Skot, který na konci letošní sezony definitivně pověsil závodní přilbu na hřebík, když skončil v DTM, vysekl poklonu Sebastianu Vettelovi i Fernandu Alonsovi. Nad tratí v Jižní Korei jen kroutí hlavou...
Nejpozději v období Vánoc se většina fanoušku F1 zamyslí nad tím, jaká vlastně uplynulá sezona byla? Nejinak je to u Davida Coultharda. Ve svém sloupku pro Telegraph se David ohlíží za ročníkem 2012.
Sám by "jezdce roku" volit opravdu nechtěl: "Opravdu se nemohu mezi nimi rozhodnout. Fernando měl nesporně horší auto," naráží na skvělé výkony dvojice Sebastian Vettel - Fernando Alonso bývalý jezdec F1.
"Sebastian umlčel všechny své kritiky v Abú Zabí a v Brazílii. V obou závodech ukázal, jak moc bojovným jezdcem je." Zatímco problém vybrat nejlepšího jezdce sezony by David Coulthard měl, v případě 3. příčky by už nepochyboval. Získal by ji odcházející jezdec McLarenu - Lewis Hamilton. "Měl hodně smůly. Udělal také pár chyb, ale nakonec prokázal odvahu, když podepsal s Mercedesem."
Naopak Felipe Massa se nevyhnul od zkušeného pilota kritice, Brazilec byl zklamáním letošní sezony: "Hlavně v první části sezony," připomíná s kroucením hlavy začátek roku. Zlepšení přišlo až po dlouhé řádce nepovedených závodů, dokonce se zvažovalo jeho nahrazení jiným pilotem: "V závěru roku prokázal, že talent ještě stále má. Byl jakoby znovuzrozený. Za druhou půlku sezony by si také zasloučil titul comeback roku."
Podle Skota jsme až na samý závěr v Brazílii viděli ten nejlepší závod roku, na čele se během závodu vystřídala spousta jezdců a průběh byl skrz celé pole velmi napínavý. V neposlední řadě jsme viděli souboj o titul mezi jezdci, který se odehrával přímo na trati.
Dle Davida Coultharda byl nejlepší závod roku v Interlagosu(foto: Red Bull Racing)
Dalším velmi zajímavým závodem byla Velká cena Spojených států, podle Coultharda je tento okruh momentálně tím nejlepším. "Okruhy jako Spa-Francorchamps nebo Suzuka jsou z jezdeckého hlediska určitě perspektivnější." David ale vyzvyhuje atmosféru, dramatičnost závodu a samotný návrat F1 do USA.
Méně nadšení se dostává ze strany zkušeného pilota korejskému Yeongamu, pro něj jen ztěží hledá slov: "Pro jezdce to sice není uplně nejhorší trať, docela ujde, ale pokud vybudujete okruh 400km od nejbližšího letiště, navíc ve velmi nenápadném přístavu, pak tím moc lidí nezaujmete," říká svůj názor, o kterém je přesvědčen, že jej sdílí i další spousta lidí z paddocku: "Myslím, že byste v tomto sportu našli jen několik málo lidí, kteří by dokázali říci něco pěkného o této trati."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.