Po frustrujícím víkendu v Belgii míří Lotus do Itálie s nadějí na lepší výsledek. Ředitel traťového provozu Alan Permane hovoří o konfiguraci pro Monzu: o možném debutu šasi s delším rozvorem i o tom, proč se nasazení DRD (pasivní zařízení pro snížení odporu) nevyplatí.
Co můžeš říci o Monze?Alan Permane: Jde o okruh, který týmy a piloti pochopitelně rádi navštěvují. Jeho vlastnosti a výzvy si všichni oblíbili. Co se týče vozu, Monza vyžaduje jedinečný přístup, jehož cílem je minimální odpor, abyste mohli získat z dlouhých rovinek co nejvíce.
Znamená to, že máme pro Monzu specifická zadní křídla a využíváme přední křídla, která je doplňují. V souladu s patrnými externími změnami vyvstává také výzva správného zpřevodování, abyste z jedinečného druhu okruhu získali maximum.
Jak by měl sedět vozu E21?AP: Rozhodně tam není nic, co by vyčnívalo a způsobovalo nám nějaké velké obavy. Potřebujete aerodynamicky efektivní auto, což máme, a silný motor, kterým nás Renault vybavuje. Také potřebujete auto, které se chová dobře při změnách směru, které přerušují rovinky.
Některé výzvy s časem vymizely, například obrubníky, jež nejsou tak agresivní, jako bývaly. Stále však musíte mít dostatečně odpovídající zavěšení, které umožňuje jejich využívání. Nemusíme na to ale myslet tolik, co dříve.
Dočkáme se delšího šasi?AP: Rozhodně jde o něco, na co jsme se zaměřovali po lekcích, které jsme dostali v této sezóně. Delší rozvor by se v Monze mohl objevit.
A co Zařízení [DRD]?AP: Monza je přesně tím druhem okruhu, kde by Zařízení neposkytlo žádnou skutečnou výhodu, protože zadní křídlo je v konfiguraci pro nízký přítlak/minimální odpor, takže by rozdíl v rychlostech díky němu nebyl tak velký. Ze stejného důvodu zde není tak důležité ani DRS.
Předjíždění v Monze?AP: Ačkoliv dlouhé rovinky umožňují jízdu v závěsu, předjíždění v Monze tak jednoduché vlastně není - částečně i díky menšímu efektu DRS. Piloti musí stále tvrdě pracovat na tom, aby se chopili jakékoliv příležitosti.
Lotus "Zařízení" (DRD) v Monze nenasadí (foto: Lotus F1 Team)
Co se tým naučil ve Spa?AP: Byl to frustrující víkend a my jsme jednoduše nebyli dostatečně rychlí v kvalifikaci ani v závodě. Ani jedno auto nebylo v nikterak skvělé pozici na konci prvního kola. Vedli jsme obtížnou bitvu ve snaze postoupit s oběma kupředu.
U Romaina jsme se rozhodli pro jednozastávkovou strategii, která od něj vyžadovala umění dobře zvládat pneumatiky. Pro nás tohle bylo nejlepší možností pro získání výhody, ale vůz jednoduše nebyl rychlý. Kimi jel tak, jak byste od něj čekali: předvedl pár skvělých předjížděcích manévrů před tím, než musel odstoupit.
Co můžeš říci o odstoupení Kimiho?AP: Naše brzdy byly ve Spa horké, ale všechno poukazovalo na to, že výdrž bude dostatečná na to, aby Kimi dojel až do cíle závodu, jakmile jsme tomu přišli na kloub. Zpočátku jsme si neuvědomili, že fólie z hledí uvízla v brzdovém kanálku jeho předního levého kola.
Vedlo to k tomu, že brdový kotouč se nemohl dostatečně chladit a nakonec selhal jeden z komponentů. Byla to rána v šampionátu jak pro nás, tak i pro Kimiho, budeme ale dále bojovat.
Liam Lawson čelí nejistotě ohledně své budoucnosti ve Formuli 1 a soustředí se na svůj výkon v autě. Přesto se postupně zlepšuje a získává cenné zkušenosti na trati.
Carlos Sainz prozradil klíčové důvody svého přestupu do Williamsu a naznačil, co hrálo roli při jeho rozhodování o budoucnosti ve Formuli 1.
Sam Bird komentoval nejistou budoucnost Yukiho Tsunody v Red Bullu, která po závodě v Singapuru působí ještě tíživěji.
Lewis Hamilton a Frédéric Vasseur spolupracují už od Hamiltonových začátků v juniorských kategoriích. Sedminásobný mistr světa promluvil o společné spolupráci.
Jenson Button se vyjádřil k nedávnému souboji mezi jezdci McLarenu v Singapuru a přinesl svůj pohled na to, jak by měl jeden z jezdců situaci vnímat.
Manažer Nicolas Todt se v nedávném rozhovoru otevřeně vyjádřil k budoucnosti Charlese Leclerca ve Ferrari.
Güenther Steiner varuje McLaren před napětím mezi jejich jezdci, které podle něj může brzy vyústit v problémy.
Lewis Hamilton zveřejnil na sociálních sítích dojemný příspěvek, kterým vzdal poctu svému zesnulému buldokovi Roscoeovi.
Lance Stroll je často terčem kritiky a pochybností o svých výkonech i místě ve Formuli 1. Nedávno však prozradil, jak se s tlakem a negativními hlasy dokáže vyrovnat.
Lando Norris po závodě v Singapuru reagoval na otázku o možném návratu Maxe Verstappena do boje o titul.
Carlos Sainz v nedávném rozhovoru vyzdvihl svého krajana Marca Márqueze a přirovnal ho k legendě Formule 1. Zároveň otevřeně promluvil o problému, který podle něj trápí současné přenosy F1.
Johnny Herbert, bývalý pilot F1 a současný komisař FIA, představil svůj pohled na možnou budoucnost nedávno odvolaného šéfa Red Bullu Christiana Hornera.