Po frustrujícím víkendu v Belgii míří Lotus do Itálie s nadějí na lepší výsledek. Ředitel traťového provozu Alan Permane hovoří o konfiguraci pro Monzu: o možném debutu šasi s delším rozvorem i o tom, proč se nasazení DRD (pasivní zařízení pro snížení odporu) nevyplatí.
Co můžeš říci o Monze?Alan Permane: Jde o okruh, který týmy a piloti pochopitelně rádi navštěvují. Jeho vlastnosti a výzvy si všichni oblíbili. Co se týče vozu, Monza vyžaduje jedinečný přístup, jehož cílem je minimální odpor, abyste mohli získat z dlouhých rovinek co nejvíce.
Znamená to, že máme pro Monzu specifická zadní křídla a využíváme přední křídla, která je doplňují. V souladu s patrnými externími změnami vyvstává také výzva správného zpřevodování, abyste z jedinečného druhu okruhu získali maximum.
Jak by měl sedět vozu E21?AP: Rozhodně tam není nic, co by vyčnívalo a způsobovalo nám nějaké velké obavy. Potřebujete aerodynamicky efektivní auto, což máme, a silný motor, kterým nás Renault vybavuje. Také potřebujete auto, které se chová dobře při změnách směru, které přerušují rovinky.
Některé výzvy s časem vymizely, například obrubníky, jež nejsou tak agresivní, jako bývaly. Stále však musíte mít dostatečně odpovídající zavěšení, které umožňuje jejich využívání. Nemusíme na to ale myslet tolik, co dříve.
Dočkáme se delšího šasi?AP: Rozhodně jde o něco, na co jsme se zaměřovali po lekcích, které jsme dostali v této sezóně. Delší rozvor by se v Monze mohl objevit.
A co Zařízení [DRD]?AP: Monza je přesně tím druhem okruhu, kde by Zařízení neposkytlo žádnou skutečnou výhodu, protože zadní křídlo je v konfiguraci pro nízký přítlak/minimální odpor, takže by rozdíl v rychlostech díky němu nebyl tak velký. Ze stejného důvodu zde není tak důležité ani DRS.
Předjíždění v Monze?AP: Ačkoliv dlouhé rovinky umožňují jízdu v závěsu, předjíždění v Monze tak jednoduché vlastně není - částečně i díky menšímu efektu DRS. Piloti musí stále tvrdě pracovat na tom, aby se chopili jakékoliv příležitosti.
Lotus "Zařízení" (DRD) v Monze nenasadí (foto: Lotus F1 Team)
Co se tým naučil ve Spa?AP: Byl to frustrující víkend a my jsme jednoduše nebyli dostatečně rychlí v kvalifikaci ani v závodě. Ani jedno auto nebylo v nikterak skvělé pozici na konci prvního kola. Vedli jsme obtížnou bitvu ve snaze postoupit s oběma kupředu.
U Romaina jsme se rozhodli pro jednozastávkovou strategii, která od něj vyžadovala umění dobře zvládat pneumatiky. Pro nás tohle bylo nejlepší možností pro získání výhody, ale vůz jednoduše nebyl rychlý. Kimi jel tak, jak byste od něj čekali: předvedl pár skvělých předjížděcích manévrů před tím, než musel odstoupit.
Co můžeš říci o odstoupení Kimiho?AP: Naše brzdy byly ve Spa horké, ale všechno poukazovalo na to, že výdrž bude dostatečná na to, aby Kimi dojel až do cíle závodu, jakmile jsme tomu přišli na kloub. Zpočátku jsme si neuvědomili, že fólie z hledí uvízla v brzdovém kanálku jeho předního levého kola.
Vedlo to k tomu, že brdový kotouč se nemohl dostatečně chladit a nakonec selhal jeden z komponentů. Byla to rána v šampionátu jak pro nás, tak i pro Kimiho, budeme ale dále bojovat.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.