Williams F1 dnes potvrdil, že po dvou letech končí nakrátko obnovené partnerství s Renaultem. Příští rok budou jeho vozy pohánět turbomotory Mercedesu, s nímž uzavírá dlouhodobé partnerství.
Stáj z Grove dnes oznámila, že od příští sezóny bude od společnosti Mercedes AMG High Performance Powertrains (HPP) sídlící v Brixworthu odebírat pohonné jednotky - interní spalovací motory + systém pro rekuperaci energie. Převodovky si však Williams bude i nadále vyrábět sám.
Rok 2014 pro inženýry představuje velkou výzvu, když si v přibližně 300km dlouhých závodech budou muset vystačit pouze se 100 kg paliva. Týmy proto přecházejí z atmosférických 2,4litrových V8 motorů na 1,6litrová V6 hybridní turba.
Aby se výkonnostně mohly měřit se současnými agregáty, budou muset nové pohonné jednotky dosahovat o 30% vyšší energetické účinnosti. K tomu jim bude pomáhat systém pro rekuperaci energie (ERS), který bude schopen dodat desetinásobně větší množství energie než současný KERS. ERS bude rekuperovat a dodávat zpět energii jak z výfukové turbíny, tak i ze zadní poloosy.
Tento nový technologický vývoj má podle Williamsu poskytnout mnohem větší příležitosti pro přenos technologie z Formule 1 do reálného světa, jako například do technologie baterií, přeplňování, rekuperování energie a vyšší efektivity spalování.
Frank Williams k novému partnerství s Mercedesem uvádí: "Je mi potěšením, že můžu oznámit nové spojení s Mercedesem pro F1 sezónu od roku 2014 dále. Mercedes je jedním ze sportovně nejúspěšnějších dodavatelů motorů a my věříme, že budou mít extrémně konkurenceschopný motorový balík.
Při této příležitosti bych také rád poděkoval Renaultu za jejich vytrvalou tvrdou práci od doby, kdy jsme v roce 2012 obnovili naše partnerství v oblasti motorů. Užili jsme si pevného vztahu, který během těch let vedl k mnoha úspěchům - včetně pohonu k opětovnému vítězství minulý rok ve Velké ceně Španělska," vzpomíná Williams.
Nový turbomotor Mercedesu (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Toto Wolff, který před sezónou odešel z Williamsu k Mercedesu a pomohl k nové smlouvě, dodává: "Vznešené dědictví Williamsu a oddanost společnosti vůči technologické výjimečnosti činí dlouhodobé partnerství s Mercedesem za nových pravidel týkající se pohonných ústrojí dokonalým.
Jde o vítěznou situaci pro obě strany, což HPP umožní, aby mohl za nových pravidel dlouhodobě zásobovat nejméně tři týmy a mohl otevřít zajímavé perspektivy pro přenos technologie. Těšíme se na to, že společně zažijeme v nadcházejících letech mnoho úspěchů."
Kdo bude v roce 2014 jezdit s jakými motory?
Max Verstappen vysvětlil, proč na Nürburgringu testoval Ferrari GT3 pod přezdívkou „Franz Hermann“ a že překonání traťového rekordu nebylo jeho cílem. Šlo mu hlavně o zážitek a vyzkoušení vozu na legendární trati.
Lewis Hamilton čelí po přestupu z Mercedesu do Ferrari náročným výzvám jak technickým, tak psychologickým. Změna týmu, která měla znamenat novou kapitolu, se ukázala být mnohem složitější, než se očekávalo.
FIA ustoupila kritice jezdců a upravila pravidla pro trestání nevhodného chování, když snížila vysoké pokuty o polovinu. Tvrdé postihy tak nově nebudou hrozit za emotivní výlevy během závodu, ale zůstanou zachovány například za urážky oficiálních osob.
Charles Leclerc kvůli zdravotním potížím vynechá media day před Velkou cenou Emilia Romagna v Imole, ale Ferrari očekává jeho návrat do vozu v pátek. Tým zároveň přiveze první technické upgrady a doufá v lepší výsledky.
Lewis Hamilton je bezesporu jednou z nejvlivnějších osobností ve světě Formule 1, což potvrzuje i jeho nejnovější lukrativní smlouva s velkým sponzorem. Tento obchod ukazuje, jak silná a ceněná je jeho jméno nejen na trati, ale i mimo ni.
Franco Colapinto nastupuje do formule 1 uprostřed sezony a má pět závodů, včetně víkendové GP v Imole, aby si u týmu Alpine vybojoval trvalé místo. I přes smíšené výsledky v roce 2024 musí podat maximální výkon, jinak mu hrozí návrat na lavičku náhradníků.
McLaren patří mezi týmy, které na nadcházející Velkou cenu Emilia Romagna v Imole plánují představit výrazné technické vylepšení svých vozů. Tyto upgrady by měly pomoci týmu udržet tempo v aktuálně vyrovnaném poli a posílit jejich šance v pokračující sezoně.
Frederic Vasseur varuje, že plánované zpřísnění pravidel ohledně takzvaných flexibilních křídel může zásadně ovlivnit pořadí na čele F1. Podle šéfa Ferrari jde o citlivou oblast, kde někteří soupeři balancují na hraně legality, a změna by mohla odhalit dosud skryté rozdíly.
Ford zůstává pevně oddaný Formuli 1 i partnerství s Red Bullem, a to i v případě, že Max Verstappen po roce 2025 tým opustí. Podle šéfa Ford Performance Marka Rushbrooka je jejich spolupráce strategickým krokem s dlouhodobou vizí, nezávislým na jednotlivých jezdcích.
Lewis Hamilton se po těžkém adaptačním období ve Ferrari postupně zlepšuje a zkracuje rozdíl vůči Charlesi Leclercovi. Jeho cílem ale není jen porazit týmového kolegu, ale vyhrávat závody. Tifosi ho nadále podporují.
Adrian Newey přirovnal pravidla pro sezonu 2026 k technické revoluci z roku 2022. Podle něj nabízejí víc prostoru pro inovace, než se původně zdálo.
Charles Leclerc je spokojený se směrem nastavení SF-25, který odpovídá jeho stylu, ale stále hledá úpravy pro lepší zvládnutí chování letošního monopostu.