NÜRBURGRING - kvalifikace ; U Mercedesu slaví pole position, i když nálada po chybě s Nicem Rosbergem je v Brackley spíš smíšená. Lewis Hamilton překonal Sebastiana Vettela. Ferrari volí odlišnou strategii.
V dnešním ranním tréninku zazářil Sebasitan Vettel, který zajel velmi dobré kolo, o 0,6s rychleji než druhý Nico Rosberg. Oba Němci tak potěšili domácí fanoušky. Dokáže trojnásobný šampion získat svoji vůbec první pole position na tomto legendárním okruhu?
Teplota tratě je o 10°C vyšší než dnes ráno (42°C, teplota vzduchu 24°C) - to by mohlo vyhovovat Ferrari a Lotusu.
1.část kvalifikace:
Jako první na trať vyráží Paul Di Resta s Force Indií na středně-tvrdé sadě pneumatik, po chvíli jej následuje Jules Bianchi s Marussií. Chilton, Van der Garde, Maldonado, Bottas, Pic - ti všichni vyrážejí na měkké sadě. Na rozdíl od nich se některé vedoucí týmy budou snažit ušetřit měkkou sadu pneumatik a v této části kvalifikace využít pouze střeně-tvrdou sadu, pokud to bude možné.
Mercedesy vyrážejí na trať po osmi minutách a to na středně-tvrdé sadě. Přidávají se také oba McLareny. Po necelé polovině první části stále čekáme na vedoucí týmy, aby zajely měřený čas. Na prvním místě zatím Maldonado s Williamsem (1:31,834s).
Překonává jej Ricciardo, ani jeden z Mercedesů jeho čas na měkké sadě nepřekonal a zařazují se tak na druhé a třetí místo. Ferrari vysílá na trať Fernanda Alonsa a to na měkké sadě - má za úkol zajet tři měřená kola. A ujímá se vedení s časem 1:30,709s. Kromě Red Bullu a Mercedesu nakonec všichni roznou využili měkkou sadu pneumatik.
Räikkönen s Lotusem zajíždí nejrychlejší čas - 1:30,676s. Poslední, kdo zajíždí měřený čas je Jenson Button a zařazuje se na šesté místo. Mark Webber udělal chybu při nájezdu do první zatáčky. Vedení se ujímá Felipe Massa. Trápí se Sergio Pérez, relativně dobré kolo zajíždí Hülkenberg se Sauberem.
U Williamsu Bottas opět překonal Maldonada, který se pral s vyvážením vozu. Na postup dál to však ale ani s jedním vozem nestačí - trápení týmu pokračuje. Vedení se ujímají Red Bully, následovány Ferrari. Jen Red bull a Mercedes na středně-tvrdé sadě - i tak jim to však bohatě stačí.
Nepostupující: Bottas, Maldonado, Pic, Bianchi, Van der Garde, Chilton.
2. část kvalifikace:
Toro Rosso (Vergne) vyráží na trať téměř okamžitě po rozsvícení zelené na konci boxové uličky. Následuje jej Di Resta a Gutiérrez. Nyní již všichni na měkké sadě. Räikkönen se ujímá vedení, brzy jej však o 0,4s překonává Hamilton - 1:30,152s. Na třetí místo se zařazuje Alonso.
Rosberg se zařazuje za svého týmového kolegu. Mercedes 1-2. Jak odpoví Red Bull? Vettel se ujímá vedení s časem 1:29,992s. Jeho týmový kolega Webber třetí. Skvělé kolo zajíždí Grosjean, řadí se na druhé místo se ztrátou 0,013s. Odpovídá také Ferrari: Alonso, který se o 0,03s ujímá vedení, než jej překonává týmový kolega Massa.
Na trati Räikkönen, který podporuje dobrý výkon Lotusu a jeho čas mu vynesl druhé místo. Špatné zprávy pro Mercedes - Rosberg až 11 - to v Brackley nečekali. Risk ušetřit pneumatiky a již nevyjet se nevyplatil. Z boje o pole position je najednou 11 místo. Bude si však moci vybrat pneumatiky pro start závodu. Ostatní z první desítky využijí měkkou sadu a budou tak muset brzy zajet do boxů. Ferrari i Lotus ukazují, že jim tyto teplejší podmínky vyhovují.
Nepostupují: Rosberg, Di Resta, Pérez, Gutiérrez, Sutil, Vergne.
3. část kvalifikace:
Na trať jako první vyráží Ricciardo následován ostatními. V garáži zůstává zatím jen Button a Hülkenberg. První časy a pořadí: Hamilton, Vettel, Räikkönen, Webber, Grosjean.
Na trať vyrážejí obě Ferrari, zatímco jejich soupeři míří do boxů. Rudé vozy jsou na středně-tvrdé sadě pneumatik! Snaží se tedy o odlišnou strategii a myslí již teď na závod víc než na boj o pole position. Stejné rozhodnutí udělali u McLarenu v případě Jensona Buttona. Vypadá to tedy na souboj Red Bullu a Mercedesu, případně Lotusu.
Vedení se ujímá Vettel, ale to platí jen do chvíle, než cílovou čáru projíždí Hamilton! Rodák z Heppenheimu si na svou domácí pole-position musí i nadále počkat. Lotus až za oběma Red Bully. Button ani Hülkenberg nezajeli měřený čas. Massa překonal Alonsa.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.