INDIE - 1. TRÉNINK; Lídr šampionátu Sebastian Vettel s Red Bullem pokračuje v suverénních výkonech. Nejlépe ze všech vykročil i do závodního víkendu na Buddhově mezinárondím okruhu, kde začal nejrychlejším kolem. Těsně za ním skončil jeho týmový kolega Mark Webber.
Pirelli do Indie přivezlo poprvé agresivnější směsi než v předchozích dvou letech: měkkou a středně-tvrdou. První trénink začas za příjemných teplot: vzduch 28 °C a asfalt 34 °C. Zasáhli do něj všichni závodní jezdci s výjimkou Paula di Resty, kterého u Force Indie vystřídal James Calado.
Na zaprášené dráze, která se během roku využívá zřídka, se jako první objevily Williamsy v pořadí Bottas - Maldonado. Během úvodních 13 minut své vozy nainstalovali všichni jezdci a pak se na 10 min rozhostilo ticho - týmy jako obvykle vyčkávají, protože v prvním tréninku mají k dispozici pouze jednu tvrdší směs. Hamilton si ale během úvodního kola poškodil bočnici předního křídla.
Prvního měřeného času jsme se dočkali po 27 min, kdy začal kroužit Pérez s McLarenem: 1:30,953; 1:29,324 a 1:28,207 min. Inženýr však Mexičana rádiem brzdil: "Checo, prosím šetři přední levou pneumatiku."
Jeho týmový kolega Button včera uvedl, že v Indii bude zkoušet radikální nastavení, které by jim mohlo pomoci při vývoji vozu pro sezónu 2014. Na rovinkách byl zatím nejrychlejší - na všech čtyřech měřených místech. Před brzděním do zatáčky č. 4 mu komisaři naměřili 319 km/hod.
Jenson Button v Indii zkouší radikální nastavení, na rovinkách patřil k nejrychlejším(foto: McLaren Mercedes)
V polovině mělo letmá kola na kontě jen 10 pilotů, za Pérezem byli seřazeni Bottas (+ 0,666), 3. Maldonado (+ 1,009), 4. Vergne (+ 1,872), 5. Button (+ 2,440), 6. Ricciardo (+ 2,468), 7. Van der Garde (+ 2,544), 8. Pic (+ 3,960), 9. Chilton (+ 4,025) a 10. Bianchi (+ 5,000 s).
McLaren na čele brzdy překonal Rosberg časy 1:27,937 a 1:27,217 min. Mercedes si uvědomuje, že k poražení Red Bullu by musel být ve všech oblastech perfektní. "Tento okruh se vlastnostmi podobá Koreji - a v Koreji jsme mohli odvést lepší práci, takže doufáme, že tento víkend budeme moci podat po určitých úpravách velmi dobrý výkon. Nedosahujeme výsledků, na které naše auto opravdu má, takže se těšíme, že na ně konečně dosáhneme," řekl Hamilton.
O první příčku se pak začal prát Vettel (1:27,196 a 1:26,683 min) s Rosbergem (1:26,899), na čele se oba Němci několikrát vystřídali.
Kimi Räikkönen v prvním tréninku na středně-tvrdé směsi (foto: Lotus F1 Team)
Alonso měl po ujetí pouhých šesti kol problémy s převodovkou a zmizel v garáži, ze které už nevyjel - Ferrari mu ji před druhým tréninkem bude muset vyměnit. O Vettelovi řekl: "Myslím, že se pokusí vyhrát zbývající čtyři závody. Má na to. My se pokusíme zabojovat o pódia, ale Sebastianův přístup se nezmění."
Maldonado dostal smyk při brzdění do zatáčky č. 6, bez poškození vozu se ale vrací na trať a pokračuje. Ve Venezuele vyšetřují skandál ve financování zahraničních pilotů, Pastor uvedl, že se to ho ani společnosti PDVSA netýká, jde spíše o problém přímo ve vládě. Nad jeho budoucností v F1 však visí otazník, brazilská média včera zveřejnila zprávu, že jej u Williamsu nahradí Felipe Massa.
V závěru se piloti soustředili na opotřebovaných pneumatikách na jízdy s vyšším množstvím paliva, Vettela tak na čele už nikdo nepřekonal. Nejblíže mu byl jeho týmový kolega Webber, Rosberg ztrácel 2 desetiny a Grosjean 3 desetin sekundy.
Sílu Red Bullu dokládá fakt, že Webber zajel v závěru své nejrychlejší kolo na starých pneumatikách - měly za sebou už 15 kol. Nováček Calado byl u Force Indie jen o 7 desetin pomalejší než zkušený Sutil.
Maximální rychlosti: 1. Sutil - 320 km/hod; 2. Button - 319; 3. Pérez - 319; 4. Gutiérrez - 318; 5. Calado - 318; 6. Hülkenberg - 318.
Přehled všech časů: zde (PDF)
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.