Bývalý hlavní mechanik McLarenu Marc Pristley popisuje, kolik toho mohl Mercedes získat během nedávného třídenního (15. - 17. 5.) soukromého testu pneumatik s Pirelli.
"Když jedete absolvovat aerodynamický test [na rovince], FIA tam celkem často vyšle svého zástupce s vámi.
Musíte je informovat, že se test uskuteční. Často někoho posílají, aby se zkrátka ujistili, že se vše děje správným způsobem, že neděláte nic, co byste neměli, že neujedete více kilometrů, než byste měli, a takové věci. Z tohoto pohledu měli otevřené dveře k nasazení jakýchkoliv senzorů, otestování čehokoliv, jakéhokoliv vývojového zařízení.
Celá továrna chce při testech něco zkoušetAť už testujete na rovince nebo absolvujete plný test na dráze, celá továrna vyrazí a chce na voze něco zkoušet. Ať už jde o nějaká čidla, nové díly, něco experimentálního - každé oddělení chce něco na vůz nasadit. Jde o velmi vzácnou příležitost, obzvlášť v těchto dne, kdy je testování na dráze tak omezeno. Představuje to pro ně obrovskou šanci vyzkoušet všechno možné.
Téměř jistě budete mít na voze různé aerodynamické senzory. Určitě, protože to je něco, co můžete pří jízdě vozu po celý den monitorovat. Aerodynamické oddělení do toho bylo silně zapojeno.
Vítejte v Barceloně (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Ověření spolehlivosti nových dílůMěli určité potíže se svým hydraulickým zavěšením, takže jen samotný čas na dráze s těmito věcmi je obrovskou pomocí. Mohli systém například vyladit, aby překonali problémy, které nedávno měli. Absolvovali třídenní test, během kterého to mohli dokázat, zatímco ostatní tuto příležitost neměli.
Když máte nové díly pro velkou cenu, mívali jsme zadaný počet kilometrů - pokud je díl na na voze neabsolvoval, nemohl jít do závodu. Musel ujet určitý počet kilometrů a prokázat, že je bezpečný a funguje správně.
Dnes to moc lehce nejde. Můžete to dělat pouze v pátek nebo na testovací stolici v továrně. To je další způsob, jak mohli získat - nasazovat díly na auto, nově vyrobené věci, spoustu jich mohli tímto způsobem schválit. Z hlediska prokázání spolehlivosti kteréhokoliv dílu získali ohromnou výhodu.
Zapojení závodních pilotů? Nešlo tedy jen o pomoc PirelliZ toho, že Mercedes do testu zapojil své současné závodní piloty - a zejména z toho, že použil oba - usuzuji, že během testu získali strašně moc.
Mercedes v rámci pomoci Pirelli místo testovacích pilotů nasadil ty závodní - proč?(foto: Mercedes AMG F1 Team)
Nešlo jen o to udělat něco pro Pirelli. Kvůli tomu by mohli jednoduše povolat Anthonyho Davidsona či někoho jiného, což by pro ně bylo užitečné stejně pro získání korelace mezi simulátorem a skutečným vozem.
Existuje spousta věcí, které mohli udělat jen pro to, aby pomohli Pirelli, ale fakt, že rozdělili dny mezi své dva letošní závodní piloti, mi hodně napovídá.
Všichni víme, že jednou z těch velkých věcí jsou momentálně pneumatiky a způsob, jakým je piloti využívají, jak zacházejí s vozem - nejde jen o provoz auta.
Myslím, že téměř toho získali hodně díky těm dvěma klukům ve voze a se všemi těmi věcmi - zaznamenáváním teplot, tlaku pneumatik a všech těch dalších věcí. Téměř jistě měli nasazeny teplotní kamery, infračervené a teplotní čidla. Samozřejmě měli svá čidla pro tlaky pneumatik a všechna ostatní, která normálně používají.
Během jízdy o deseti kolech, ať už měli jakékoliv pneumatiky, mohli pozorovat, jak odlišné jízdní styly ovlivňují tyto parametry. To jsou věci, které nemáte moc příležitostí testovat. Jediná šance je během pátečních tréninků před velkou cenou - to ale v těchto dnech samozřejmě potřebujete vyzkoušet spoustu jiných věcí.
Mercedes během testů v Barceloně podle Marca Pristleyho získal ohromnou výhodu(foto: Mercedes AMG F1 Team)
Možnost přímého srovnání s daty ze závodního víkenduMít tedy šanci je vyzkoušet, navíc na okruhu, kde navíc nedávno získali data během tří dnů závodního víkendu, je podstatné, můžete přímo srovnávat. Myslím, že v tomto směru získali obrovskou výhodu už jen tím, že nechali své piloty zkoušet různé věci v různých částech okruhu a při tom pozorovali, jak se věci jinak chovají, než během předchozích tří dnů před závodem.
Je to tak vzácná věc - mít možnost takto testovat. Podle mě při tom získali strašně moc i z pohledu pilota."
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.