BARCELONA - ANALÝZA SEKTORŮ; Jaké časy a maximální rychlosti dosahovali piloti v kvalifikaci na Velkou cenou Španělska a co bližšího z nich můžeme poznat?
Okruh v Barceloně týmy důvěrně znají, před letošní sezónou zde strávily 8 ze 12 dnů testování. Velmi technická trať představuje dobrou prověrku pro aerodynamiku vozů, zejména první sektor s rychlou a táhlou třetí zatáčkou, v níž si budou muset piloti během velké ceny hlídat opotřebení levé přední pneumatiky.
Před čtvrtou zatáčkou začíná druhý sektor obsahující pomalou pátou zatáčku i adrenalinovou, velmi rychlou devátou. Za ní se nachází první DRS zóna a před začátkem třetího sektoru nejnáročnější místo z pohledu brzd.
Třetí sektor je technický, obsahuje středně rychlé a pomalé zatáčky s rychlou poslední zatáčkou a 1 km dlouhou cílovou rovinkou, na níž FIA umístila druhou DRS zónu. Na jejím konci se nachází čidlo pro měření maximálních rychlostí, tzv. speed trap.
Více podrobností o technických výzvách okruhu Circuit de Catalunya naleznete v podrobném přehledu včetně videa zde.
Mapa okruhu (zdroj: FIA)
Kvalifikaci potřetí za sebou ovládly Mercedesy, podruhé za sebou Nico Rosberg, jemuž se podařilo snížit skóre s Hamiltonem na 2:3. Ani jednomu se však nepodařilo poskládat všechny své nejrychlejší sektory do jednoho kola: Němec mohl být teoreticky o 93, Brit o 90 tisícin sekundy rychlejší.
Tento kousek se v Q3 podařil pouze Vettelovi a Grosjeanovi. Nejvíce si v případě teoretického ideálního kola v rámci svých možností mohl polepšit Pérez s McLarenem - o 0,202 sekundy. Webber s druhým Red Bullem mohl být před Grosjeanem, protože jeho nejlepší sektory v součtu dávaly o 0,168 rychlejší čas, než v Q3 předvedl.
Prvnímu sektoru vládly Lotusy a Ferrari, absolutně nejrychlejší zde byl Räikkönen (22,512 s), oba týmy však na Mercedesy hodně ztrácely v posledním sektoru (téměř půl sekundy). Te prověřuje mechanickou stránku vozu, německý tým zde dokáže vytěžit nejvíce ze svého FRIC zavěšení. Ve druhém sektoru to bylo mezi špičkovými týmy velmi vyrovnané.
Byť Mercedes tvrdí, že dosáhl zlepšení v oblasti degradace pneumatik a je o něco sebevědomější než v Bahrajnu, přesto si myslím, že v závodě budou Ferrari, Lotusy i Red Bully o něco rychlejší - v závodě o půl sekundy na kolo zaostávat nebudou. Ferrari a Lotusy letos zatím vždy svou závodní rychlostí vynikaly a v neděli dosahovaly lepších výsledků než v sobotu.
Přehled nejrychlejších časů v sektorech
McLaren kýženého pokroku ani přes horečnou snahu a záplavu novinek nedosáhl, tým je z toho skleslý, byť navenek drží hlavu vzhůru. Simulace byly příliš optimistické. Nové přední křídlo dorazilo v pátek na poslední chvíli, kvůli dešti se na trať ale dostalo až na posledních deset minut a dnes ho tým nenasadil v obavě o to, zda by prošlo kontrolou FIA, protože to před tréninkem nestihlo.
Podle sportovního ředitele Sama Michaela bude ale na voze od počátku v Monaku s ujištěním: "McLaren bude brzy zpět na čele." Dnes tým na vůz nasadil novou karosérii v horní i spodní části, nové zadní křídlo. "Všechny části, které jsme přivezli, fungují, takže s nimi budeme závodit," prozrazuje Michael.
"Neposkytly nám však masivní skok vpřed. Buďme realističtí, skončili jsme šestí v Bahrajnu a na první místo se ze šestého během jednoho závodu nedostaneme, na to je v F1 příliš vysoká úroveň konkurence. Inženýři v továrně pod vedením Tima Gosse makají naplno a my pro tento závod přivezli novinky a přivezeme je i k tomu příštímu. Zcela jsme změnili platformu, na které pracujeme, což povede k tomu, že se na voze během několika závodů změní spousta dílů," vysvětlil nám sportovní ředitel McLarenu.
