Podle bývalého jezdce F1 Hanse-Joachima Stucka je výkonnostní selhávání Mercedesu spíše chybou šéfa závodního týmu Rosse Brawna než odcházejícího sportovního ředitele Norberta Hauga.
Haug minulý týden po 22 letech odstoupil z pozice sportovního ředitele Mercedesu. Podle Nikiho Laudy se cítil zodpovědný za nedostatečné výkony, které jeho tým v uplynulých třech letech v F1 předváděl.
Jeho rozhodnutí bylo pro všechny velkým překvapením. "V úterý jsem byl na zasedání správní rady ve Stuttgartu poprvé ve své roli," popisuje nevýkonný předseda správní rady Lauda. "Na konci schůzky to bylo absolutní překvapení, když Haug oznámil svou rezignaci."
"Smekám před ním, protože uvedl, že se cítí být v podstatě zodpovědný za letošní bídnou výkonnost, z čehož vyvodil příslušné závěry. Abych byl upřímný, na špičkových pozicích je velmi málo manažerů, kteří udělají takovou věc. Osobně mi to je moc líto. Rád bych s ním nadále pokračoval," uvádí Lauda.
Na dotaz, zda se jej snažil přesvědčit, aby zůstal, odpověděl: "Ne. Pokud se někdo takto rozhodne, musíte to respektovat. Mercedes nyní zváží, jak s touto ztrátou naloží. Momentálně nevidím nikoho, kdo by dokázal převzít po jednom všechny Norbertovy úkoly. Situaci budeme muset kompletně přehodnotit."
Sám jeho funkci ale Lauda převzít nehodlá: "Ne. Jsem předsedou správní rady, což nemá nic společného s chodem byznysu."
Norberg Haug loni s Michaelem Schumacherem a Rossem Brawnem (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Podle Hanse-Joachima Stucka, který v F1 závodil od roku 1974 do roku 1979, však mizerné výsledky Mercedesu připadají spíše na vrub Rosse Brawna: "Selhání ve Formuli 1 jsou lze přisuzovat výlučně Rossovi Brawnovi."
"Auto zkrátka nebylo dostatečně rychlé. Haug nebyl tím, kdo navrhoval auto. Byl tím, kdo po všech těch dekádách učinil motosport pro Mercedes znovu přijatelným," dodává Stuck pro Focus.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.