Gary Anderson, technický analytik BBC: Red Bull odvedl v této sezoně zatím skvělou práci, ale podle mě nejdou dopředu takovým tempem, jak bylo u nich zvykem.
Blíží se závod v belgickém Spa-Francorchamps a množí se také různé tipy na šance jednotlivých týmů na úspěch. Svým dílem přispěl i Gary Anderson, technický analytik Formule 1 pro BBC. Shrnuje krátce své poznatky o čtyřech týmech, které mají největší šance na vítězství – Red Bull, Mercedes, Ferrari a Lotus.
Tým Red Bull, který jede do Belgie s prvními místy jak v pořadí pilotů, tak v Poháru konstruktérů, je podle Andersona nejlepší, ale mohl by být na tom ještě lépe, kdyby měl jinou závodní taktiku. „U Red Bullu mají v posledním období tendenci nastavit vůz pro optimální čas na kolo bez ohledu na maximální rychlost na rovinkách a snaží se mít závod pod kontrolou poté, co Sebastian Vettel odstartuje z prvního místa.
Mnohokrát se jim to vyplatilo, i když je to riskantní v době, kdy je v startovním poli více konkurenceschopných vozů. V roce 2011 byly vozy Red Bull rychlejší, než ostatní a byly schopné vybudovat si náskok v průběhu závodu. V tomto roce je to jiné.
Před první zastávkou v boxech se nedokážou dostatečně vzdálit od soupeřů a riskují, že se po výjezdu na trať dostanou do hustého provozu, jak se to naposledy stalo v Maďarsku, kde Vettel ztratil čas jízdou za Buttonem. Tento fakt vytvoří i o tomto víkendu tlak na vedení Red Bullu, spolu s kvalifikační formou Mercedesu, který získal za posledních sedm závodů šestkrát první místo na startu.“
Dobrou formu pro příští závody předpovídá Anderson týmu Mercedes. Domnívá se, že problémy s pneumatikami již mají za sebou. „V minulém období se v Mercedesu znepokojovali kvůli nadměrnému opotřebení zadních pneumatik.
Lewis Hamilton ale na Hungaroringu zaznamenal vítězství i ve složitých podmínkách a letní pauza umožnila týmu z toho těžit při práci na voze. Namísto obav o pneumatiky se teď můžou věnovat zvýšení závodního tempa. Myslím si, že se posouvají stále vpřed a ve zbylých závodech sezony budou bojovat o vítězství.“
Anderson se ještě jednou vrátil k Red Bullu a důvodům, proč v této sezoně tým vyhrával. „Red Bull odvedl v této sezoně zatím skvělou práci, ale podle mě nejdou dopředu takovým tempem, jak bylo u nich zvykem. Mají dobrý vůz a každý víkend odvedou dobrou práci, navíc těžili z chyb ostatních týmů. Mercedes měl problémy s pneumatikami, Ferrari zaostává s vývojem a Lotus stále nemá stabilní vysoké závodní tempo.“
Gary Anderson vysvětlil své stanovisku k tomu, proč vozy Ferrari v tomto roce nejezdí nejlépe. „Ve Ferrari si měli o letní přestávce promyslet, jak budou přistupovat k závodům. Zaostávají a měli by vědět, proč tomu tak je. Já si myslím, že jsou příliš opatrní a obávají se přijat zásadní rozhodnutí ohledně vývoje vozu.
Když neděláte rozhodnutí, neděláte ani chyby. Současně ale zahazujete šanci udělat správné rozhodnutí a posunout se vpřed. Někdy musíte přijat zásadní rozhodnutí a snášet následky, jestli bylo špatné. Ve Ferrari se ale bojí omylu.“
Závody Formule 1 přinášejí někdy velká překvapení, proto není vyloučeno, že dobrých výsledků by mohli dosáhnout také piloti jiných týmů, které Anderson nejmenoval.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.