INDIE - 1. TRÉNINK; Lídr šampionátu Sebastian Vettel s Red Bullem pokračuje v suverénních výkonech. Nejlépe ze všech vykročil i do závodního víkendu na Buddhově mezinárondím okruhu, kde začal nejrychlejším kolem. Těsně za ním skončil jeho týmový kolega Mark Webber.
Pirelli do Indie přivezlo poprvé agresivnější směsi než v předchozích dvou letech: měkkou a středně-tvrdou. První trénink začas za příjemných teplot: vzduch 28 °C a asfalt 34 °C. Zasáhli do něj všichni závodní jezdci s výjimkou Paula di Resty, kterého u Force Indie vystřídal James Calado.
Na zaprášené dráze, která se během roku využívá zřídka, se jako první objevily Williamsy v pořadí Bottas - Maldonado. Během úvodních 13 minut své vozy nainstalovali všichni jezdci a pak se na 10 min rozhostilo ticho - týmy jako obvykle vyčkávají, protože v prvním tréninku mají k dispozici pouze jednu tvrdší směs. Hamilton si ale během úvodního kola poškodil bočnici předního křídla.
Prvního měřeného času jsme se dočkali po 27 min, kdy začal kroužit Pérez s McLarenem: 1:30,953; 1:29,324 a 1:28,207 min. Inženýr však Mexičana rádiem brzdil: "Checo, prosím šetři přední levou pneumatiku."
Jeho týmový kolega Button včera uvedl, že v Indii bude zkoušet radikální nastavení, které by jim mohlo pomoci při vývoji vozu pro sezónu 2014. Na rovinkách byl zatím nejrychlejší - na všech čtyřech měřených místech. Před brzděním do zatáčky č. 4 mu komisaři naměřili 319 km/hod.
Jenson Button v Indii zkouší radikální nastavení, na rovinkách patřil k nejrychlejším(foto: McLaren Mercedes)
V polovině mělo letmá kola na kontě jen 10 pilotů, za Pérezem byli seřazeni Bottas (+ 0,666), 3. Maldonado (+ 1,009), 4. Vergne (+ 1,872), 5. Button (+ 2,440), 6. Ricciardo (+ 2,468), 7. Van der Garde (+ 2,544), 8. Pic (+ 3,960), 9. Chilton (+ 4,025) a 10. Bianchi (+ 5,000 s).
McLaren na čele brzdy překonal Rosberg časy 1:27,937 a 1:27,217 min. Mercedes si uvědomuje, že k poražení Red Bullu by musel být ve všech oblastech perfektní. "Tento okruh se vlastnostmi podobá Koreji - a v Koreji jsme mohli odvést lepší práci, takže doufáme, že tento víkend budeme moci podat po určitých úpravách velmi dobrý výkon. Nedosahujeme výsledků, na které naše auto opravdu má, takže se těšíme, že na ně konečně dosáhneme," řekl Hamilton.
O první příčku se pak začal prát Vettel (1:27,196 a 1:26,683 min) s Rosbergem (1:26,899), na čele se oba Němci několikrát vystřídali.
Kimi Räikkönen v prvním tréninku na středně-tvrdé směsi (foto: Lotus F1 Team)
Alonso měl po ujetí pouhých šesti kol problémy s převodovkou a zmizel v garáži, ze které už nevyjel - Ferrari mu ji před druhým tréninkem bude muset vyměnit. O Vettelovi řekl: "Myslím, že se pokusí vyhrát zbývající čtyři závody. Má na to. My se pokusíme zabojovat o pódia, ale Sebastianův přístup se nezmění."
Maldonado dostal smyk při brzdění do zatáčky č. 6, bez poškození vozu se ale vrací na trať a pokračuje. Ve Venezuele vyšetřují skandál ve financování zahraničních pilotů, Pastor uvedl, že se to ho ani společnosti PDVSA netýká, jde spíše o problém přímo ve vládě. Nad jeho budoucností v F1 však visí otazník, brazilská média včera zveřejnila zprávu, že jej u Williamsu nahradí Felipe Massa.
V závěru se piloti soustředili na opotřebovaných pneumatikách na jízdy s vyšším množstvím paliva, Vettela tak na čele už nikdo nepřekonal. Nejblíže mu byl jeho týmový kolega Webber, Rosberg ztrácel 2 desetiny a Grosjean 3 desetin sekundy.
Sílu Red Bullu dokládá fakt, že Webber zajel v závěru své nejrychlejší kolo na starých pneumatikách - měly za sebou už 15 kol. Nováček Calado byl u Force Indie jen o 7 desetin pomalejší než zkušený Sutil.
Maximální rychlosti: 1. Sutil - 320 km/hod; 2. Button - 319; 3. Pérez - 319; 4. Gutiérrez - 318; 5. Calado - 318; 6. Hülkenberg - 318.
Přehled všech časů: zde (PDF)
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.