Statistika: O kolik letos klesl počet zastávek a proč?

McLaren
McLaren, foto: McLaren
Petr Hlawiczka 12. listopadu 2012 16:30
Sdílej:

Počet zastávek po loňském prudkém nárůstu, kdy do Formule 1 vstoupilo Pirelli, v sezóně 2012 znatelně klesl.

Letos jsme v 18 závodech zatím zaregistrovali celkem 854 zastávek, zatímco minulý rok jich v této fázi sezóny bylo o 23,9 % více.

Loni byly 2 závody klasifikovány jako mokré (Kanada a Maďarsko), letos zatím pouze jeden (Malajsie). Při závěrečném sčítání rozdílů jsme však vypustili čtvrté a desáté podniky, které se jely na odlišných tratích (v Bahrajnu místo v Istanbulu a v Německu na Hockenheimringu místo na Nürburgringu).

Bez ohledu na to je však trend naprosto zřejmý: počet zastávek razantně poklesl. Zatímco loni jsme neviděli ani jeden závod, v němž by většina pilotů vsadila pouze na jednu zastávku, letos jsme takových pozorovali již pět: v Monaku, v Belgii, v Itálii a v posledních dvou v Indii a v Abú Zabí.

Zatímco loni jsme byli svědky i čtyř zastávek v průběhu jedné velké ceny, letos jsme viděli u většiny maximálně tři - a to pouze čtyřikrát: v Malajsii, kde pršelo, v Číně, v Bahrajnu a ve španělské Barceloně.

Počet zastávek v boxech(* při sčítání rozdílů jsme nepočítali velké ceny, které se jely na různých tratích)

Jejich počet měl přitom teoreticky spíše růst, protože Pirelli sice očekávalo, že se s pneumatikami po počáteční kritice týmy naučí pracovat, ale směsi oproti loňsku změkčilo. Inženýři jim po změně rychle přišli na kloub, italský dodavatel byl v poslední době navíc při volbě směsí velmi konzervativní.

Největší rozdíl za stejných podmínek jsme zaznamenali v Japonsku a v Indii, kde v obou závodech ubylo po 19 zastávkách.

Klesající počet zastávek podle německého Auto Motor und Sport považuje sportovní ředitel Pirelli Paul Hembery za normální: "Vozy generují více přítlaku a týmy se s pneumatikami naučili zacházet."

Stalo se
Novinky
Toto Wolff v Ázerbájdžánu

Toto Wolff ví, že první havárie Lewise Hamiltona ve Ferrari není důležitá

Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.

Novinky
Lewis Hamilton při testech Ferrari.

VIDEO: Lewis Hamilton havaroval při testu Ferrari v Barceloně

Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.

Novinky
Max Verstappen v rozhovoru s Johnym Herbertem v závodě v Belgii

Johnny Herbert končí: Ex-pilot F1 už nebude od sezóny 2025 sportovní komisař

Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.

Novinky
Kimi Antonelli

Hamiltonův nástupce Andrea Kimi Antonelli může řídit auto v provozu. Získal řidičák

Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.