Technický ředitel Lotusu James Allison prozradil, že v Abú Zabí o víkendu chystají další vylepšení svých Coanda výfuků za účelem dosažení vyššího výkonu a maximální rychlosti na rovinkách.
Nové Coanda výfuky, které Lotus nasadil v Japonsku, sice pomáhají zvýšit přítlak zadní části monopostu E20, na druhou stranu menší průměr jejich koncovek omezuje maximální výkon motoru Renault.
Kimi Räikkönen byl absolutně nejpomalejším vozem na rovinkách v minulé kvalifikaci v Indii (viz zde), proto tým pro nadcházející víkend připravil vylepšení, které by tento nedostatek mělo omezit a zvýšit výkon o 6 - 7 koňských sil.
"Plánujeme nasadit výfukové potrubí, které zachovává veškerý přínos Coanda přítlaku, ale snižuje něco z omezení v počtu koní, čímž jsme trpěli u našeho prvotního návrhu," říká Allison.
"Nejedná se ve skutečnosti jen problém nedostatku maximální rychlosti na rovinkách, protože ten si můžeme jednoduše nastavit odlišným nastavením zadního křídla. Jde o výkon, který musíme znovu získat.
Naše první verze Coanda systému byla po výkonu poněkud hladová. Očekáváme, že s pomocí Renault Sport získáme v Abú Zabí zpět třetinu ztráty a celkově pak až kolem poloviny toho, o co jsme přišli," pokračuje technický ředitel Lotusu.
Romain Grosjean vyráží na trať (foto: Lotus F1 Team)
Oba piloti v Indii často zůstali za soupeři a nedokázali je předjet, frustrovaný byl zejména Räikkönen, jenž skoro celý závod jezdil nalepený na zadní nárazovou strukturu Ferrari Felipeho Massy.
"Žel Kimi strávil většinu času pohledem na záď Massova vozu. Na chvíli jsme se před něj dostali během zastávky v boxech, jen aby nás hned předjel zpět na rovince v DRS zóně. Pak ve skutečnosti jen seděl za ním bez rychlosti či výkonu potřebného k opětovnému předjetí.
Kimi mohl v pohodě zvolnit a pak Felipeho znovu dojet, takže byl rozhodně rychlejší než Ferrari. To je dokládá, že jsme se s oběma vozy kvalifikovali tak trochu mimo pozice. Žel volba směsí byla v tomto závodě tak konzervativní, takže bylo velmi těžké připravit si pozici pro předjetí," lituje Allison.
Lotus E20 s Coanda výfuky v Indii postrádal výkon, s nárůstem přítlaku je tým spokojený(foto: Lotus F1 Team)
Lotus si během testu mladíků po Velké ceně Abú Zabí znovu vyzkouší své pasivní DDRS, do závodů ho letos už ale nejspíše nenasadí. "Našim plánem je pracovat na pochopení toho, jak jej přimět k fungování dostatečně předvídatelným způsobem pro nasazení v závodě."
"Myslím, že vzhledem k potížím, které jsme dosud zažívali, by bylo optimistické znovu jej v rychlosti ve zbývajících posledních závodech této sezóny nasazovat," dodává Allison.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.