Naposledy se to ženské závodnici podařilo před téměř čtyřiceti lety, v roce 1976 ve Velké ceně Rakouska startovala Italka Lella Lombardiová
V minulém roce tým Williams přijal Susie Wolffovou jako testovací pilotku, co se všeobecně považuje jako poslední stupínek před závoděním ve Formuli 1. I když jezdí dobře, je pomalejší, než její kolega Daniel Juncadella.
Mnoho kritiků to považuje za důkaz, že ve Formuli 1 se jí nebude dařit. Zlé jazyky tvrdí, že byla přijata jen kvůli tomu, že je hezkou ženou a navíc manželkou Tota Wolffa, šéfa v týmu Mercedes a vlastníka 16 procent akcií Williamsu.
Susie Wolffová slyší často řeči o tom, že žena nikdy nebude schopná soutěžit ve Formuli 1 mezi muži. „Existuje mnoho lidí, kteří čekají jen na to, až se mi něco nepodaří, aby mohli říct něco negativního o ženách ve Formuli 1. Ale tým posadí za volant svého vozu jenom pilota, který dokáže předvést dobrý výkon. Neposadí do monopostu někoho nepoužitelného.
Na testech v Silverstonu testoval také Nicolas Prost, syn Alaina Prosta. Nikdo neříkal, že tam je jen kvůli svému otci, ale našli se takoví lidé, kteří se zmínili o tom, že můj manžel vlastní část týmu Williams.“
Konstantní kritika temperamentní třicetiletou Skotku unavuje stejně jako tlak ze strany médií, které ji považují za vhodný objekt na plakáty zobrazující ženy v motoristickém sportu. „V průběhu celé mé sportovní kariéry dávám každému najevo, že nezávodím kvůli tomu, abych dokazovala, že ženy ve sportu něco dosáhnou. Ani v Silverstonu jsme nezastupovala všechny ženy, jela jsme tam sama za sebe, za Susie Wolffovou."
Susie začala závodit na motokárách, když jí bylo osm let. Její rodina jí nikdy nenaznačovala, že dělá sport pro chlapce. Později přešla Formulí Renault a Formulí 3, potom závodila v seriálu DTM. Formule 1 je pro ni přirozeným pokrokem. „Lidé mi říkávají, že jejich dcery ani nepřemýšlí o tom, že by závodili v motoristickém sportu, dokud neslyší o mně. Myslím si, že mladší generace ale přemýšlí o sportu jinak.“
Wolffová soucití se svou španělskou kolegyní Maria de Villottovou, která ztratila po nehodě za volantem Formule 1 o jedno oko. Nehodu připisuje i skutečnosti, že byla ženou mezi muži. „Je to neuvěřitelně konkurenční prostředí, musíte mít kolem sebe jenom dobré lidi.“
V průběhu své kariéry se musí Susie vyrovnávat se sexismem. „Už ani nevnímám poznámky typu jak dokážu couvat do garáže, nebo jestli má stále ve svém voze rtěnku, protože je poslouchám už dlouhou dobu.“ Říká, že by o sexismu v motoristickém sportu mohla napsat celou knihu.
Nechutnou poznámku utrousil také Bernie Ecclestone, když řekl: „Jestli je Susie tak rychlá v závodním voze, jak dobře vypadá, bude přínosem." Wolffová tvrdí, že přesto se k ní osobně vždy choval dobře a v zákulisí ji vždy podporoval. S tím, že je ženou, bojuje i v boxech. „Vždy se snažím o to, aby mě posuzovali všichni podle mých výkonů, ale stejně všichni posuzují ženu hlavně podle toho, jak vypadá, i když je závodnice. Proto se snažím, abych působila dobře i jako žena, ne jako závodnice se svaly.“
Pohádkou pro Susie by bylo vystoupit po závodě na pódium, ale ona je první, kdo připouští, že to nebude lehké. Navíc Williams oznámil, že v této sezoně Wolffovou nenasadí ani do žádného volného tréninku. Susie se nevzdává: „Chci být lepší, chci závodit. Ale nesmí to být způsobem, že zvednu ruku a řeknu ať mě nasadí do závodu jen proto, že jsem žena. Všechno musí být tak, jak má a pak možná přijde můj čas.“
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.