Jedno z největších překvapení kvalifikace na Velkou cenu Bahrajnu bylo kromě vítězství Nica Rosberga výkon Kimiho Räikkönena, potažmo obou černozlatých vozů. Lotus obsadil deváté a jedenácté místo - takový výsledek rozhodně neočekávali. Kam se poděla jejich rychlost?
Kimi Räikkönen během tréninků ukazoval velmi dobrou rychlost a ačkoliv podle svých slov nebyl příliš spokojen, mnoho lidí na základě kvalifikačních i závodních simulací a jeho rychlosti věřilo, že má šanci v závodě zvítězit. V dnešní kvalifikaci to však vypadalo jinak.
Výkon Lotusu zaskočil i ostatní piloti. Na tiskové konferenci byli první tři nejrychlejší dotázáni, zda je překvapily časy Lotusů. "Kde jsou? zjišťoval nejprve Nico Rosberg. "Devátý a jedenáctý? V tom případě ano, určitě, protože po celý víkend vypadali hodně rychle," zněla odpověď vítěze kvalifikace.
Sebastian Vettel reagoval: "Vyjeli vůbec ve třetí části?" načež se dozvěděl, že Räikkönen, který na rozdíl od svého týmového kolegy postoupil do Q3, na trať vyrazil. "Aaano, souhlasím s Nicem, to je velké překvapení. Nevěděl jsem to, proto jsem se ptal. Nevím, jaký je jejich plán na zítřek, ale ano, vypadali dnes ráno dobře. Nezáleželo na sadě pneumatik, byli po celý víkend rychlí, takže se něco muselo pokazit." Souhlas s oběma Němci vyjádřil i Fernando Alonso.
I přes rychlé časy nebyl již od začátku víkendu Räikkönen příliš spokojen (foto: Lotus F1 Team)
Podle ředitele traťového provozu Alana Permana je to záhadou a budou muset pečlivě projít všechna data, aby zjistili, co se vlastně stalo.
Při pohledu na kvalifikační časy zjistíme, že jeho první čas v Q2 byl konkurenceschopný (1:33,146) a stačil by na šesté místo (po penalizacích čtvrté). Ve třetí části však místo zlepšení ztratil na tento čas 0,181 sekundy.
Räikkönen sám uvedl, že dnes neměli rychlost. Pokud bychom však dali dohromady jeho nejrychlejší sektory, mělo by jeho kolo hodnotu 1:32,982 min a vysloužil by si třetí řadu, což by ve výsledku po penalizacích znamenalo čtvrtou příčku. Fin však své nejrychlejší časy nebyl schopen poskládat do jednoho kola. Analýzu sektorů najdete zde.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.