Zřejmě to není místo, o kterém v F1 toužil. Fin je však rád alespoň za to, že může být trojkou týmu Caterham. Heikki Kovalainen pro britský Autosport hovoří o svém návratu do F1.
"Být zpět v akci v Bahrajnu pro Caterham bylo skvělé. Nikdy jsem se nechtěl svého místa vzdát a samozřejmě jsem nebyl F1 nijak otráven, nicméně okolnosti mi nedovolily pro letošní rok pokračovat v roli závodního jezdce. Jsem šťastný, že jsem se neupsal nikde mimo F1. Věděl jsem totiž, že to tu pro mě ještě neskončilo. Když skončila sezona 2012, tak jsem věděl, že se Caterham rozhlíží po různých možnostech a já jsem byl jednou z nich. Takže dokud jsem se nedozvěděl jejich rozhodnutí, tak jsem dělal vše stejně."
"Ačkoliv nová smlouva byla daleko, stále zde byla realistická šance. V takovéto situaci samozřejmě nemůžete být uvolněný, ale já jsem si řekl, že i kdyby to nemělo vyjít, tak bych to akceptoval. Před Vánoci mi Tony Fernandes nabídl možnost odjet některé páteční tréninky a pomáhat s vývojem auta, ale já byl proti tomu. Chtěl jsem být závodním jezdcem a do začátku února nebylo rozhodnuto o tom, že tým podepíše s Giedem van der Gardem. Takže do té doby nebyla moje situace jasná."
Heikki v Bahrajnu v boxech (foto: Team Caterham F1)
"Pár dalších lidí mi zavolalo a nabídlo roli třetího jezdce, ale já se o to nezajímal. Byly zde samozřejmě také nějaké další nabídky z jiných kategorií, například některé týmy z Le Mans, ale já se zajímal jen o F1. Nechtěl jsem se moc ukazovat před médii. Hodně lidí se mě ptalo na nějaké komentáře k závodům a ne jen ve Finsku, ale mě to nezajímalo. Nepociťoval jsem potřebu mluvit veřejně o diskuzích, které jsem v té době absolvoval. Nezajímaly mě také komentáře ohledně toho, co se děje ve Formuli 1."
"Sledoval jsem to, ale mým zájmem byla moje kariéra závodního jezdce a snaha o udržení této situace. Jak šel čas, tak jsem nikdy neměl pocit, že by to byla nějaká katastrofa, kdybych nestál na roštu F1, ale chtěl jsem být 100% připraven na návrat. Když už nebyly žádné debaty, tak jsem začal sledovat testy a brzy sezona v Austrálii začla. Pak jsem si řekl. 'Wow, já tam opravdu chci být'."
Heikki v letošním voze v Bahrajnu (foto: Team Caterham F1)
"Neměl jsem nějaký problém se sledováním Grand Prix Austrálie, ale dalo vám to jinou perspektivu po šesti letech, co jste se pohybovali na roštu. Když jste v té rutině F1 a možná něděláte velký pokrok, tak to může být těžká práce, ale jakmile jste mimo to, tak Vám začnou některé věci chybět. Chtěl jsem tam být. Samozřejmě jsem sledoval, co se děje a během mokré kvalifikace v Austrálii jsem Tonymu poslal vtipnou smsku, že to bylo pro Caterham počasí v Q2!"
"Moje uvažování se změnilo a já neměl nic proti tomu být třetím jezdcem, protože pomáhat něčemu takovému, jako je Caterham, bylo mnohem lepší, než sedět doma. Bylo dobré mít pauzu, ale ne tak dlouho! Nápadem, který měl tým, bylo použít mě k získání přímého porovnání aut z tohoto a minulého roku, které jsem byl schopen provést v Bahrajnu."
"Když jsme tu zprávu oznámili, tak jsem mi dostalo hodně pozitivní zpětné vazby od fanoušků a přišly mi dokonce i nějaké zprávy od šéfů jiných týmů z paddocku, ve kterých bylo, že mě rádi vidí zpět. Ale nejdůležitější věcí bylo vrátit se do práce. Nejuspokojivější věcí bylo, že jakmile jsem byl na dráze, tak jsem mohl jet naplno, cítit auto a pracovat na zodpovězení otázek, na které chtěl tým znát odpověď."
"Teď se zaměřuji na svoji roli rezervního jezdce u Caterhamu, a tak to bude po zbytek sezony. Určitě bych chtěl v budoucnu závodit a to mi pomáhá v práci s týmem, kde mám dobré vztahy se závodními jezdci. V této fázi života jsem ještě nebyl připraven dělat jiné věci nebo prostě zůstat doma. Po několika měsících bytí mimo mi to začalo chybět. A to je jasný znak, že tomu musíte dát další šanci."
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.