Mercedes Benz včera odtajnil první fotku nově připravovaného motoru pro F1. Jedna se o motor 1,6l s turbem, jehož zkoušky již probíhají na dynamometru v Brixworthu. Podle Mercedesu se můžeme těšit na velmi zajímavou éru, která v roce 2014 F1 čeká.
Andy Cowell, výkonný ředitel Mercedes-Benz High Performance Engines, odmítá, že by nové motory nevytvářely takový zvuk, jako současné V8. Podle jeho slov to bude pro fanoušky skvělá podívaná a pro jezdce velká výzva: "Motory budou dostatečně hlučné a myslím, že jejich zvuk se bude líbit. Frekvence bude vyšší, turbo bude točit až 125 000 otáček za minutu, takže myslím, že budou hlasité. Při testech na dynamometru potřebujete ochranu uší."
"I pro závodníky to bude nové. Nové motory budou vyhovovat jezdcům, kteří umějí přemýšlet - zvláště na výjezdu ze zatáček. Síla na výjezdu ze zatáček bude převyšovat grip, který budou mít jezdci k dispozici. To je něco, co si všichni užíváme. Navíc nové motory vrátí F1 na vrchol co se týče technologie. To je to, co chtějí fanoušci."
Podle technického ředitele Red Bullu, Adriana Neweyho, budou motory rozhodujícím faktorem v sezoně 2014. Podle Cowella je ještě stále brzy na to, aby se dalo posoudit, jak velkou roli motory budou hrát. Jejich důležitost ale vzroste, což jako zástupce výrobce vítá: "Motor se opět vrátí do motorsportu, ale jak moc, to uvidíme v sezoně 2014."
Žhavá novinka, kterou Mercedes veřejnosti ukázal teprve včera...
Nové pohonné jednotky budou produkovat, podobně jako současné motory, zhruba 750 koňských sil, ale větší počet koní půjde ze systému pro rekuperaci energie. Současné KERS produkuje 80 koní na dobu 6,7s po dobu jednoho kola. Nové ERS poskytnou jezdci až 161 koní na 33,3s na kolo. "Momentálně je těžké být rychlý bez KERS, ale od roku 2014 bude naprosto nemožné jezdit bez ERS," podotýká Cowell.
Nový motor si ve skupině novinářů prohlížel také James Allen, který se s námi podělil o své poznatky: "Nové motory budou mít o 15 % méně pohyblivých částí. Blok motoru V6 vypadá vyšší. Celkově tedy člověku nepříjde, že by byl motor o moc menší, než staré V8. Nové motory budou mít větší kroutící moment, což se projeví hlavně na výjezdu ze zatáček. To vyvíjí tlak na Pirelli.
Výrobci se domluvili na homologaci motorů do 1. března 2014, takže ještě mají dost času na jejich vývoj. Značky musí výrazně zapracovat na spotřebě paliva. Od roku 2014 budou mít jezdci na startu maximálně 100 kilo paliva, dnes mají zhruba 150 kilo. To znamená, že se spotřeba musí snížit o 33 %, tedy pokud chtějí udržet stejný výkon jako mají dnes. Inženýři se také musí vypořádat s přímým vstřikováním pod tlakem 500 barů."
Aktuální motor Mercedesu (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Dále se také Allenon zmínil o ERS: "Jezdci dnes v průměru jedou na plný plyn více než 50 % kola, to znamená, že nové ERS bude mít výrazný vliv na výkonnost. Nové motory budou mít pouze jeden výfuk, který bude ústit před zadním křídlem. Výfuk bude foukat plyny na difuzor, což bude velká výzva. Bude zajímavé sledovat, jak se s tím týmy vyrovnají. Každý jezdec také bude mít pouze 5 motorů na sezonu (momentálně jich má 8). Pokud dojde k poruše na ERS, turbu, bateriích nebo čemkoliv, trest za použití 6. motoru bude posun o 10 míst na startovním roštu.
Pokud současné motory vydrží zhruba 2 000 km, nové budou muset vydržet 4 000 km, což znamená, se budou moci používat i v Le Mans. Mercedes plánuje dodávat motory v sezoně 2014 dvěma zákaznickým týmům (momentálně McLaren a Force India) a své hlavní stáji z Brackley."
Max Verstappen vysvětlil, proč na Nürburgringu testoval Ferrari GT3 pod přezdívkou „Franz Hermann“ a že překonání traťového rekordu nebylo jeho cílem. Šlo mu hlavně o zážitek a vyzkoušení vozu na legendární trati.
Lewis Hamilton čelí po přestupu z Mercedesu do Ferrari náročným výzvám jak technickým, tak psychologickým. Změna týmu, která měla znamenat novou kapitolu, se ukázala být mnohem složitější, než se očekávalo.
FIA ustoupila kritice jezdců a upravila pravidla pro trestání nevhodného chování, když snížila vysoké pokuty o polovinu. Tvrdé postihy tak nově nebudou hrozit za emotivní výlevy během závodu, ale zůstanou zachovány například za urážky oficiálních osob.
Charles Leclerc kvůli zdravotním potížím vynechá media day před Velkou cenou Emilia Romagna v Imole, ale Ferrari očekává jeho návrat do vozu v pátek. Tým zároveň přiveze první technické upgrady a doufá v lepší výsledky.
Lewis Hamilton je bezesporu jednou z nejvlivnějších osobností ve světě Formule 1, což potvrzuje i jeho nejnovější lukrativní smlouva s velkým sponzorem. Tento obchod ukazuje, jak silná a ceněná je jeho jméno nejen na trati, ale i mimo ni.
Franco Colapinto nastupuje do formule 1 uprostřed sezony a má pět závodů, včetně víkendové GP v Imole, aby si u týmu Alpine vybojoval trvalé místo. I přes smíšené výsledky v roce 2024 musí podat maximální výkon, jinak mu hrozí návrat na lavičku náhradníků.
McLaren patří mezi týmy, které na nadcházející Velkou cenu Emilia Romagna v Imole plánují představit výrazné technické vylepšení svých vozů. Tyto upgrady by měly pomoci týmu udržet tempo v aktuálně vyrovnaném poli a posílit jejich šance v pokračující sezoně.
Frederic Vasseur varuje, že plánované zpřísnění pravidel ohledně takzvaných flexibilních křídel může zásadně ovlivnit pořadí na čele F1. Podle šéfa Ferrari jde o citlivou oblast, kde někteří soupeři balancují na hraně legality, a změna by mohla odhalit dosud skryté rozdíly.
Ford zůstává pevně oddaný Formuli 1 i partnerství s Red Bullem, a to i v případě, že Max Verstappen po roce 2025 tým opustí. Podle šéfa Ford Performance Marka Rushbrooka je jejich spolupráce strategickým krokem s dlouhodobou vizí, nezávislým na jednotlivých jezdcích.
Lewis Hamilton se po těžkém adaptačním období ve Ferrari postupně zlepšuje a zkracuje rozdíl vůči Charlesi Leclercovi. Jeho cílem ale není jen porazit týmového kolegu, ale vyhrávat závody. Tifosi ho nadále podporují.
Adrian Newey přirovnal pravidla pro sezonu 2026 k technické revoluci z roku 2022. Podle něj nabízejí víc prostoru pro inovace, než se původně zdálo.
Charles Leclerc je spokojený se směrem nastavení SF-25, který odpovídá jeho stylu, ale stále hledá úpravy pro lepší zvládnutí chování letošního monopostu.