Technický ředitel Williamsu Mike Coughlan doufá, že jeho tým začne v Monaku konečně dělat pokroky. O víkendu chce nasadit několik novinek navržených speciálně pro tuto klikatou městskou trať.
Williams se letos oproti loňské sezóně hodně propadl. Jeho slabá výkonnost je kvůli menšímu rozsahu změn na letošním voze překvapením i pro samotné členy týmy. Před Velkou cenou Španělska tým absolvoval test na rovince v Idiadě s dobrými výsledky, zlepšení však na dráze v Barceloně znát nebylo. Tým však nepřestává tvrdě pracovat a o víkendu by se rád posunul kupředu.
"Monako je sice jednou z nejkratších tratí v roce, je však nejnáročnější, obzvlášť pro piloty. I když je rychlost průjezdu zatáčkami nejpomalejší ze všech v kalendáři, musíte co nejvíce využívat šířku dráhy: čím blíže dokáže jezdec dostat svůj vůz k bariérám, tím je rychlejší," popisuje Coughlan okruh v Monte Carlu.
"Protože jde o městský okruh, úroveň přilnavosti se po celý víkend mění, takže je důležité pilotům poskytnout co nejvíce času na trati, aby jim vzrostla sebedůvěra - obzvlášť Valtterimu, který zde nikdy dříve nejel," pokračuje technický ředitel Williamsu.
Zadní část Williamsu: převodovka a otvor pro startér (foto: Toni Arch/F1news.cz)
Kvůli tomu, jak se dráha po celý víkend neustále vyvíjí, týmy sem moc novinek nevozí. Při jejich hodnocení musí spoléhat na jezdce. Monako je tratí, kde více než kdekoliv jinde rozhoduje umění pilota, odvaha a odhodlání, spíše než technika.
"Kvůli hrbolatosti trati je zapotřebí mít dobrou mechanickou platformu. Potřebujeme zvýšit světlou výšku a úhel natáčení kol pro úzké a prudké zatáčky. Jezdíme tam rovněž s maximálním přítlakem," vysvětluje Coughlan. Týmy do Monaka vozí speciální díly, klapky křídel nastavují na maximální úhel náběhu, objevují se speciální prvky v systému zavěšení, McLaren s sebou dokonce vozil i speciální zpětná zrcátka.
Williams stále marně hledá formu: loňský vítěz Maldonado skončil v Barceloně 14.,Bottas dokonce až 16. (foto: Williams F1 Team)
Jak Coughlan hodnotí dosavadní pokrok Williamsu po začátku sezóny plném zklamání? "V Barceloně jsme udělali drobné pokroky, přesto to pro nás i tak byl náročný víkend.
Máme několik vylepšení navržených pro unikátní okruh v Monaku. Potřebujeme dále tvrdě pracovat, byť jsme neprožili takový vstup do sezóny, v jaký jsme doufali. Jakožto tým jsme stále soustředěni na to, abychom z FW35 dostali větší výkonnost," dodává technický ředitel, který stále důvěřuje potenciálu svého letošního monopostu.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.
Charles Leclerc si na Velké ceně Rakouska vyjel třetí místo, čímž potvrdil svou stabilní formu v aktuální sezóně. Jeho výkon opět ukázal, že je jedním z hlavních adeptů na špičkové příčky v šampionátu.
Šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil hrdost na výkon svých jezdců na GP Rakouska. I přesto, že Oscar Piastri posunul hranice týmových „Papaya Rules“ téměř za hranu, týmový šéf jejich jízdu ocenil.