Bývalý hlavní mechanik McLarenu Marc Pristley popisuje, kolik toho mohl Mercedes získat během nedávného třídenního (15. - 17. 5.) soukromého testu pneumatik s Pirelli.
"Když jedete absolvovat aerodynamický test [na rovince], FIA tam celkem často vyšle svého zástupce s vámi.
Musíte je informovat, že se test uskuteční. Často někoho posílají, aby se zkrátka ujistili, že se vše děje správným způsobem, že neděláte nic, co byste neměli, že neujedete více kilometrů, než byste měli, a takové věci. Z tohoto pohledu měli otevřené dveře k nasazení jakýchkoliv senzorů, otestování čehokoliv, jakéhokoliv vývojového zařízení.
Celá továrna chce při testech něco zkoušetAť už testujete na rovince nebo absolvujete plný test na dráze, celá továrna vyrazí a chce na voze něco zkoušet. Ať už jde o nějaká čidla, nové díly, něco experimentálního - každé oddělení chce něco na vůz nasadit. Jde o velmi vzácnou příležitost, obzvlášť v těchto dne, kdy je testování na dráze tak omezeno. Představuje to pro ně obrovskou šanci vyzkoušet všechno možné.
Téměř jistě budete mít na voze různé aerodynamické senzory. Určitě, protože to je něco, co můžete pří jízdě vozu po celý den monitorovat. Aerodynamické oddělení do toho bylo silně zapojeno.
Vítejte v Barceloně (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Ověření spolehlivosti nových dílůMěli určité potíže se svým hydraulickým zavěšením, takže jen samotný čas na dráze s těmito věcmi je obrovskou pomocí. Mohli systém například vyladit, aby překonali problémy, které nedávno měli. Absolvovali třídenní test, během kterého to mohli dokázat, zatímco ostatní tuto příležitost neměli.
Když máte nové díly pro velkou cenu, mívali jsme zadaný počet kilometrů - pokud je díl na na voze neabsolvoval, nemohl jít do závodu. Musel ujet určitý počet kilometrů a prokázat, že je bezpečný a funguje správně.
Dnes to moc lehce nejde. Můžete to dělat pouze v pátek nebo na testovací stolici v továrně. To je další způsob, jak mohli získat - nasazovat díly na auto, nově vyrobené věci, spoustu jich mohli tímto způsobem schválit. Z hlediska prokázání spolehlivosti kteréhokoliv dílu získali ohromnou výhodu.
Zapojení závodních pilotů? Nešlo tedy jen o pomoc PirelliZ toho, že Mercedes do testu zapojil své současné závodní piloty - a zejména z toho, že použil oba - usuzuji, že během testu získali strašně moc.
Mercedes v rámci pomoci Pirelli místo testovacích pilotů nasadil ty závodní - proč?(foto: Mercedes AMG F1 Team)
Nešlo jen o to udělat něco pro Pirelli. Kvůli tomu by mohli jednoduše povolat Anthonyho Davidsona či někoho jiného, což by pro ně bylo užitečné stejně pro získání korelace mezi simulátorem a skutečným vozem.
Existuje spousta věcí, které mohli udělat jen pro to, aby pomohli Pirelli, ale fakt, že rozdělili dny mezi své dva letošní závodní piloti, mi hodně napovídá.
Všichni víme, že jednou z těch velkých věcí jsou momentálně pneumatiky a způsob, jakým je piloti využívají, jak zacházejí s vozem - nejde jen o provoz auta.
Myslím, že téměř toho získali hodně díky těm dvěma klukům ve voze a se všemi těmi věcmi - zaznamenáváním teplot, tlaku pneumatik a všech těch dalších věcí. Téměř jistě měli nasazeny teplotní kamery, infračervené a teplotní čidla. Samozřejmě měli svá čidla pro tlaky pneumatik a všechna ostatní, která normálně používají.
Během jízdy o deseti kolech, ať už měli jakékoliv pneumatiky, mohli pozorovat, jak odlišné jízdní styly ovlivňují tyto parametry. To jsou věci, které nemáte moc příležitostí testovat. Jediná šance je během pátečních tréninků před velkou cenou - to ale v těchto dnech samozřejmě potřebujete vyzkoušet spoustu jiných věcí.
Mercedes během testů v Barceloně podle Marca Pristleyho získal ohromnou výhodu(foto: Mercedes AMG F1 Team)
Možnost přímého srovnání s daty ze závodního víkenduMít tedy šanci je vyzkoušet, navíc na okruhu, kde navíc nedávno získali data během tří dnů závodního víkendu, je podstatné, můžete přímo srovnávat. Myslím, že v tomto směru získali obrovskou výhodu už jen tím, že nechali své piloty zkoušet různé věci v různých částech okruhu a při tom pozorovali, jak se věci jinak chovají, než během předchozích tří dnů před závodem.
Je to tak vzácná věc - mít možnost takto testovat. Podle mě při tom získali strašně moc i z pohledu pilota."
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.