Technický ředitel Williamsu Mike Coughlan doufá, že jeho tým začne v Monaku konečně dělat pokroky. O víkendu chce nasadit několik novinek navržených speciálně pro tuto klikatou městskou trať.
Williams se letos oproti loňské sezóně hodně propadl. Jeho slabá výkonnost je kvůli menšímu rozsahu změn na letošním voze překvapením i pro samotné členy týmy. Před Velkou cenou Španělska tým absolvoval test na rovince v Idiadě s dobrými výsledky, zlepšení však na dráze v Barceloně znát nebylo. Tým však nepřestává tvrdě pracovat a o víkendu by se rád posunul kupředu.
"Monako je sice jednou z nejkratších tratí v roce, je však nejnáročnější, obzvlášť pro piloty. I když je rychlost průjezdu zatáčkami nejpomalejší ze všech v kalendáři, musíte co nejvíce využívat šířku dráhy: čím blíže dokáže jezdec dostat svůj vůz k bariérám, tím je rychlejší," popisuje Coughlan okruh v Monte Carlu.
"Protože jde o městský okruh, úroveň přilnavosti se po celý víkend mění, takže je důležité pilotům poskytnout co nejvíce času na trati, aby jim vzrostla sebedůvěra - obzvlášť Valtterimu, který zde nikdy dříve nejel," pokračuje technický ředitel Williamsu.
Zadní část Williamsu: převodovka a otvor pro startér (foto: Toni Arch/F1news.cz)
Kvůli tomu, jak se dráha po celý víkend neustále vyvíjí, týmy sem moc novinek nevozí. Při jejich hodnocení musí spoléhat na jezdce. Monako je tratí, kde více než kdekoliv jinde rozhoduje umění pilota, odvaha a odhodlání, spíše než technika.
"Kvůli hrbolatosti trati je zapotřebí mít dobrou mechanickou platformu. Potřebujeme zvýšit světlou výšku a úhel natáčení kol pro úzké a prudké zatáčky. Jezdíme tam rovněž s maximálním přítlakem," vysvětluje Coughlan. Týmy do Monaka vozí speciální díly, klapky křídel nastavují na maximální úhel náběhu, objevují se speciální prvky v systému zavěšení, McLaren s sebou dokonce vozil i speciální zpětná zrcátka.
Williams stále marně hledá formu: loňský vítěz Maldonado skončil v Barceloně 14.,Bottas dokonce až 16. (foto: Williams F1 Team)
Jak Coughlan hodnotí dosavadní pokrok Williamsu po začátku sezóny plném zklamání? "V Barceloně jsme udělali drobné pokroky, přesto to pro nás i tak byl náročný víkend.
Máme několik vylepšení navržených pro unikátní okruh v Monaku. Potřebujeme dále tvrdě pracovat, byť jsme neprožili takový vstup do sezóny, v jaký jsme doufali. Jakožto tým jsme stále soustředěni na to, abychom z FW35 dostali větší výkonnost," dodává technický ředitel, který stále důvěřuje potenciálu svého letošního monopostu.
Johnny Herbert přirovnal podmínky, které musí Jack Doohan splnit, aby se prosadil v týmu Alpine, k jinému prostředí ve Formuli 1, se kterým bude tento Australan dobře obeznámen.
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.