Technický ředitel Williamsu Mike Coughlan doufá, že jeho tým začne v Monaku konečně dělat pokroky. O víkendu chce nasadit několik novinek navržených speciálně pro tuto klikatou městskou trať.
Williams se letos oproti loňské sezóně hodně propadl. Jeho slabá výkonnost je kvůli menšímu rozsahu změn na letošním voze překvapením i pro samotné členy týmy. Před Velkou cenou Španělska tým absolvoval test na rovince v Idiadě s dobrými výsledky, zlepšení však na dráze v Barceloně znát nebylo. Tým však nepřestává tvrdě pracovat a o víkendu by se rád posunul kupředu.
"Monako je sice jednou z nejkratších tratí v roce, je však nejnáročnější, obzvlášť pro piloty. I když je rychlost průjezdu zatáčkami nejpomalejší ze všech v kalendáři, musíte co nejvíce využívat šířku dráhy: čím blíže dokáže jezdec dostat svůj vůz k bariérám, tím je rychlejší," popisuje Coughlan okruh v Monte Carlu.
"Protože jde o městský okruh, úroveň přilnavosti se po celý víkend mění, takže je důležité pilotům poskytnout co nejvíce času na trati, aby jim vzrostla sebedůvěra - obzvlášť Valtterimu, který zde nikdy dříve nejel," pokračuje technický ředitel Williamsu.
Zadní část Williamsu: převodovka a otvor pro startér (foto: Toni Arch/F1news.cz)
Kvůli tomu, jak se dráha po celý víkend neustále vyvíjí, týmy sem moc novinek nevozí. Při jejich hodnocení musí spoléhat na jezdce. Monako je tratí, kde více než kdekoliv jinde rozhoduje umění pilota, odvaha a odhodlání, spíše než technika.
"Kvůli hrbolatosti trati je zapotřebí mít dobrou mechanickou platformu. Potřebujeme zvýšit světlou výšku a úhel natáčení kol pro úzké a prudké zatáčky. Jezdíme tam rovněž s maximálním přítlakem," vysvětluje Coughlan. Týmy do Monaka vozí speciální díly, klapky křídel nastavují na maximální úhel náběhu, objevují se speciální prvky v systému zavěšení, McLaren s sebou dokonce vozil i speciální zpětná zrcátka.
Williams stále marně hledá formu: loňský vítěz Maldonado skončil v Barceloně 14.,Bottas dokonce až 16. (foto: Williams F1 Team)
Jak Coughlan hodnotí dosavadní pokrok Williamsu po začátku sezóny plném zklamání? "V Barceloně jsme udělali drobné pokroky, přesto to pro nás i tak byl náročný víkend.
Máme několik vylepšení navržených pro unikátní okruh v Monaku. Potřebujeme dále tvrdě pracovat, byť jsme neprožili takový vstup do sezóny, v jaký jsme doufali. Jakožto tým jsme stále soustředěni na to, abychom z FW35 dostali větší výkonnost," dodává technický ředitel, který stále důvěřuje potenciálu svého letošního monopostu.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.