Bývalý jezdec F1 Brundle: Co se týče trhu s jezdci v tomto roce, tak s výjimkou špičkových jezdců jsem už dlouho neviděl tolik nejistoty.
Ve čtvrtek se mluvilo o tom, že by se Velká cena Indie nemusela jet. Nepředpokládal jste ale, že by byla zrušená, že ne?
Martin Brundle (MB): „Nemyslím, že by kdokoliv v paddocku hledal v letovém řádu, kdy poletí o něco dřív domů, nebo přímo do Abú Zabí! Po loňském závodě zde bylo 54 podání na soud – systém v Indii je celkem složitý…“
Může o tomto víkendu někdo zabránit Vettelovi ve vítězství?
MB: „Ne, pokud někde někdo nenajde nadbytečnou rychlost. Mark Webber by rád překazil Vettelovi rekord, Sebastian zatím vedl v každém kole, které se v Indii jelo. Vůz se zdá být perfektní jako vždy. Jedině nehoda, kontakt, nebo menší spolehlivost techniky – to jsou faktory, které by ho mohly zastavit na cestě k vítězství a k jeho čtvrtému titulu.“
Jaký je zde v Indii okruh?
MB: „V Indii neexistuje velká motoristická závodní scéna, takže trať nebude v porovnání s loňským závodem výrazně pogumovaná. Ale když někdo vyjede z ideální stopy, musí se vyrovnat se špínou a prachem a pak musí rychle zpátky, jako to bylo v případě Calada v prvním volném tréninku. Jezdci musí být trpěliví. Je to jako závodění na městském okruhu, musíte nechat okruh, aby do Vás vstoupil.“
Lewis Hamilton bude mít ve svém boxu o víkendu svou rodinu. Je jedním z těch pilotů, kterým pomáhá přítomnost příbuzných, je to tak?
MB: „Ano. Lewis má vždy lepší náladu, když má kolem sebe svou rodinu, má ji rád. Zdá se, že když je jeho rodina v jeho blízkosti, podává lepší výkony.“
Byl jste překvapen výběrem Toro Rosso, když tým angažoval Daniila Kvjata vedle Jean-Erica Vergna pro rok 2014?
MB: „Trochu jsem byl překvapen. Myslel jsem si, že angažují da Costu, abych byl upřímný. Pro mladého jezdce je to velká výzva, ale nedomnívám se, že by ho vzali kvůli penězům. Byl přece rychlý v GP3. I Bottas přešel do Formule 1 přímo z GP3, i když s ročním testováním. Räikkönen, Senna i já jsme přišli z Formule 3, takže takový skok je možný. Co se týče trhu s jezdci v tomto roce, tak s výjimkou špičkových jezdců jsem už dlouho neviděl tolik nejistoty. Mnoho zkušených jezdců zatím nemá jisté místo a jejich kariéra ve Formuli 1 v příštím roce není jistá.“
Mluvme třeba o Nicovi Hülkenbergovi. Mnoho lidí si myslelo, že má smlouvu, teď už si to nemyslí. O Massovi se zase říká, že by mohl jít do týmu Williams. Jak to vidíte Vy?
MB: „Nemůžu uvěřit, že by Hülkenberg zůstal bez konkurenceschopného vozu. Nevím, proč ho nevzali do McLarenu, možná plánují o několik sezon dopředu. Týmy to dělají ohledně pilotů, motorů, sponzorů, nemůžu to hodnotit jen ze současného pohledu. Podle mě je Hülkenberg hvězdou a měl by být v co nejlepším monopostu.
Felipe Massa má stále perspektivu několika let ve Formuli 1 před sebou. Dovedu si ho představit ve Williamsu, ale vím, že jedná i s Force India a Lotusem. Tyto dva týmy ale stále zabezpečují svoje rozpočty a finanční příjmy na příští sezonu. To je jeden z důvodů, proč je letos trh s jezdci nepřehledný. Kvůli změnám v pravidlech v roce 2014 se zdá, že nějaké vědomosti a zkušenosti budou pro týmy důležité. Někdo jako Massa, zejména když disponuje nějakými penězi… jenže kde je Maldonado s jeho penězi? A co budou dělat s Bottasem? Příští rok bude pro některé dobré jezdce zklamáním.“
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.