Jakou průměrnou pozici si jednotliví jezdci vyjeli v letošních kvalifikacích? A kolik průměrně poráželi svého týmového kolegu?
Králem letošních kvalifikací je Lewis Hamilton, jenž osmkrát získal pole position a pětkrát si vyjel druhé místo, přičemž jeho průměrná pozice činí 3,1, což jen dokládá promrhaný potenciál McLarenu vzhledem k tomu, že v šampionátu skončil až 4. se ztrátou 91 bodů na místra světa.
Týmový kolega Jenson Button s ním prohrál sedmnáckrát. Z pole-position se radoval pouze jednou, čtyřikrát skončil druhý a startoval průměrně o 3,5 míst hůře, přičemž zaostával o 0,275 s.
Úřadující mistr světa Sebastian Vettel si připsal 6 pole position, nad svým kolegou Markem Webberem vyhrál v poměru 11:9. Průměr vybojovaného místa v sobotu činí 4,3. Australana, který startoval o 1,2 místa dále, předčil o 0,11 s.
Pole-position krom zmíněných čtyř pilotů dokázali letos vyhrát již jen Fernando Alonso (v Silverstone a v Hockenheimu, v obou případech pršelo) a oba piloti Mercedesu: Michael Schumacher (v Monaku) a Nico Rosberg (v Číně).
Nejvíce krát svého kolegu porazil Pastor Maldonado - 18:2. Venezuelan v kvalifikacích skončil dvakrát druhý, dvakrát třetí a jednou čtvrtý, přičemž se do Q3 dostal ještě v dalších osmi případech - průměrná pozice dosahuje slušných 8,8. Bruno Senna, který byl nucen vynechat 15 pátečních tréninků, ztrácel 0,559 s.
Kvalifikace sezóny 2012(do průměru pozic nejsou zahrnuty penalizace: nejedná se tedy o průměrné postavení na startovním roštu, ale o průměrné pořadí na základě dosažených časů v kvalifikaci)
Větší průměrný rozdíl mezi týmovými kolegy v částech kvalifikace, kterých se zúčastnili oba piloti daného týmu, jsme zaznamenali už jen u HRT, kde De la Rosa ujížděl Narainovi Karthikeyanovi o 0,638 s. Nejtěsnější duely sváděli jezdci Sauberu: Sergio Pérez byl v letošních kvalifikacích v průměru o 36 tisícin rychlejší.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.