Lotus dle posledních výkazů za loňský rok zaznamenal největší ztrátu ze všech týmů v historii Formule 1.
Účetnictví závodního týmu z Enstone odhaluje, že za rok 2012 vykázal kvůli poklesu příjmů od sponzorů ztrátu po zdanění ve výši 56,8 milionů liber (přes 1,72 miliard Kč). Čistá ztráta narostla na 35,9 milionů liber (1,09 mld. Kč) poté, co příjmy klesly o 19,8 % na 92,7 milionů liber (2,81 mld. Kč).
Žádný jiný tým F1 nikdy nepřišel o tolik peněz. Nejblíže mu je Marussia, která v roce 2011 vykázala ztrátu ve výši 46,3 milionů liber (1,4 mld. Kč) po zdanění. Tým byl až do začátku tohoto roku vlastněný skupinou Lloyds Banking Group.
Má se za to, že tato ztráta vznikla z ukončení sponzorských aktivit ze strany automobilky Lotus Cars, kterou zadlužil bývalý neúspěšný manažer Dany Bahar. Závodní tým nyní vlastní soukromá společnost Genii Capital, kterou založil Gerard Lopez, jeden z prvních investorů do Skype, jež nyní patří Microsoftu.
Velká část ztráty byla podle britského Telegraph loni pokryta úvěrem ve výši 42,2 milionů liber (1,28 mld. Kč), který je splatný na konci roku. Majitel automobilky Lotus Cars - malajská společnost Proton - poskytla další úvěr ve výši 35 milionů liber (1,06 mld. Kč), který je zajištěn továrnou. Týmu tedy zůstávají čisté dluhy ve výši 79,8 milionů liber (2,42 mld. Kč), což vedlo k akcionářskému schodku ve výši 54,2 milionů liber (1,64 mld. Kč).
Lopez nedávno přiznal, že Genii prodala 2 % akcií v týmu Lotus F1 magnátovi Andewovi Ruhanovi, který se stal členem představenstva v únoru. Není však jediným novým zaměstnancem - Lotus loni přibral dalších 20 lidí, pro závodní tým tedy čítá již 520 zaměstnanců.
Kimi Räikkönen je tahounem ztrátového Lotusu, v šampionátu mu patří druhá příčka(foto: Lotus F1 Team)
Lotus loni také angažoval Kimiho Räikkönena. Jeho platu byl součástí 9,1% nárůstu nákladů na 146,6 milionů liber (4,44 mld. Kč). Finův příchod se však okamžitě projevil do výsledků a tým díky němu získal čtvrté místo v šampionátu konstruktérů - o jedno místo si tedy proti sezóně 2011 polepšil.
Otazník však zůstává viset nad jeho budoucností, protože smlouva s Lotusem mu na konci roku vyprší a zatím nebyla obnovena. Konkurenční týmy by měly o služby rychlého Fina zájem, mezi hlavní uchazeče patří mistrovský Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.