Týmy Formule 1 musí podle šéfa McLarenu Martina Whitmarshe odvádět lepší práci při rozhodování o pravidlech.
Jako příklad takového selhání uvádí předseda Asociace týmů Formule 1 (FOTA) uvádí přechod na 1,6litrové V6 turbomotory příští rok. Pokud jde o náklady, jedná se dle jeho slov o vlastní gól týmů.
Ačkoliv je podle něj McLaren zajištěn, obává se o dlouhodobou finanční stabilitu ostatních: "Neexistuje zde žádná zázračná věc. Musíme být pilnější v tom, jak skládáme věci dohromady, rozpoznávat důsledky a usilovněji pracovat na úspoře nákladů v F1."
"McLaren v posledních letech ukázal, že to s ním není tak kritické, musíme však zajistit, aby byl sport zdravější, než jakým jsme ho v současné době učinili. Potřebujeme mít 10 či 11 týmů, které by mohly přežít s udržitelnými obchodními modely. Lidé musí být proaktivní, dříve reagovat na změny a na to, jak rozvíjíme šetření nákladu v F1," pokračuje Whitmarsh.
Podle něho představují nová pravidla pro turbomotory promarněnou příležitost. Ačkoliv jsou základy nových pohonných jednotek dobré a podstatné pro jejich další využití, jejich cena a využití některých technologií mohlo být ošetřeno lépe.
Šéf McLarenu a předseda FOTA Martin Whitmarsh (foto: McLaren Mercedes)
"Celkový dopad pravidel, snižování objemu, přímé vstřikování, přeplňování - to jsou podstatné technologie pro silnice a jsou dobré. Rekuperace energie je dobrá. Zda jsou potřebné vysokootáčkové motory poháněné výfukovými turbínami točícími přes 100 000 ot/min, to si nemyslím. Jsou celkem exotické.
Koncepčně to bylo dobré, jen jsme možná neuhlídali některá exotická hlediska, která budou méně podstatná," soudí Whitmarsh.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.