Marko o zhoršení McLarenu: Na rozchození revolučních věcí potřebujete půl sezóny

Marko, Helmut
Marko, Helmut, foto: Red Bull Racing
iM2 1. května 2013 21:42
Sdílej:

Red Bull není ani přes ohlášenou změnu pneumatik Pirelli naprosto spokojen. Italové od startu evropské části sezony přivezou na zvodní okruh tvrdší pneumatiky tvrdé směsi. Ostatní zůstávají neměnné.

"Chceme pneumatiky, které nebudou omezovat náš potenciál tak brzy jak jen je to možné," říká Helmut Marko. "Mělo by to být tak, že z auta budete moci dostat maximum." Tomu je však F1 na hony vzdálena. Péče o citlivé pneumatiky ovlivňuje strategie závodních jezdců.

"Býci" museli svoji povedenou aerodynamiku přestavět tak, aby moc nezatěžovala pneumatiky. "Pokud bychom využili potenciál auta naplno, tak bychom v posledních metrech kvalifikace již neměly pneumatiky v nejlepším stavu. Momentálně je to o kompromisu. Auto musíte nastavit tak, abyste museli do boxů co možná nejméněkrát," pokračuje Marko.

Duely kolo na kolo jsou stále vzácnější - i pro Sebastiana Vettela a Marka Webbera: "Máme dva top piloty, což není zrovna nejlevnější. Jenže pak jim musíte říct, že v některých zatáčkách nemohou jet naplno, což není jednoduché. To [pneumatiky] ruší souboje na trati, o bezpečnosti ani nemluvě."

Změny, které Pirelli ve Španělsku představí, by však měly být pouze malého charakteru. Navíc tvrdá směs, která bude změněna, v dalších závodech (Monako a Kanada) nebude použita. "Pneumatiky jsou nepředvídatelné. Některé vozy je zvládají lépe, jiné hůře. Lotus se zdá být rychlý na všech tratích," upozorňuje Rakušan na stáj Kimiho Räikkönena, jejíchž vůz vychází s pneumatikami pravděpodobně nejlépe a Kimi je tak nejbližším pronásledovatelem Vettela v boji o titul.

Sedmdesátník ale nezapomíná ani na Ferrari a Mercedes: "Každý, kdo dokáže jezdit v blízkosti podiových umístění, nám dělá starosti. Ferrari ve srovnání s loňským rokem odstartovalo do sezony výrazně lépe. Mají auto, které je dobré ve všech oblastech. Mercedes udělal velký krok vpřed a McLaren zhruba stejný krok zpět."

Podle jeho slov stojí za propadem McLarenu, i přes poměrně neměnná pravidla, kompletně nový koncept vozu: "Když přijdete s něčím opravdu revolučním, pak potřebujete zhruba půl sezony, než to začne opravdu fungovat." Red Bull se naproti tomu rozhodl pro pokračování ve vývoji úspěšného loňského modelu.

Dokáže RB9 navázat na úspěchy svých třech (RB8, RB7 a RB6) předchůdců?

V roce 2014 na nás čekají velké změny v pravidlech a do F1 se také vrátí turbomotory: "Vycházíme ze situace, kdy Adrian Newey začíná s čistým rýsovacím prknem. Historie však dokazuje, že vždy při změnách pravidel byl v prvním roce nebo dvou letech se svým návrhem na čele."

V roce 2009 tomu tak nebylo, dvojité difuzory stály rakousko-britský tým titul. Ovšem v následujících třech letech už vozy Red Bull dominovaly. Mistrovská stáj zůstává u motorů Renault. "Doufáme, že nám i v dalších letech poskytnou silný paket."

Témata:
Stalo se
Novinky
Bernie Ecclestone a Tom Hartley junior

Ecclestone prodává sbírku vozů, která tvoří historii Formule 1: Co ho k tomu vedlo?

Bernie Ecclestone prodal svou sbírku 69 historických automobilů, oceněnou na 500 milionů liber, Marku Mateschitzovi, synovi zakladatele Red Bullu. Prodej probíhl soukromou transakcí, protože Ecclestone chtěl, aby vozy skončily u někoho, kdo ocení jejich historickou hodnotu. Mezi nejslavnějšími vozy je Ferrari F2002 Michaela Schumachera a Brabham BT46 Nikiho Laudy.

Novinky
Jezdci Ferrari během show v Miláně

Hamilton a Leclerc ovládli ulice Milána: Ferrari zažilo magický večer s tifosi

Ve čtvrtek večer proběhla na milánském Piazza Castello oslava Ferrari, kde Lewis Hamilton a Charles Leclerc předvedli skvělou show. Hamilton ohromil fanoušky jízdami ve Ferrari SF-21, zatímco Leclerc se vrátil k monopostu SF90, se kterým v roce 2019 vyhrál první závod. Britský jezdec se zároveň přizpůsobuje nové roli v týmu a připravuje se na splnění vysokých očekávání tifosi.

Novinky
Lewis Hamilton

Hamilton v ohrožení? Mercedes prý favoritem, tvrdí Kravitz

Lewis Hamilton se chystá na svůj velkolepý debut ve Ferrari během Velké ceny Austrálie, ale už teď čelí otázkám, zda dokáže bojovat o stupně vítězů, nebo ho čeká náročný start v nové éře jeho kariéry.

Novinky
Flavio Briatore

Flavio Briatore věří v triumf Alpine v roce 2026 a o rok v zisk titulu

Alpine prochází zásadními změnami ve vedení i jezdecké sestavě, přičemž Flavio Briatore věří, že tým bude v roce 2027 bojovat o mistrovský titul.