Kdo získal během letošních 13 závodů na startu dosud nejvíce pozic a kdo jich naopak nejvíce ztratil?
Dle očekávání je na samém chvostu s 16 ztracenými místy Mark Webber, jehož Red Bull přitom patří k nejrychlejším vozům v poli. Týmový kolega Sebastian Vettel je se čtyřmi získanými pozicemi hluboko v poli, je si ale třeba uvědomit, že startuje vždy vysoko - z průměrné pozice 2,38 (tudíž nemá moc koho předjíždět).
Špatně na tom jsou také oba jezdci Toro Rosso, Grosjean či Hamilton s Rosbergem, kteří vyhráli 8 z úvodních 11 kvalifikací sezóny, v závodě však Mercedesy obvykle ztrácely. Neměnnou pozici si udržuje pouze Max Chilton z Marussie.
Nejlépe je na tom Giedo van der Garde, jenž po startu letos získal už dvacet míst. Jeho průměrná pozice na roštu činí 19,77. Velmi dobře je na tom i Sergio Pérez, který obvykle vypadává v Q2, ale v prvním kole nějakou pozici téměř vždy získá. Přes 10 vozů se v prvním kole velkých cen dostali také Paul di Resta (+17), Felipe Massa (+15), Esteban Gutiérrez (+14), Pastor Maldonado (+12), Fernando Alonso a Adrian Sutil (oba +11).
Ztracené/získané pozice na startu během dosavadních 13 závodů sezóny 2013(ztráty pozic po kolizích v prvním kole nejsou jezdcům započítány, ovlivňují však zisky ostatních)
Ve druhé tabulce uvádím průměrné pozice, které si piloti vybojovali v kvalifikacích (bez ohledu na předstartovní penalizace). Nejlépe je na tom Vettel, který získal pětkrát pole position místo, stejně jako Hamilton.
Brit si však v kvalifikaci skončil jednou dvanáctý, zatímco lídrž šampionátu nikdy mimo elitní desítku a v první řadě stál celkem devětkrát. Třetí je Rosberg, který vyhrál letošní tři zbylé kvalifikace. Místa za ním patří Webberovi a pilotům Ferrari v čele s Alonsem.
Průměrné startovní pozice po 13 závodech
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.