Když se usmívá Vijay Mallya, celý tým Force India je spokojený. Důvodem jsou dobré dosavadní výsledky.
Po konstantním pokroku od roku 2008, kdy Force India pod vedením indického miliardáře Vijay Mallyu pťevzal štafetu od Spykeru, prožívá tým zatím přesvědčivou sezonu. S trochou štěstí mohli Paul di Resta a Adrian Sutil dosáhnout na pódium v Bahrajnu a Monaku a v Poháru konstruktérů je Force India před McLarenem o čtrnáct bodů!
Navzdory neshodám mezi manažerem di Restu a mechanikem v průběhu kvalifikace na Velkou cenu Kanady mohla stáj Force India důstojně oslavit svůj stý závod ve Formuli 1. „Udělali jsme v týmu nějaké změny a dokázali jsme, že můžeme být úspěšní,“ řekl di Resta po závodě, ve kterém se dostal ze sedmnáctého místa na startu na sedmé v cíli. Jeho týmový kolega Adrian Sutil také získal jeden bod za desáté místo. Pro tým se to už stává v této sezoně zvykem.
„S výnimkou Malajsie, kde jsme měli problémy s novým systémem matic kol, jsme byli schopni ve všech závodech bodovat. Jsme konkurenceschopní ve všech podmínkách,“ poznamenal Robert Fernley, zástupce šéfa týmu ze Silverstone (na konci června bude tým Force India doslova doma). Pro svůj tým si vymyslel úkol sezony: skončit v konečném pořadí Poháru konstruktérů před McLarenem. Původně trochu bláznivý nápad nabírá v posledních týdnech na vážnosti.
„Před námi je ještě dlouhá cesta, zůstává absolvovat ještě mnoho závodů, ale nesmíme se vzdávat, pokusíme se udělat vše pro udržení si současné pozice,“ tvrdí Fernley. „Dříve, nebo později však budeme muset koncentrovat všechny naše zdroje na vůz pro rok 2014. Neunikne tomu ani McLaren a při vší úctě k nim si myslím, že boj proti Force India není porovnatelný s bojem o titul.“
Od dob Jordanu, přes Midland, Spyker až po Force India se tým hodně změnil. V současnosti má téměř bezporuchové vozy, Paul di Resta dosáhl v Bahrajnu čtvrté místo, Sutil skončil v Monaku na vynikajícím pátém místě před Alonsem a Buttonem. „Ten závod ukázal vysokou úroveň našich jezdců, která umlčela určité osoby milující kritizování našeho týmu,“ radoval se Mallya.
Více, než kdy jindy se zdá být Force India dobře vyzbrojený pro dosáhnutí stupňů vítězů podruhé v historii. Zatím jediné pódium vybojoval pro indický tým Giancarlo Fisichella svým druhým místem v belgickém Spa v roce 2009 za proměnlivého ardenského počasí.
„Od prvních zimních testů jsem věděl, že VJM02 je zatím nejlepší vůz od Force India, který jsem měl k dispozici,“ vyhlásil Sutil. Myslí si také, že následující závody v Silverstonu, Nürburgringu, Spa a Monze představují pro jezdce Force India nové příležitosti pro úspěšné výsledky. „Myslím si, že s naším týmem můžeme být úspěšní. Příští etapou je pro nás dosáhnout pódiového umístění. Je to určitě možné a tomuto cíli se naplno věnuju.“
Damon Hill zpochybňuje, jak dlouho Max Verstappen vydrží u Red Bullu, pokud se změní dynamika týmu nebo výkonnost vozu. Podle něj bude rozhodující, zda pro něj Red Bull zůstane dostatečně motivující výzvou.
Ferrari doufalo v boj o titul, místo toho řeší výkyvy formy a limity vozu. Klíčová bude trojice závodů, hlavně Barcelona s očekávanými vylepšeními.
Max Verstappen se v pátek pokusil o tajný test na Nürburgringu pod jménem „Franz Hermann“, ale jeho identitu fanoušci i fotografové rychle odhalili. Z tichého výjezdu s týmem Verstappen.com Racing se tak stala nečekaná mediální událost.
Sergio Pérez zůstává středem pozornosti. O jeho služby pro rok 2026 usilují kromě Cadillacu, další dva týmy a návrat na startovní rošt je reálnou možností.
Toto Wolff zmírnil svůj postoj k chystaným změnám pravidel pro motory v roce 2026 a místo kritiky vyzývá k otevřenosti. Podle něj by měla F1 zvážit úpravy, pokud povedou k lepšímu výsledku pro celý sport.
Oscar Piastri letos udělal výrazný výkonnostní skok díky zásadnímu zlepšení v práci s pneumatikami. Podle šéfa McLarenu Andrey Stelly je právě tato dovednost klíčová pro jeho schopnost držet krok s elitou.
Alpine se znovu ocitá v chaosu, po rezignaci šéfa týmu přichází i dočasná výměna jezdců, kdy Jacka Doohana nahrazuje Franco Colapinto. Oficiálně jde o výměnu, neoficiálně o peníze, sponzory a rostoucí nejistotu kolem budoucnosti týmu ve Formuli 1.
Carlos Sainz po Velké ceně Miami ostře kritizoval tým Williams za chyby, kvůli kterým podle něj přišel o šanci na lepší výsledek. Nejvíc ho rozčílilo nedodržení týmových pokynů, špatná strategie a kolize s Hamiltonem těsně před cílem.
Lewis Hamilton a Ferrari poutali v Miami pozornost spíše negativně. Britův frustrovaný rádiový projev zastínil jeho výkon a otevřel otázky ohledně týmové strategie.
Spekulace o možném odchodu Maxe Verstappena z Red Bullu neutichají. Helmut Marko sice dříve nevyloučil, že by čtyřnásobný mistr světa mohl tým opustit, teď ale situaci vidí klidněji a věří, že jezdec zůstane až do roku 2026.
Lando Norris v podcastu zavzpomínal na dětství a zdůraznil, že klíčem k jeho úspěchu ve Formuli 1 byla přísná, ale podpůrná výchova s důrazem na disciplínu a hodnoty. Jeho láska k závodění začala u videoher, ale k výsledkům ho dovedla hlavně tvrdá práce a pokora.
Šéf McLarenu Andrea Stella ocenil Oscara Piastriho za mimořádnou vyzrálost a práci s pneumatikami, kterou podle něj zvládá jako ostřílený matador. Mladý Australan tak potvrzuje, že McLaren v něm našel klíčového muže pro budoucnost.