Gary Anderson, technický analytik BBC, na Twitteru odpovídal na dotazy fanoušků. Ty nejzajímavější potom byly zveřejněny na oficiálních stránkách BBC.
Kdo vyhraje Velkou cenu Británie? @jdlJanDavid
Gary Anderson: Fernando Alonso, protože si myslím, že Ferrari je na tomto typu okruhu silné. Zvládá to s pneumatikami během závodu a jeho odhodlání získat titul je letos ještě větší než kdy předtím. Potřebuje zmenšit ztrátu na Sebastiana Vettela.
Myslíte si, že Mercedes a Pirelli vyšlo z porušení pravidel při testování v Barceloně hodně lehce? @ronnie_sandip
GA: Rozhodně! Nehledě na všechno ostatní, porušili pravidla a měli dostat větší trest.
Je Vettel mistrem světa, který si to nejméně zaslouží? A měl by se Lewis Hamilton obávat o svou budoucnost, když má na svém kontě pouze jeden titul mistra světa? @JohnLarkinF1
GA: Kdokoliv, kdo vyhraje tolik závodů, pole position a titulů jako Vettel si zaslouží to, co má. Ano, řídí v jedno z nejlepších, ne-li vůbec nejlepší auto v poli, ale stejně musí tu práci odvést. Má týmového kolegu a když ho dokážete porazit, odvádíte dobrou práci. A Webber není bačkora. Vettel je stejně dobrý jako kdokoliv v současné nebo minulé éře F1 co se talentu týče.
Hamilton? To je těžká otázka. Vykolejil již před pár lety, když začal hledat něco jiného než F1. Myslím, že v té chvíli ztratil soustředěnost. Stále může závodit a odvést tu práci, ale musí si uvědomit, že to už není jen práce na nedělní odpoledne. Je to snaha sedm dní v týdnu se zlepšovat a myslím, že Lewis nemá tu plnou a čistou odhodlanost.
S penězi a osobnostmi, které má Ferrari k dispozici - jak je možné, že tak zaostávají za Red Bullem v oblasti designu vozu? @BurpleMan
GA: Protože nemají vizionářského vůdce technické oblasti, někoho jako je Adrian Newey. Adrian je dobrý v tom, že vidí za výsledky testů z aerodynamického tunelu a tak dále. Ví, kam se chce dostat a půjde si tou cestou. Mohlo by se stát, že tam zamíří James Allison a to je v této chvíli pravděpodobně ten druhý nejlepší vizionář v paddocku.
Myslíte si, že volba pneumatik pro závod v Silverstone je přespříliš konzervativní? @JD_Newmarket
GA: Vypadá to, že jsou až moc konzervativní. Kolem pneumatik bylo hodně politiky. Nikdy jsem si nemyslel, že jsou tak špatné. Bude ale zajímavé sledovat, co si lidé pomyslí, když budeme mít hodně jedno či dvouzastávkových závodů, kdy se moc neděje. Pirelli hraje hru, aby ulevili nadávkám, kterým čelí.
Myslíte si, že by McLaren stále tolik zaostával za vedoucími týmy, kdyby za ně jezdil Hamilton? @Joolz_MF
GA: Věřím, že by s Hamiltonem mohli být na čele. Myslím si, že ztratili pravé odhodlání. Loni Button propadl a nebyl k tomu žádný pádný důvod. Jenson je příliš dobrý chlap. Pokud by tam byl Lewis, sdíleli by lízátko. Netuším, proč McLaren neodpovídá na současnou situaci mnohem pozitivnějším způsobem. Vyvíjení auta, které mají pro ně teď není problém - fakt, že nevědí, jak reagovat, ano.
Měl by McLaren dál vyvíjet letošní vůz nebo sezonu odpískat a věnovat se roku 2014? @andrew_tyrrell18
GA: Nikdy neutečete od faktu, že jste postavili vůz, který má problém. Musíte jej najít a říci, že nejde opravit, protože je v konceptu. Což ale podle mě není případ McLarenu. Nebo ho najít a opravit. Protože děláte rozhodnutí i pro vůz na příštího roku, potřebujete jistotu, že rozumíte základním principům auta. To oni teď nedělají. V Silverstone možná budou mít nějaké novinky, které budou fungovat, ale musejí se zlepšit, než udělají rozhodnutí pro vůz na příští rok, jinak budou dělat rozhodnutí založená na neriskování. Letošnímu vozu se musejí věnovat, protože auto pro příští rok nebude co se aerodynamiky týče tak odlišné.
Když se podíváme na výkony Force India - co je jejich největší silou? @NotSavio
GA: Pochopení pneumatik. Mají vůz, který se kvalifikuje v první desítce, když neudělají chybu a umějí to s pneumatikami. Ale nesmíte zapomenout, že McLaren a Sauber se propadl. Takže Force India dělá stejně dobrou práci jako loni a těží z toho, že ostatní se propadli.
Co je nejvíc vzrušujícího na změnách pravidel pro rok 2014? @echaurij
GA: Pro každého inženýra je jakákoliv změna pravidel skvělá. Takže nová éra šestiválcových motorů se zvýšenou elektrickou silou je skvělou výzvou. Ale když to vezmu ze širšího pohledu, nejen jako inženýr, myslím, že změna měla udělat F1 "zelenější". Nemyslím, že musejí měnit motory, aby se to povedlo. Mohli to udělat jinými způsoby. Ale když vezmete v úvahu kritéria jako limitace paliva, skončíte s možností, že lidé budou kroužit a šetřit palivo a stane se spousta věcí, o kterých divák ani komentátor nebude vědět. Pokud si myslíte, že je to nyní matoucí - počkejte si na příští rok.
Kdy bude v F1 závodit žena? @mossup
GA: Nevidím žádnou, která by svým talentem vyčnívala. Věřím, že existují ženy, které by to zvládly. Susie Wolffová řídí auto dost konkurenceschopně. Nevyrovná se Hamiltonovi, ale má talent. To platí i o mužích, které jsou na stejné úrovni jako Susie. Ale nevidím ženu, která by byla tím pravým McCoyem.
Můžete popsat první zkušenosti se spoluprácí s Eddiem Jordanem? @puranikavi
GA: No, byl to zážitek. To je myslím ten nejlepší popis. Eddie je skvělý chlap. Je pořád stejný. Když vlastnil tým, byl to na něj obrovský finanční tlak. I když jsme spolu mnohokrát nesouhlasili a hádali se, jsme stále dobří kamarádi a byla to čest s ním pracovat. Je prostě svůj a musíte to akceptovat, protože se nezmění. Byla to výzva, ale šel bych do toho znovu.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.
Alex Dunne ovládl deštěm ovlivněný závod ve Spa a díky třetímu vítězství sezóny se vrátil do čela šampionátu F2. Na stupních vítězů ho doplnili Arvid Lindblad a potřetí v řadě i Roman Staněk.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.