovi ve vítězství?
MB: „Ne, pokud někde někdo nenajde nadbytečnou rychlost. Mark Webber by rád překazil Vettelovi rekord, Sebastian zatím vedl v každém kole, které se v Indii jelo. Vůz se zdá být perfektní jako vždy. Jedině nehoda, kontakt, nebo menší spolehlivost techniky – to jsou faktory, které by ho mohly zastavit na cestě k vítězství a k jeho čtvrtému titulu.“
Jaký je zde v Indii okruh?
MB: „V Indii neexistuje velká motoristická závodní scéna, takže trať nebude v porovnání s loňským závodem výrazně pogumovaná. Ale když někdo vyjede z ideální stopy, musí se vyrovnat se špínou a prachem a pak musí rychle zpátky, jako to bylo v případě Calada v prvním volném tréninku. Jezdci musí být trpěliví. Je to jako závodění na městském okruhu, musíte nechat okruh, aby do Vás vstoupil.“
Lewis Hamilton bude mít ve svém boxu o víkendu svou rodinu. Je jedním z těch pilotů, kterým pomáhá přítomnost příbuzných, je to tak?
MB: „Ano. Lewis má vždy lepší náladu, když má kolem sebe svou rodinu, má ji rád. Zdá se, že když je jeho rodina v jeho blízkosti, podává lepší výkony.“
Byl jste překvapen výběrem Toro Rosso, když tým angažoval Daniila Kvjata vedle Jean-Erica Vergna pro rok 2014?
MB: „Trochu jsem byl překvapen. Myslel jsem si, že angažují da Costu, abych byl upřímný. Pro mladého jezdce je to velká výzva, ale nedomnívám se, že by ho vzali kvůli penězům. Byl přece rychlý v GP3. I Bottas přešel do Formule 1 přímo z GP3, i když s ročním testováním. Räikkönen, Senna i já jsme přišli z Formule 3, takže takový skok je možný. Co se týče trhu s jezdci v tomto roce, tak s výjimkou špičkových jezdců jsem už dlouho neviděl tolik nejistoty. Mnoho zkušených jezdců zatím nemá jisté místo a jejich kariéra ve Formuli 1 v příštím roce není jistá.“
Mluvme třeba o Nicovi Hülkenbergovi. Mnoho lidí si myslelo, že má smlouvu, teď už si to nemyslí. O Massovi se zase říká, že by mohl jít do týmu Williams. Jak to vidíte Vy?
MB: „Nemůžu uvěřit, že by Hülkenberg zůstal bez konkurenceschopného vozu. Nevím, proč ho nevzali do McLarenu, možná plánují o několik sezon dopředu. Týmy to dělají ohledně pilotů, motorů, sponzorů, nemůžu to hodnotit jen ze současného pohledu. Podle mě je Hülkenberg hvězdou a měl by být v co nejlepším monopostu.
Felipe Massa má stále perspektivu několika let ve Formuli 1 před sebou. Dovedu si ho představit ve Williamsu, ale vím, že jedná i s Force India a Lotusem. Tyto dva týmy ale stále zabezpečují svoje rozpočty a finanční příjmy na příští sezonu. To je jeden z důvodů, proč je letos trh s jezdci nepřehledný. Kvůli změnám v pravidlech v roce 2014 se zdá, že nějaké vědomosti a zkušenosti budou pro týmy důležité. Někdo jako Massa, zejména když disponuje nějakými penězi… jenže kde je Maldonado s jeho penězi? A co budou dělat s Bottasem? Příští rok bude pro některé dobré jezdce zklamáním.“
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.