Za obrovský rozdíl mezi výkonem Buttona a Péreze (téměř osm desetin) zřejmě mohl špatný tlak v pneumatikách prvně jmenovaného pilota. Tým dnes večer ještě zkoumá podrobnější příčiny.
Přehled maximálních rychlostí
Když se podíváme na konec startovního roštu, žádný velký pokrok stále nedosáhl ani Williams, kterému na Sauber schází půl sekundy, ani Caterham, který v Barceloně konečně zkompletoval vůz letošní specifikace: Marussii rozhodně neodskočil a týmy středu pole nedohnal - Van der Gardemu, který na svém voze neměl tolik novinek jako Pic (přesto jej porazil o 4 desetiny), na Maldonada scházelo propastných 1,3 sekundy.
Nejvyšší rychlosti na rovinkách po celý víkend dosahuje Alonso s Ferrari, velmi dobrá je také Force India, která těží z motoru Mercedes, s nímž poráží svého technologického partnera - tým McLaren. Z rozdílu maximálek na cílové rovince je nicméně patrné, že má Scuderia efektivnější aerodynamiku než indická stáj.
Nejnižší rychlosti jsme na cílové rovince zaznamenávali u Red Bull, který byl o více než 12,3 km/hod pomalejší než Alonsovo Ferrari. Rakouský tým volí svou klasickou filozofii vysokého přítlaku a nižších rychlostí ve prospěch rychlejších průjezdů zatáčkami - k většímu extrému však už jít nemůže, protože by své soupeře na rovince nepředjel ani s aktivovaným DRS.
Adrian Newey po odchodu z Red Bullu oficiálně nastupuje do Aston Martinu. V týmu ze Silverstone, který jeho přítomnost velmi ocení, odhalil svůj první cíl, ale zároveň upozornil, že očekávané zlepšení výkonu nebude okamžité.
Předsezónní testy ve Formuli 1 trvají pouhé tři dny, což podle některých jezdců není dostatečné. Zatímco inženýři získávají cenná data, piloti mají pocit, že strávili za volantem příliš málo času. Fernando Alonso a Carlos Sainz proto volají po změně a upozorňují na nesrovnalost s jinými vrcholovými sporty.
Lewis Hamilton se na tiskové konferenci F1 během posledního dne testování vyjadřoval optimisticky, avšak jeho nálada mohla být po závěrečném šachovnicovém praporku výrazně jiná.
Liam Lawson má za sebou svůj první oficiální test jako pilot Red Bullu. Po odchodu Sergia Péreze se mu podařilo porazit bývalého týmového kolegu z Racing Bulls, Jukiho Cunodu, v souboji o místo partnera Maxe Verstappena.
Dnes v Bahrajnu skončily třídenní předsezónní testy, přičemž nejrychlejší čas dnešního dne a testování zajel George Russell. Všem testovacím dnům dominuje čas Carlose Sainze.
Lewis Hamilton se ostře ohradil proti kritice Eddieho Jordana, který zpochybnil rozhodnutí Ferrari angažovat jeho namísto Carlose Sainze. Sedminásobný šampion Formule 1 dal jasně najevo, že ho podobné názory nezajímají, a poznamenal, že necítí potřebu reagovat na „starší, v konečném důsledku bílé muže“.
Studio Lego vytvořilo věrnou repliku v měřítku 1:1, která má upoutat pozornost a vzbudit nadšení před uvedením speciální stavebnice SF-24 Lego.
Lewis Hamilton, sedminásobný mistr světa Formule 1, čelí těžkému období, kdy se zdá, že vše, čemu věřil a za co se v posledních letech zasazoval, se během několika týdnů zhroutilo. Pilot Ferrari vyjádřil znepokojení nad kroky amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho administrativy, ale ujistil, že i nadále bude bojovat za rovnost a inkluzi.
Max Verstappen je s novým monopostem RB21 zatím spokojený, ale zároveň varuje svůj tým. Připomíná, že i loňské zimní testy vypadaly slibně, přesto se sezóna 2024 nevyvíjela podle očekávání.
Páteční předsezónní testy Formule 1 v Bahrajnu narušil kuriózní incident – trať musela být dočasně uzavřena červenou vlajkou poté, co se na ní objevilo rozbité okno.
Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché zlehčil význam úprav, které tým plánuje otestovat v závěrečném dni testů v Bahrajnu.
Předsezónní testy v Bahrajnu pokračovaly i dnes, přičemž dopolední mírný déšť zpomalil testování na zhruba hodinu. Nejrychlejším jezdcem dne se stal Carlos Sainz ve voze Williams.