Bronzový muž Velké ceny Japonska - Romain Grosjean - hovoří o předzávodní přípravě Lotusu, o jejich očekáváních a samotném průběhu nedělního odpoledne.
Co Lotusu scházelo, aby v Suzuce Red Bull porazil? "Z mé strany si myslím, že mi to bylo trochu rychlosti na tvrdých pneumatikách. Marka jsme pokryli při první zastávce. Přišla o dvě kola dříve, než jsme mysleli, a druhá pak znovu byla o něco dříve kvůli stáří pneumatik atd.," popisuje Grosjean.
Tým z Enstone ale doplatil na potíží, které musel řešit již během pátečních tréninků: "Myslím, že jsme ztratili už v pátek, takže jsem se musel dlouhé jízdě věnovat ve třetím tréninku, abychom poznali, jak to s nimi je protože z pátku jsme z našich dlouhých jízd neměli žádné informace, opravdu jsme se s autem trápili, takže jsme přišli o ty informace, v jejichž získávaní jsme obvykle hodně dobří."
"Dnes se tvrdé pneumatiky nechovaly tak, jak jsme čekali. Před závodem jsme říkali, že začneme na měkčích, ale pak jsme opravdu nevěděli, co přijde ve druhém stintu. Nevěděli jsme, zda nasadit měkčí či tvrdíš směs, zkrátka to pro nás bylo neznámou.
Myslím, že Red Bull dnes byl... říkali jsme si to už na schůzce ohledně strategie, že je nemůžeme porazit. Takže jsme tam, kde jsme očekávali, že budeme. Jen někdy to je schází kousek ze všeho. Dnes to nebylo štěstí, start či způsob jízdy, dnes našemu vozu trochu scházela rychlost," střízlivě hodnotí Grosjean.
Romain Grosjean nakonec skončil tam, kde to Lotus před závodem očekával (foto: Pirelli)
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.