David Coulthard ve svém pravidelném sloupku pro BBC hodnotí VC Číny i situaci kolem pneumatik. Fernando Alonso podle něj předvedl prvotřídní a dominantní výkon.
David Coulthard popsal vítězství Fernanda Alonsa ve VC Číny jako prvotřídní a jedno z nejdominantnějších, které jsme mohli v poslední době vidět. Jen to prý potrvdilo to, co již dávno víme - že potíže Ferrari v posledních letech byly způsobeny špatnou kvalifikací, kvůli které potom museli v závodě dohánět ztrátu. "Ze předu startovního pole byli schopni využít svůj vždy rychlý start, dobrou práci s pneumatikami a závodní rychlost," uvedl.
Za výjimečný označil také výkon Kimiho Räikkönena v kvalifikaci. "Jeho kolo, které mu zajistilo druhé místo na startu přišlo z ničeho nic a nebýt toho, možná by nebyl schopen bojovat o pódium. Räikkönen letos naprosto zastínil svého týmového kolegu Romaina Grosjeana," a dodal, že v tuto chvíli by Francouz musel zase začít bourat, abychom si vůbec všimli, že je na trati.
Při hodnocení nepříliš povedeného víkendu Red Bullu připomněl, že většina vítězství Sebastiana Vettela nebyla nijak výrazných a přišla po vyhrané kvalifikaci, kdy si v prvních kolech vyjel dostatečný náskok. "To ukazuje, jak důležité je při prvních zastávkách vést, protože víte, co dělají soupeři a můžete se soustředit na to, co chcete dělat vy," upozornil bývalý skotský závodník.
Jednoznačné vítězství a radost po projetí cílem v podání Fernanda Alonsa (foto: Scuderia Ferrari)
Vyzdvihl také kvalifikační výkon Lewise Hamiltona, který si s Mercedesem vyjel pole position. Podle Coultharda však Brit stále ještě příliš nerozumí těmto pneumatikám. "Vydržel v Malajsii a zopakoval to v Číně a nemyslím, že na výhru Mercedesu budeme dlouho čekat. Teď to však přesto vypadá, že v závodech nemůže uplatnit svůj útočný styl. To je opak proti Alonsovi či Räikkönenovi, kteří se činí a zároveň šetří pneumatiky," domnívá se.
Zaujal jej i Daniel Ricciardo. "Jeho sedmé místo na startu a také v závodě, což mu neuškoví ve snahách následovat kroky svého krajana Webbera v Red Bullu. Pokud si udrží tyto výkony, bude pro něj lehké získat jednou místo v hlavním týmu. Dále jsme mohli vidět další dobrý výkon Paula Di Resty ve Force Indii a především Nica Hülkenberga v Sauberu, který i nadále jezdí dobře," chválí Němce Coulthard.
Hülkenbergův výkon zaujal i Martina Brundla. "Získal pole position s Williamsem, vedl závod s Force Indií a nyní se Sauberem. Není náhodou, že se ten kluk stále objevuje. A zvládl to ve třech různých autech, které nejsou zrovna vítěznými vozy," okomentoval situaci během přenosu pro Sky Sports.
V hlavní roli pneumatiky
Coulthard se také pozastavil nad velkým tématem současné doby - pneumatikami Pirelli. I když prý nemůže s jistotou tvrdit, jak se opravdu chovají, vzhledem ke svým zkušenostem s pneumatikami Goodyear, válkou mezi Bridgestony a Micheliny či pneumatikami s drážkami, může prý říci, že bylo mnoho období, kdy to s pneumatikami bylo náročné.
"Existovala řada technických výzev, ale nejrychlejší auto, nejvýkonnější tým a piloti, kteří tomu nejvíce rozumněli získali více, než ti ostatní. Respektuji všechny závodníky, zvlášť ty, proti kterým jsem závodil, protože s těmi jsme sdíleli zkušenosti. Určitě se teď něco změnilo, především asi v tom, jak se pneumatiky používají," popisuje.
Pneumatiky Pirelli představují pro piloty velkou výzvu (foto: Scuderia Toro Rosso)
"Ale, například, mluví se o tom, že jezdci nejsou schopni vytočit zadní pneumatiky, protože dostali z teploty povrchu maximum, což změní chování pneumatik a ty spadnou z okraje "srázu" (ztratí výkonnost). No, když řídíte v dešti, protáčíte zadní pneumatiky, to trhá okraje směsy, přehřívá to povrch gumy a vy jedete pomaleji. Takže jedete na hraně, která je jen těsně pod tím bodem, kdy pneumatiky předstanou fungovat. Stejně tak, jako jedete jinak v závodě v porovnání s jedním kolem v kvalifikaci," zní jeho názor.
Přesto se ale zdráhá být tím, kdo řekne: "Zmlkněte a poraďte si s tím." Je pro něj však těžké pochopit, proč by pneumatiky měly být důležitější částí celkového úspěchu týmu, než tomu bylo dříve. "Možná je jejich výkon komplexnější, ale je to jen jeden faktor, který musejí týmy zvládnout. Alonso však rozhodně vypadal, že zvítězí nehledě na rozložení startovního roštu i chování pneumatik," uzavírá Coulthard.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.