Jak si vedli týmoví kolegové ve vzájemných soubojích v rámci jednotlivých stájí během závodního víkendu v Koreji?
Kvalifikace
Sobotu v Jeongamu ovládl opět Red Bull, ovšem tentokrát nikoliv Sebastian Vettel, ale překvapivě Mark Webber, který letos posedmé vyzrál na svého týmového kolegu. Oba piloty dělilo pouhých 74 tisícin, menší rozdíl by už jen u Marussie, kde zkušenějšího Glocka popáté porazil mladý Pic.
Překvapení se zrodilo také u McLarenu, když Jenson Button o pouhý 5 tisícin zaostal za postupovým časem do Q3. Moc mu nepomohly žluté vlajky v rozhodujícím kole, kdy se mohl zlepšit, na což si stěžovali i piloti Sauberu. Hamilton byl v Q2 o 0,441 s rychlejší a nakonec vybojoval pozici hned za oběma vozy rakouské stáje.
Bez překvapení se vyvíjel duel u Ferrari, kde Fernando Alonso znovu předčil Felipeho Massu - kvalifikační skóre sezóny 2012 vyznívá drtivě v jeho prospěch: 15:1. Lepší výkonnost potvrzuje také Pastor Maldonado u Williamsu, Bruno Senna sklonit před jeho uměním musel letos sklonit již počtrnácté.
Celkem vyrovnané jsou v kvalifikačních soubojích jezdecké dvojice Force Indie a Sauberu, kde mají mírně navrch Nico Hülkenberg a Kamuj Kobajaši - shodně 8:7.
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci
Závod
Ve Velké ceně Koreje jsme se krátce po startu dočkali dalšího karambolu, když Kamuj Kobajaši při brzdění do třetí zatáčky na konci dlouhé rovinky sestřelil Jensona Buttona a Nica Rosberga. Oba vyřadil ze závodu, ale sám ještě chvíli pokračoval, ale kvůli poškození svého vozu nakonec v 17. kole také odstoupil.
Další průběh byl přímočarý bez nějakých překvapení. Příjemným překvapením bylo Toro Rosso, které letos podruhé dojelo s oběma vozy na bodech, a to na stejných pozicích (8. Vergne, 9. Ricciardo).
Zklamáním byl naopak Williams, jenž chtěl v Jeongamu bojovat o body, ale nakonec se přes odstoupení několika jezdců na čele musel spokojit až se 14. a 15. pozicí. Tým bojoval s nekonzistentní ovladatelností vozu, Pastor Maldonado podal nicméně obdivuhodný výkon, když celý závod odjel pouze s jedinou zastávkou, přičemž na Sennu přezouvajícího dvakrát ztrácel průměrně kolem 0,35 s na kolo.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Očekávaná životnost super-měkké směsi přitom byla 17 kol, u měkké směsi 24 kol, týmy proto v neděli plánovaly dvě zastávky. V závodě byl mezi oběma druhy pneumatik rozdíl 0,2 - 0,6 s na kolo. Jedinou zastávku krom Maldonada zvládl také Karthikeyan, třikrát kvůli prasklé zadní zkrutné vzpěře a vyššímu opotřebení gum stavěl Hamilton (více o zastávkách v boxech a strategiích zde).
Zajímavou strategii využil Vergne, který si čerstvou super-měkkou směs nechal nechal až na poslední stint, v němž v pohodě i díky vysoké maximální rychlosti (324,5 km/hod) svého vozu odolával pokusům trápícího se Hamiltona (313,4 km/hod).
Velmi dobrý závod po vydařeném startu odjel před prodloužením svého kontraktu Felipe Massa, který byl tentokrát viditelně rychlejší než Fernando Alonso, ale tým mu jeho předjetí a případný postup dále před svého kolegu bojujícího o titul nedovolil.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola, jednotlivých kol nájezdů do/výjezdů z boxů)
Výtečně si vedl i Nico Hülkenberg, jenž se na startu dostal před Grosjeana, který byl po sérii několika incidentů velmi opatrný. Lotus se zdál být rychlejší, ale mladý Němec, který bude příští rok zřejmě závodit za Sauber, se dobře bránil.
Lotus se úspěšně pokusil v 31. kole při druhých zastávkách o podseknutí, když Grosjean zaostával o 0,6 s. Když však dojeli Hamiltona, Hülkenberg chytře předjel oba soupeře najednou. Francouz již v závěru kvůli degradaci pneumatik neměl šanci na útok.
Jeho týmový kolega Räikkönen dojel na páté příčce o 9 sekund před Force Indií, dlouho se však trápil za Hamiltonem. K tomu přispěl nižší maximální výkon vozu s novými Coanda výfuky, jež Lotus poprvé otestoval a také hned nasadil do závodu v Koreji.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejší šestice závodníků v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Tabulka č. 4 - Pořadí a body v šampionátu
Vývoj relativních bodových rozdílů mezi šestici nejrychlejších pilotů
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.