Technický ředitel Ferrari Pat Fry na oficiálních stránkách týmu pochvaluje skvěle odvedenou práci Felipeho Massy ve Velké ceně Japonska, kde se podle něj vyrovnali McLarenu. Hovoří o dalším vývoji Scuderie a nutnosti stáhnout náskok Red Bullu.
"Felipe odjel fantastický závod, dobře šetřil pneumatiky a odvedl skvělou práci při jejich zvládání v prvním stintu, kdy zůstal na trati déle než Button a Kobajaši, kteří byli před ním, čímž rozjel svůj závod," chválí Fry brazilského pilota.
Volba závodní strategie nebyla jednoduchá: "Bylo to těsné rozhodování mezi dvěma a třemi zastávkami, dokázal to však odjet na dvě. Jednalo se o fantastickou jízdu, jež skončila výborným výsledkem."
Vyřazení Alonsa v první zatáčce Velké ceny Japonska bylo pro technického ředitele Scuderie velkým zklamáním: "V případě Fernanda byly pocity úplně opačné, protože to není nikdy dobré, když jedno z vašich aut skončí v první zatáčce."
Felipe Massa po dvou letech stanul opět na pódiu (foto: Scuderia Ferrari)
Po Suzuce a zmenšení náskoku španělského jezdce v šampionátu začíná bitva o titul opět od nuly. Výkonnost vozu Ferrari F2012 hodnotí střízlivě: "Naše závodní rychlost byla v Japonsku o něco lepší než v kvalifikaci, kde jsme měli s Fernandem a žlutými vlajkami smůlu. Jsme McLarenu blíže, ale Red Bull má stále náskok, takže musíme na vývoji vozu dále pracovat."
"Když se ohlédnu za posledními závody, myslím, že jsme v každém z nich nasadili drobná vylepšení, byť jsme se v Singapuru dopustili několika menších chyb, pracovali jsme na jejich odhalení a včas jsme je před Japonskem vyřešili. Když se neustále honíte za výkonností, musíte jít občas do rizika," přiznává Fry, který dohlížel na vývoj zadního křídla, jež v Singapuru nefungovalo dle představ, ale po drobných úpravách jej Ferrari v Suzuce už do závodu nasadilo.
Co nového chystá Ferrari pro další závod? "V Koreji budeme mít na voze čtyři drobná vylepšení s tím, že významnější změny přijdou v dalších závodech."
"Celkově v těch pěti posledních závodech musíme zachovat klid a ujistit se, že se vyplatí vše, co uděláme. Předvedeme toho více, byť máme co dohánět. Nikdy se však nevzdáme a budeme se snažit celou dobu až do Brazílie," pokračuje odhodlaně technický ředitel Scuderie.
"Stáhli jsme McLaren," libuje si technický ředitel Pat Fry (foto: Scuderia Ferrari)
Jaká má očekávání před nadcházejícím závodním víkendem? "V Koreji budeme jezdit se super-měkkými a měkkými pneumatikami Pirelli, s nimiž se nám dařilo nalézat dobré vyvážení vozu. Můžeme tudíž očekávat další dobrý závod, ačkoliv naše konkurenceschopnost bude záležet na tom, jak všechny týmy pokročily s vývojem svých vozů.
V potaz je třeba vzít i to, že některé okruhy jistým vozům sedí lépe než ostatní. V průběhu sezóny se neobjevil jasný vzorek [favoritů], který by nám pomohl předpovědět, kdo bude kde rychlý. McLaren předvedl šňůru tří velmi dobrých závodů, ale v Suzuce jsme se jim vyrovnali, zatímco Red Bullu, jak se zdá, to v Japonsku vždy dobře šlape," dodává Fry.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.