Williams F1 dnes potvrdil, že po dvou letech končí nakrátko obnovené partnerství s Renaultem. Příští rok budou jeho vozy pohánět turbomotory Mercedesu, s nímž uzavírá dlouhodobé partnerství.
Stáj z Grove dnes oznámila, že od příští sezóny bude od společnosti Mercedes AMG High Performance Powertrains (HPP) sídlící v Brixworthu odebírat pohonné jednotky - interní spalovací motory + systém pro rekuperaci energie. Převodovky si však Williams bude i nadále vyrábět sám.
Rok 2014 pro inženýry představuje velkou výzvu, když si v přibližně 300km dlouhých závodech budou muset vystačit pouze se 100 kg paliva. Týmy proto přecházejí z atmosférických 2,4litrových V8 motorů na 1,6litrová V6 hybridní turba.
Aby se výkonnostně mohly měřit se současnými agregáty, budou muset nové pohonné jednotky dosahovat o 30% vyšší energetické účinnosti. K tomu jim bude pomáhat systém pro rekuperaci energie (ERS), který bude schopen dodat desetinásobně větší množství energie než současný KERS. ERS bude rekuperovat a dodávat zpět energii jak z výfukové turbíny, tak i ze zadní poloosy.
Tento nový technologický vývoj má podle Williamsu poskytnout mnohem větší příležitosti pro přenos technologie z Formule 1 do reálného světa, jako například do technologie baterií, přeplňování, rekuperování energie a vyšší efektivity spalování.
Frank Williams k novému partnerství s Mercedesem uvádí: "Je mi potěšením, že můžu oznámit nové spojení s Mercedesem pro F1 sezónu od roku 2014 dále. Mercedes je jedním ze sportovně nejúspěšnějších dodavatelů motorů a my věříme, že budou mít extrémně konkurenceschopný motorový balík.
Při této příležitosti bych také rád poděkoval Renaultu za jejich vytrvalou tvrdou práci od doby, kdy jsme v roce 2012 obnovili naše partnerství v oblasti motorů. Užili jsme si pevného vztahu, který během těch let vedl k mnoha úspěchům - včetně pohonu k opětovnému vítězství minulý rok ve Velké ceně Španělska," vzpomíná Williams.
Nový turbomotor Mercedesu (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Toto Wolff, který před sezónou odešel z Williamsu k Mercedesu a pomohl k nové smlouvě, dodává: "Vznešené dědictví Williamsu a oddanost společnosti vůči technologické výjimečnosti činí dlouhodobé partnerství s Mercedesem za nových pravidel týkající se pohonných ústrojí dokonalým.
Jde o vítěznou situaci pro obě strany, což HPP umožní, aby mohl za nových pravidel dlouhodobě zásobovat nejméně tři týmy a mohl otevřít zajímavé perspektivy pro přenos technologie. Těšíme se na to, že společně zažijeme v nadcházejících letech mnoho úspěchů."
Kdo bude v roce 2014 jezdit s jakými motory?
Sergio Pérez hovoří o svých očekáváních a plánech s novým týmem Cadillac, přičemž sdílel svůj pohled na nadcházející sezónu a výzvy, které ho čekají.
Red Bull opět upoutal pozornost na Velké ceně São Paula, když Max Verstappen nastoupil do závodu s novou pohonnou jednotkou a dokázal se výrazně posunout vpřed. McLaren nyní zvažuje, jak takové změny mohou ovlivnit dodržování pravidel F1 ohledně rozpočtového stropu
Prezident Ferrari John Elkann v pondělí vydal prohlášení, které vyvolalo celosvětovou pozornost. Jeho slova naznačila nespokojenost s výkonem týmu a vyvolala spekulace o možných změnách uvnitř stáje.
Toto Wolff údajně vede pokročilá jednání o prodeji menší části svého 33% podílu ve stáji Mercedes F1. Změna by mohla ovlivnit současnou vlastnickou strukturu týmu.
Brazilský závodník prožil v Sao Paulu dramatický víkend, který vyvrcholil havárií a předčasným odstoupením z domácího závodu. Nehoda negativně ovlivnila jeho bodový zisk a přinesla další komplikace v průběhu sezony.
Lewis Hamilton se po komentářích prezidenta Ferrari Johna Elkanna obrátil na sociální sítě, aby sdílel svůj pohled na situaci a přinesl širší kontext.
Ralf Schumacher uvedl, že Jos Verstappen mu v soukromí přiznal, jak náročné je pro tým optimalizovat vůz a jeho pneumatiky. Podle jeho slov jde stále o složitý proces, který vyžaduje další práci a ladění.
Po náročném víkendu v Brazílii, který Ferrari posunul za Mercedes a Red Bull, hledal šéf týmu Fred Vasseur i přes nepříznivý výsledek pozitivní momenty.
Navzdory obrovské kritice Lando Norris ve Velké ceně Brazílie dokázal, že je připraven bojovat o titul mistra světa.
Před posledními třemi závody sezony je boj o druhé místo v Poháru konstruktérů stále velmi vyrovnaný. Mercedes, Red Bull a Ferrari dělí jen 36 bodů a po Elkannově ostrém vzkazu je jasné, že si italský tým nemůže dovolit žádné další zaváhání.
Laurent Mekies přiblížil strategii Red Bullu během brazilského víkendu, kdy tým zvolil odvážné nastavení vozu.
Charles Leclerc po závodě v Brazílii nešetřil zklamáním a kriticky zhodnotil incident, který ukončil jeho nadějný víkend.