David Coulthard ve svém sloupku pro BBC mluví o skvělém výkonu Grosjeana, možné týmové taktice u Red Bullu a o situaci za jeho dob u McLarenu. Ke konci se také zmíní o Rossi Brawnovi.
"Částí mojí práce, kterou mám v těchto dnech, je říkat, co vidím. V této roli jsem byl zkraje Grand Prix kariéry Romaina Groseana k němu velmi kritický - mělo to mezery a bylo to nevyzpytatelné, byl také namočen v až moc incidentech. Z loňského roku se to přeneslo i do začátku tohoto. Ale teď jsme mohli vidět skvělý obrat v impozantní finiš na třetím místě v Japonsku.
Grosjean se přes to očividně přenesl, zpytoval svědomí a měl také skvělou podporu od týmu Lotus. To není nijak překvapující vzhledem k tomu, že jsou součástí skupiny, která ho manažuje. Všem tedy velká poklona, že v něm viděli ten potenciál. Vyhrával závody v nižších formulových sériích a je vždy lepší - a také mnohem jednodušší - zkusit udělat z rychlého jezdce konzistentního než z konzistentního rychlého.
Romain jel v Japonsku opravdu dobře, na tom se shodují všichni(foto: Lotus F1 Team)
S Grosjeanem jsem si procházel ve čtvrtek před Japonskem trať a když jsem nadnesl jeho loňskou nehodu (ve které Francouz odstřelil Marka Webbera, pozn. redaktora), tak toto téma velice rychle uzavřel. Je to zjevně část, na které pracoval. Jsou určité mantry o tom, co mu pomohlo, zcela jasně mu tedy pomohlo 'soustředění se na současnost' a 'soustředění se na budoucnost'. A to je přesně to, co udělal.
V kvalifikaci překonal svého týmového kolegu, Kimiho Räikkönena, který není žádné ořezávátko, ve třetím závodu v řadě a popáté v posledních šesti závodech - a skvěle využil svého startu k tomu, aby po prvním kole vedl a vypadal skvěle v čele Grand Prix do doby, než ho Red Bully později nevyhnutelně předjely. Pokud by to byl Räikkönen, kdo by vedl a nakonec dojel třetí, tak by lidé mluvili o skvělém výkonu a je tedy fér toto uznání, které si zaslouží, dát i Romainovi.
Takovýto výkon je přesně to, co je od něj očekáváno a také od každého světového závodníka. 27letý Grosjean zdá se povyrostl. Nemůže být kritizován za to, že ke konci na Red Bully ztrácel. Dělal vše, co mohl, aby se ubránil Red Bullům Sebastiana Vettela a Marka Webbera. Byl to skvělý výkon. Dalším krokem je, aby to dělal každý víkend, což je to, co špičkoví jezdci, kteří dokázali vyhrát šampionáty, zvládají.
Strategie Red Bullu
Po závodě se vyrojilo hodně otázek, jestli Red Bull záměrně nezměnil Webberovi strategii na 3 zastávky, aby ho odklidil z cesty Vettela. Jestli si myslím, že Red Bull záměrně změnil strategii Marka, aby tak mohl Vettel vyhrát? Ne, to si nemyslím. V době, kdy bylo o této strategii rozhodnuto, byl Vettel stále ještě za Grosjeanem, takže nebyla žádná záruka, že by mohl vyhrát. Nemyslím si, že v 11. kole, kdy byl Webber zavolán k první zastávce, tým mohl udělat rozhodnutí s nějakou jistotou toho, že Vettel bude schopen dojet a předjet Grosjeana.
Zároveň Mark i tým byli před závodem jasně domluveni, že budou všichni závodit. A když vezeme fakt, že Mark ke konci sezony opouští F1, tak si myslím, že kdyby měl nějaké podezření, tak ho řekne veřejně. Proč by něco skrýval, když mu v jeho kariéře v F1 zbývají čtyři závody, pokud by to byla pravda? Nemyslím si, že by se držel zpátky, kdyby měl co říct. A kdyby něco měl, tak vzhledem k jeho napjatému vztahu, který měl s poradcem Red Bullu, Helmutem Markem, tak by to byl hezký dárek na rozloučenou.
