INDIE - 2. TRÉNINK; Red Bull pokračuje v dominantních výkonech poté, co Sebastian Vettel zajel opět nejrychlejší čas před svým týmovým kolegou Markem Webberem.
V 10:30 hod se na Mezinárodním Buddhově okruhu rozsvítila na semaforu zelená a za příznivého počasí s teplotou vzduchu kolem 30 °C a asfaltu 40 °C začal odpolední trénink. Po minutě ticha z garáže jako první vyjel Chilton následovaný dvěma Finy: Bottasem a Räikkönenem.
Piloti se bez rozpaků pustili do měřených kol: Bottas - 1:29,663 min, Räikkönen - 1:28,419 min. Po 12 minutách do čela povyskočil opět Vettel (1:27,059 min), přestože měl problémy s KERSem. Na chvíli jej vystřídali Webber (1:27,011) a o tisícinu rychlejší Rosberg (1:27,010), neradovali se však dlouho a lídr šampionátu předvedl další nejrychlejší kolo - 1:25,720 min.
Räikkönen jako jeden z prvních obul měkkou směs, protože na začátku chyboval, probrzdil svou levou přední pneumatiku a dostal smyk.
Desátý tým letošního šampionátu - Marussia - před začátkem druhého tréninku oznámila, že se ji podařilo zajistit budoucnost F1 poté, co konečně podepsala komerční dohodu s Berniem Ecclestonem. Všech 11 týmy se tedy už zavázalo působit v F1 do konce roku 2020. "Je to něco, co jsme rádi uzavřeli. Sice to trvalo, ale klíčové je, že máme smlouvu a můžeme se těšit na závodění po mnoho dalších let," uvedl sportovní ředitel Marussie Graeme Lowdon.
Kouřící Sergio Pérez (foto: McLaren Mercedes)
V polovině vedl Vettel před 2. Webberem (+ 0,289), 3. Grosjeanem (+ 0,498), 4. Rosbergem (+ 0,860), 5. Massou (+ 0,879), 6. Räikkönenem (+ 0,910), 7. Pérezem (+ 1,135), 8. Buttonem (+ 1,250) a 9. Hamiltonem (+ 1,393).
Hülkenberg v rádiu odmítal změnu nastavení předního křídla, které není fanouškem, a druhou část začal dlouhou jízdou na měkkých pneumatikách. Pochvaloval si však spíše ty tvrdší: "Auto je na tvrdších mega."
Alonso poté předvedl povedený čas 1:26,430 min, který ho dostal na čtvrtou příčku. Stále to však bylo o více než 7 desetin sekundy pomalejší než čas Red Bullu.
Měkká směs na Webberově Red Bullu vypadala po několika kolech dost opotřebovaně, na levé přední pneumatice se objevily puchýře. Zdá se, že vydrží jen pět nebo šest kol a že bychom se v neděli mohli setkat dokonce i s třízastávkovými strategiemi. Podobné problémy měl i Vettel, který před poslední třetinou zajel do boxů znovu pro středně-tvrdou směs.
Ferrari na Red Bull ve druhém tréninku scházelo přes sedm desetin sekundy(foto: Scuderia Ferrari)
Trápili se samozřejmě i jezdci ostatních týmů. Inženýr Pérezovi radil, aby se pokusil na tvrdší směsi vydržet až do konce, protože ta měkčí je velmi "křehká" a rychle opotřebovává.
Po 67 min končí Maldonado u vjezdu do boxové uličky poté, co mu upadla matka kola. Podobný incident se Williamsu přihodil minule v Japonsku, kde nakonec za ulítlé kolo dostal pokutu ve výši 60 000 Euro. Kvůli opakovanému přestupku může britskému týmu hrozit až vyloučení z nedělního závodu.
Po odklizení Williamsu je Räikkönen vybízen aby na to tlačil, dokud to na pneumatikách nebude nebezpečné. Lotus se snaží zjistit, kolik toho měkká směs vydrží. Fin však v poslední zatáčce silně probrzdil. Nejblíže byl Red Bullům nakonec Grosjean, jemuž scházelo půl sekundy. Nejrychlejší čas znovu předvedl Vettel s Webberem.
Není divu, že je šéf rakouského týmu Christian Horner spokojený: "Myslím, že pro nás šlo o pozitivní den. Prošli jsem programem a dobře jsme prozkoumali pneumatiky, takže ano - dobrý den. Je to tady celkem agresivní na levou přední pneumatiku, v závodě tedy budou hrát pneumatiky hlavní roli. Své domácí úkoly jsme však zládli tím, že jsme se podívali na obě směsi, což pomůže strategickým volbám v neděli."
Počet kol ujetých ve druhém tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Maximální rychlosti: 1. Button - 321,7 km/hod; 2. Gutiérrez - 319,6; 3. Di Resta - 319,4; 4. Sutil - 319,3; 5. Vergne - 319,2; 6. Pérez - 318,9; 7. Ricciardo - 317,3; 8. Hülkenberg - 316,2; 9. Hamilton - 315,4; 10. Rosberg - 315,2; 11. Alonso - 314,9; 12. Massa - 313,2... 16. Vettel - 312,2; ... 18. Webber - 311,9; ... 20. Räikkönen - 310,3; 21. Grosjean - 310,2; 22. Maldonado - 310,1.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Přehled nejrychlejších sektorů (červeně) a skutečných časů (modře)
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.