Williams F1 dnes potvrdil, že po dvou letech končí nakrátko obnovené partnerství s Renaultem. Příští rok budou jeho vozy pohánět turbomotory Mercedesu, s nímž uzavírá dlouhodobé partnerství.
Stáj z Grove dnes oznámila, že od příští sezóny bude od společnosti Mercedes AMG High Performance Powertrains (HPP) sídlící v Brixworthu odebírat pohonné jednotky - interní spalovací motory + systém pro rekuperaci energie. Převodovky si však Williams bude i nadále vyrábět sám.
Rok 2014 pro inženýry představuje velkou výzvu, když si v přibližně 300km dlouhých závodech budou muset vystačit pouze se 100 kg paliva. Týmy proto přecházejí z atmosférických 2,4litrových V8 motorů na 1,6litrová V6 hybridní turba.
Aby se výkonnostně mohly měřit se současnými agregáty, budou muset nové pohonné jednotky dosahovat o 30% vyšší energetické účinnosti. K tomu jim bude pomáhat systém pro rekuperaci energie (ERS), který bude schopen dodat desetinásobně větší množství energie než současný KERS. ERS bude rekuperovat a dodávat zpět energii jak z výfukové turbíny, tak i ze zadní poloosy.
Tento nový technologický vývoj má podle Williamsu poskytnout mnohem větší příležitosti pro přenos technologie z Formule 1 do reálného světa, jako například do technologie baterií, přeplňování, rekuperování energie a vyšší efektivity spalování.
Frank Williams k novému partnerství s Mercedesem uvádí: "Je mi potěšením, že můžu oznámit nové spojení s Mercedesem pro F1 sezónu od roku 2014 dále. Mercedes je jedním ze sportovně nejúspěšnějších dodavatelů motorů a my věříme, že budou mít extrémně konkurenceschopný motorový balík.
Při této příležitosti bych také rád poděkoval Renaultu za jejich vytrvalou tvrdou práci od doby, kdy jsme v roce 2012 obnovili naše partnerství v oblasti motorů. Užili jsme si pevného vztahu, který během těch let vedl k mnoha úspěchům - včetně pohonu k opětovnému vítězství minulý rok ve Velké ceně Španělska," vzpomíná Williams.
Nový turbomotor Mercedesu (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Toto Wolff, který před sezónou odešel z Williamsu k Mercedesu a pomohl k nové smlouvě, dodává: "Vznešené dědictví Williamsu a oddanost společnosti vůči technologické výjimečnosti činí dlouhodobé partnerství s Mercedesem za nových pravidel týkající se pohonných ústrojí dokonalým.
Jde o vítěznou situaci pro obě strany, což HPP umožní, aby mohl za nových pravidel dlouhodobě zásobovat nejméně tři týmy a mohl otevřít zajímavé perspektivy pro přenos technologie. Těšíme se na to, že společně zažijeme v nadcházejících letech mnoho úspěchů."
Kdo bude v roce 2014 jezdit s jakými motory?
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.