David s Markem při testech v Jerezu 2007(foto: GEPA pictures GmbH)
Fakta jsou jednoduchá. Éra Pirelli (od roku 2011) ukázala, že Vettel je více než kdokoliv jiný schopen se vyrovnat se svébytností těch gum. Otazníky ohledně strategie jsou hezkými příběhy pro ty, kteří chtějí zamíchat v hrnci, ale Mark je na dně. Se Sebastianem se utkal čtyřikrát ve stejném autě a ve stejném týmu a vždy prohrál. Je to trochu jako když jsem byl já u McLarenu. Nevěřím tomu, že jsem měl někdy horší techniku než Mika Häkkinen, ale dokud jsme byli týmovými kolegy, tak pro mě bylo těžké si přiznat, že byl prostě rychlejší.
Stejně jako jsem tehdy seděl se šéfem týmu, Ronem Dennisem a říkal mu: 'Dáváte Mikovi psychologickou výhodu', což popíral, bylo to to, o co šlo. Samozřejmě zde byly časy, kdy jsem byl znevýhodněn, jedním příkladem je Monako 1996, což mě stálo vítězství na úkor Oliviera Panise. Byl to vlhký závod a já jsem vedl před Mikou, tým ho zavolal do boxů pro suché slicky o kolo dříve než mě a to byl kritický moment, kdy mě předjel.
DC v rozhovoru s Ronem Dennisem
Ale teď by pravděpodobně řekli, že Miku zavolali, aby zjistili, jestli pro mě bude bezpečné jíž na slicky jít a když jsme zjistili, že to bezpečné bude, tak mě zavolali o kolo později. Vždy to můžete říci jinak, aby vás to uchránilo, ale Mark je o trochu těžší a občas nebyl schopen dosáhnout optimální distribuce váhy. Seb také dokáže déle vydržet s gumami. To jsou fakta.
Problémy v managementu Mercedesu
Na BBC F1 se snažíme vždy mít horkou linku na jeden z týmů na pit wall každý týden, když přenášíme živě. V Japonsku to byl Mercedes a jejich šéf týmu, Ross Brawn. Z některých z odpovědí Brawna ohledně toho, jestli u týmu zůstane i pro příští rok, začlo být jasné, že je všeobecně nešťastný z momentální struktury managementu v týmu. V lednu Mercedes od McLarenu přetáhl Paddyho Lowea, aby vedl technické a sportovní stránky týmu. Původním nápadem bylo, aby nahradil Brawna; pak se rozhodli počkat na to, jak struktura bude fungovat během sezony.
Lowe je samozřejmě z dlouhodobého hlediska náhradou za Brawna, ale velkou otázkou je, co se stane v krátkodobém a střednědobém horizontu. Ross je mistr ve zvládání turbulentních situací. Je dokonalý pokerový hráč a je velmi těžké odhadnout i jen to, když je naštvaný. Pro něj tedy znamená, že když už se o tom mluví i veřejně, tak je mu jasné, že je nějaký problém. Myslí si, že je v Mercedesu až moc lidí v managementu a chce pochopit, jakou roli přesně mu nabízejí a to ho vzrušuje.
Ross Brawn takto slavil v Maďarsku (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Vyvstávají tak otázky, jestli zůstane nebo jestli změní roli, protože pokud by řekli, že bude dělat přesně to stejné, tak by neměl problém. Pokud by někdo mohl zmírnit tuto situaci, tak je to Niki Lauda, nevýkonný ředitel týmu, který vždy mluví upřímně. A zklidnění situace, to je přesně to, co bude muset udělat. Čemu nerozumím je to, proč říkají, že to bude vyřešeno na konci sezony. Teď je to problémem, což znamená, že by se to mělo vyřešit teď."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.