Gary Anderson, technický analytik BBC: Red Bull odvedl v této sezoně zatím skvělou práci, ale podle mě nejdou dopředu takovým tempem, jak bylo u nich zvykem.
Blíží se závod v belgickém Spa-Francorchamps a množí se také různé tipy na šance jednotlivých týmů na úspěch. Svým dílem přispěl i Gary Anderson, technický analytik Formule 1 pro BBC. Shrnuje krátce své poznatky o čtyřech týmech, které mají největší šance na vítězství – Red Bull, Mercedes, Ferrari a Lotus.
Tým Red Bull, který jede do Belgie s prvními místy jak v pořadí pilotů, tak v Poháru konstruktérů, je podle Andersona nejlepší, ale mohl by být na tom ještě lépe, kdyby měl jinou závodní taktiku. „U Red Bullu mají v posledním období tendenci nastavit vůz pro optimální čas na kolo bez ohledu na maximální rychlost na rovinkách a snaží se mít závod pod kontrolou poté, co Sebastian Vettel odstartuje z prvního místa.
Mnohokrát se jim to vyplatilo, i když je to riskantní v době, kdy je v startovním poli více konkurenceschopných vozů. V roce 2011 byly vozy Red Bull rychlejší, než ostatní a byly schopné vybudovat si náskok v průběhu závodu. V tomto roce je to jiné.
Před první zastávkou v boxech se nedokážou dostatečně vzdálit od soupeřů a riskují, že se po výjezdu na trať dostanou do hustého provozu, jak se to naposledy stalo v Maďarsku, kde Vettel ztratil čas jízdou za Buttonem. Tento fakt vytvoří i o tomto víkendu tlak na vedení Red Bullu, spolu s kvalifikační formou Mercedesu, který získal za posledních sedm závodů šestkrát první místo na startu.“
Dobrou formu pro příští závody předpovídá Anderson týmu Mercedes. Domnívá se, že problémy s pneumatikami již mají za sebou. „V minulém období se v Mercedesu znepokojovali kvůli nadměrnému opotřebení zadních pneumatik.
Lewis Hamilton ale na Hungaroringu zaznamenal vítězství i ve složitých podmínkách a letní pauza umožnila týmu z toho těžit při práci na voze. Namísto obav o pneumatiky se teď můžou věnovat zvýšení závodního tempa. Myslím si, že se posouvají stále vpřed a ve zbylých závodech sezony budou bojovat o vítězství.“
Anderson se ještě jednou vrátil k Red Bullu a důvodům, proč v této sezoně tým vyhrával. „Red Bull odvedl v této sezoně zatím skvělou práci, ale podle mě nejdou dopředu takovým tempem, jak bylo u nich zvykem. Mají dobrý vůz a každý víkend odvedou dobrou práci, navíc těžili z chyb ostatních týmů. Mercedes měl problémy s pneumatikami, Ferrari zaostává s vývojem a Lotus stále nemá stabilní vysoké závodní tempo.“
Gary Anderson vysvětlil své stanovisku k tomu, proč vozy Ferrari v tomto roce nejezdí nejlépe. „Ve Ferrari si měli o letní přestávce promyslet, jak budou přistupovat k závodům. Zaostávají a měli by vědět, proč tomu tak je. Já si myslím, že jsou příliš opatrní a obávají se přijat zásadní rozhodnutí ohledně vývoje vozu.
Když neděláte rozhodnutí, neděláte ani chyby. Současně ale zahazujete šanci udělat správné rozhodnutí a posunout se vpřed. Někdy musíte přijat zásadní rozhodnutí a snášet následky, jestli bylo špatné. Ve Ferrari se ale bojí omylu.“
Závody Formule 1 přinášejí někdy velká překvapení, proto není vyloučeno, že dobrých výsledků by mohli dosáhnout také piloti jiných týmů, které Anderson nejmenoval.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.
Alex Dunne ovládl deštěm ovlivněný závod ve Spa a díky třetímu vítězství sezóny se vrátil do čela šampionátu F2. Na stupních vítězů ho doplnili Arvid Lindblad a potřetí v řadě i Roman Staněk.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.