David Coulthard ve svém pravidelném sloupku pro BBC popisuje své pocity ohledně týmové režie, chování pilotů, jejich tvrdohlavosti a situace u Red Bullu.
"Mark Webber si vysloužil právo vyhrát Velkou cenu Malajsie. Není o tom pochyb." Tak začíná popisovat své pocity po posledním závodě F1 v Sepangu David Coulthard.
Podle něj předjetí Marka Webbera navzdory příkazům znamená, že Sebastian Vettel u týmu ztratil přízeň. "Abych použil staré pořekadlo, které jsme využívali v McLarenu: Vítězíte jako tým a prohráváte jako tým," nechal se slyšet bývalý skotský závodník.
Týmová režie je zkrátka součástí F1 a Coulthard připomněl i situaci u Mercedesu ve stejném závodě, kde však na rozdíl od Vettela Rosberg příkazy dodržel.
"BBC F1 pit-lane reportér Tom Clarkson se šéfa Mercedesu Rosse Brawna po závodě zeptal, zda byl Rosbergovým chováním přes týmové rádio zklamaný. A Brawn odpověděl moc pěkne. Řekl, že by byl zklamaný, kdyby to Nico neudělal. To přesně shrnuje, co týmy chtějí. Každý tým chce mít problém dvou jezdců bojujících o výhru. Nechtějí bačkory. A tohle je negativní stránka toho, když máte dva rychlé jezdce - musíte se s tím vypořádat," popisuje nynější spolukomentátor BBC.
Podle něj to můžeme analyzovat jak chceme, avšak Vettel dostal příkazy, které porušil. Pochopil to a omluvil se - co jiného by prý měl udělat.
"Je mu 25 let. Po závodě jsem v hotelu mluvil s Damonem Hillem, který mi připomněl, že když mi bylo 24 nebo 25, párkrát jsem ho hodně rozrušil. V tom věku máte jiné priority. Snažil jsem se vybudovat si kariéru a Damon se snažil vyhrát titul. Ano, Vettel to už udělal, ale nemůžete nacpat 40 let do 25," domnívá se.
Podle Coultharda je Vettel ještě příliš mladý (foto: Red Bull Racing)
Podotkl také, že například Michaelovi Schumacherovi trvalo dlouhou dobu, než se omluvil za to, že se v Jerezu 1997 při závodě rozhodujícím o titulu snažil vytlačit Jacquese Villeneuva mimo trať - neudělal to až do chvíle, než mu to po pár týdnech FIA nařídila.
"A Schumacher se dodnes neomluvil za zaparkování svého vozu v kvalifikaci v Monaku v roce 2006, když zastavil Fernanda Alonsa, aby získal pole position. Schumacher byl výjimečný závodník a pracoval pro tým, který mu poskytl všechny výhody toho být jednoznačnou jedničkou a on toho plně využíval. Ve chvíli, kdy podepsali s jemu rovným pilotem - Kimim Räikkönenem - odešel. Nenaplnil zcela svou kariéru a vrátil se, což jako experiment jasně nefungovalo," vypráví.
"Můžete se vrátit do časů Ayrtona Senny a Alaina Prosta a posunout se až k Vettelovi a Alonsovi. Jsou to skvělí závodníci a částí jejich umění je absolutní přesvědčení, že dělají správnou věc. Skromnost mají ti, kteří si uvědomí, že udělali něco špatně. Někteří to ukázali, někteří odešli ze sportu nebo dokonce na onen svět s tvrdohlavostí a nikdy se neomluvili," upozornil.
Podle něj je jen škoda, že celá takto kontroverzní situace a divná nálada na pódiu po konci závodu zastínila jinak velmi kvalitní souboj Vettela s Webberem. A až prý Marka Webbera uvidí, zeptá se jej, zda souboj o svou pozici vzdal, protože se obával kolize nebo k tomu měl jiný důvod.
Už během komentování se totiž prý pozastavil nad tím, zda Australan svému německému týmovému kolegovi nakonec vítězství nepřenechal. Očekával totiž, že Webber Vettla vytlačí na okraj tratě, což se ale nestalo.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.