David Coulthard ve svém pravidelném sloupku pro BBC hodnotí VC Číny i situaci kolem pneumatik. Fernando Alonso podle něj předvedl prvotřídní a dominantní výkon.
David Coulthard popsal vítězství Fernanda Alonsa ve VC Číny jako prvotřídní a jedno z nejdominantnějších, které jsme mohli v poslední době vidět. Jen to prý potrvdilo to, co již dávno víme - že potíže Ferrari v posledních letech byly způsobeny špatnou kvalifikací, kvůli které potom museli v závodě dohánět ztrátu. "Ze předu startovního pole byli schopni využít svůj vždy rychlý start, dobrou práci s pneumatikami a závodní rychlost," uvedl.
Za výjimečný označil také výkon Kimiho Räikkönena v kvalifikaci. "Jeho kolo, které mu zajistilo druhé místo na startu přišlo z ničeho nic a nebýt toho, možná by nebyl schopen bojovat o pódium. Räikkönen letos naprosto zastínil svého týmového kolegu Romaina Grosjeana," a dodal, že v tuto chvíli by Francouz musel zase začít bourat, abychom si vůbec všimli, že je na trati.
Při hodnocení nepříliš povedeného víkendu Red Bullu připomněl, že většina vítězství Sebastiana Vettela nebyla nijak výrazných a přišla po vyhrané kvalifikaci, kdy si v prvních kolech vyjel dostatečný náskok. "To ukazuje, jak důležité je při prvních zastávkách vést, protože víte, co dělají soupeři a můžete se soustředit na to, co chcete dělat vy," upozornil bývalý skotský závodník.
Jednoznačné vítězství a radost po projetí cílem v podání Fernanda Alonsa (foto: Scuderia Ferrari)
Vyzdvihl také kvalifikační výkon Lewise Hamiltona, který si s Mercedesem vyjel pole position. Podle Coultharda však Brit stále ještě příliš nerozumí těmto pneumatikám. "Vydržel v Malajsii a zopakoval to v Číně a nemyslím, že na výhru Mercedesu budeme dlouho čekat. Teď to však přesto vypadá, že v závodech nemůže uplatnit svůj útočný styl. To je opak proti Alonsovi či Räikkönenovi, kteří se činí a zároveň šetří pneumatiky," domnívá se.
Zaujal jej i Daniel Ricciardo. "Jeho sedmé místo na startu a také v závodě, což mu neuškoví ve snahách následovat kroky svého krajana Webbera v Red Bullu. Pokud si udrží tyto výkony, bude pro něj lehké získat jednou místo v hlavním týmu. Dále jsme mohli vidět další dobrý výkon Paula Di Resty ve Force Indii a především Nica Hülkenberga v Sauberu, který i nadále jezdí dobře," chválí Němce Coulthard.
Hülkenbergův výkon zaujal i Martina Brundla. "Získal pole position s Williamsem, vedl závod s Force Indií a nyní se Sauberem. Není náhodou, že se ten kluk stále objevuje. A zvládl to ve třech různých autech, které nejsou zrovna vítěznými vozy," okomentoval situaci během přenosu pro Sky Sports.
V hlavní roli pneumatiky
Coulthard se také pozastavil nad velkým tématem současné doby - pneumatikami Pirelli. I když prý nemůže s jistotou tvrdit, jak se opravdu chovají, vzhledem ke svým zkušenostem s pneumatikami Goodyear, válkou mezi Bridgestony a Micheliny či pneumatikami s drážkami, může prý říci, že bylo mnoho období, kdy to s pneumatikami bylo náročné.
"Existovala řada technických výzev, ale nejrychlejší auto, nejvýkonnější tým a piloti, kteří tomu nejvíce rozumněli získali více, než ti ostatní. Respektuji všechny závodníky, zvlášť ty, proti kterým jsem závodil, protože s těmi jsme sdíleli zkušenosti. Určitě se teď něco změnilo, především asi v tom, jak se pneumatiky používají," popisuje.
Pneumatiky Pirelli představují pro piloty velkou výzvu (foto: Scuderia Toro Rosso)
"Ale, například, mluví se o tom, že jezdci nejsou schopni vytočit zadní pneumatiky, protože dostali z teploty povrchu maximum, což změní chování pneumatik a ty spadnou z okraje "srázu" (ztratí výkonnost). No, když řídíte v dešti, protáčíte zadní pneumatiky, to trhá okraje směsy, přehřívá to povrch gumy a vy jedete pomaleji. Takže jedete na hraně, která je jen těsně pod tím bodem, kdy pneumatiky předstanou fungovat. Stejně tak, jako jedete jinak v závodě v porovnání s jedním kolem v kvalifikaci," zní jeho názor.
Přesto se ale zdráhá být tím, kdo řekne: "Zmlkněte a poraďte si s tím." Je pro něj však těžké pochopit, proč by pneumatiky měly být důležitější částí celkového úspěchu týmu, než tomu bylo dříve. "Možná je jejich výkon komplexnější, ale je to jen jeden faktor, který musejí týmy zvládnout. Alonso však rozhodně vypadal, že zvítězí nehledě na rozložení startovního roštu i chování pneumatik," uzavírá Coulthard.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.