Andrew Shovlin z Mercedesu: "Všechny týmy dávají pozor na to, o čem si povídají jiní piloti se svými inženýry."
V posledních letech mají fanoušci Formule 1 příležitost víc a víc poslouchat v přímých přenosech komunikaci mezi závodními inženýry a piloty.
Podle Andrewa Shovlina, inženýra z týmu Mercedes, to může svádět k podceňování této komunikace. „Dalším problémem je, že komunikace někdy probíhá za pomoci domluvených kódů. Existuje spousta věcí, které si musí inženýři a piloti sdělit bez toho, aby to poslouchal někdo jiný.“
Radiokomunikace je zajímavá samozřejmě i pro soupeře. „Čím je informace zajímavější pro soupeře a čím je větší pravděpodobnost, že ji také uslyší, tím větší je snaha o to, aby byla pro něj nesrozumitelnější.“
Shovlin podporuje snahu vysílat v přenosech radiokomunikaci, protože to pomáhá fanouškům zorientovat se. Je to ale dvousečná zbraň. Přiznává, že informace pomáhají i soupeřům, kteří ji pozorně sledují. „Když se díváte na závod v televizi, pomáhá Vám radiokomunikace lépe pochopit, co dělá tým a jeho pilot, co si myslí a jak reagují na průběh závodu. Jenže všechny týmy dávají pozor na to, o čem si povídají jiní piloti se svými inženýry.“
Andrew Shovlin použil pro osvětlení názorný příklad, jak využít radiokomunikace konkurenčního týmu: „Jestli slyšíte, že vůz, který má před Vámi náskok 15 sekund, má problémy se svou převodovkou, nebo s brzdami, na svého pilota přirozeně zvyšujete tlak.“
Co se týče kódování radiokomunikace, Ferrari to občas řeší italštinou.
FIA zavádí novou směrnici TD055A, která zpřísňuje pravidla pro kontrolu aerodynamických prvků. Tento krok reaguje na problémy z loňské sezóny a má zajistit spravedlivější podmínky pro všechny týmy.
Charles Leclerc hodnotil obtížný start do sezóny 2025 po závodě v Austrálii, kde skončil na osmé příčce. Uvedl, že Ferrari musí zaměřit pozornost na dvě klíčové oblasti, které budou rozhodující pro zlepšení výkonu týmu v dalších závodech.
Lando Norris se pustil do kritiky George Russella, když se vyjádřil k jejich sporu ohledně výhody McLarenu v porovnání s ostatními týmy ve Formuli 1. Norris naznačil, že Russellův přístup k této debatě není úplně správný.
Carlos Sainz měl smolný debut ve Williamsu, když jeho závod ve Velké ceně Austrálie skončil už v úvodním kole. Tým ale odjel s pozitivním výsledkem díky Alexi Albonovi, který zajel na pátém místě a připsal Williamsu deset bodů.
Andrea Stella, šéf McLarenu, vysvětlil, proč se Max Verstappen v závěru Velké ceny Austrálie přiblížil k vítězství, ale Lando Norris si nakonec i přes technické problémy udržel vedení.
Isack Hadjar zažil smolný debut ve F1, když havaroval už během formace na start VC Austrálie a neodstartoval. Zatímco fanoušci projevili pochopení, Helmut Marko se na adresu mladého Francouze vyjádřil poměrně kriticky.
Úvodní závod sezóny 2025, Velká cena Austrálie, představoval pro šest nováčků náročnou výzvu, přičemž pouze jeden z nich dokázal projít celým závodem bez úhony.
Lando Norris je přesvědčen, že kdyby se podobná chaotická situace v závodě Velké ceny Austrálie odehrála loni, pravděpodobně by nevyhrál. Podle něj byl letošní závod jiný a lepší příprava týmu mu umožnila získat vítězství v těžkých podmínkách.
Ferrari v Austrálii chybovalo ve strategii a doplatilo na riskantní rozhodnutí. Šéf týmu Fred Vasseur přiznal, že ponechání Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca na suchých pneumatikách v závěrečných deštivých kolech nebylo správnou volbou. Špatný odhad podmínek nakonec stál Ferrari lepší umístění.
Sezóna 2025 Formule 1 odstartovala dramaticky a plná nečekaných momentů, ale Lando Norris se nenechal rozhodit a vykročil do boje o titul tím nejlepším možným způsobem.
Lando Norris po triumfu v GP Austrálie zdůraznil, že McLaren zůstává realistický a nepropadá euforii. Reagoval tak na slova George Russella, který naznačil, že tým už může začít směřovat své ambice k sezoně 2026.
Max Verstappen skončil druhý v deštivé Velké ceně Austrálie za Landem Norrisem z McLarenu. Přestože Red Bull v současnosti za McLarenem zaostává, tým se zaměřuje na minimalizaci ztráty a přípravu na další fázi sezóny.