SUZUKA - Co o výkonnosti vozů napovídají časy a maximální rychlosti dosahované v kvalifikaci v jednotlivých sektorech?
První sektor obsahuje kromě velmi rychlé úvodní zatáčky směsici středně rychlých Sennových esíček (zatáčky č. 3 - 7), je v ní zapotřebí dobrý přítlak a výborné vyvážení. Piloti musí během prudkých změn směru za vysokých rychlostí jemně pracovat s volantem a využívat obrubníky ve snaze udržet co nejvyšší rychlost.
Druhý sektor zažínající osmou zatáčkou vede pod mostem, za nímž se prudce brzdí do vlásenky č. 11. Po ní se jede naplno až do středně rychlých zatáček 13/14 (Spoon), z nichž je třeba mít co nejlepší výjezd kvůli následující dlouhé rovince.
Na ní začíná poslední a nejkratší třetí sektor s velmi rychlou zatáčkou č. 15 (naplno s deaktivovaným DRS) a pomalou finální šikanou 16/17, která vyžaduje dobrou stabilitu při brzdění. Na výjezdu je kvůli následující rovince, kde se bude v závodě nacházet jediná DRS zóna, důležitá dobrá trakce.
Měření maximálních rychlostí (speed trap) v Suzuce probíhá za zatáčkou č. 15.
Mapa okruhu v Suzuce
Kvalifikaci dominovaly Red Bully, zejména úřadující mistr světa Sebastian Vettel, jenž zajel o čtvrt sekundy rychleji než jeho týmový kolega Mark Webber. A svým soupeřům mohl uštědřit ještě větší debakl, kdyby se mu podařilo stejně jako Australanovi poskládat dohromady všechny své tři rekordní sektory během jednoho kola - byl by totiž o dalších 0,159 s rychlejší.
Krom Webbera se již žádnému pilotovi z elitní desítky ideální kolo zajet nepodařilo. Nejvíce by si v takovém případě polepšili Lewis Hamilton (- 0,245 s) a Romain Grosjean (- 0,285 s), oba teoreticky o jednu příčku.
V Q3 své časy oproti předchozí části zlepšilo jen šest pilotů - nepodařilo se to Alonsovi, Hamiltonovi ani Räikkönenovi, za což mohou žluté vlajky, které po smyku ve Spoon vyvěsila finská hvězda Lotusu. V té chvíli zrychlil pouze Kobajaši, kterého komisaři nepotrestali kvůli tomu, že v inkriminovaném místě nedosáhl lepšího času než ve svém předchozím pokusu.
Přehled nejrychlejších časů v sektorech a jejich součtů
Jak je vidět z tabulky, Vettel byl nejrychlejší ve všech sektorech, na svého týmového kolegu najel nejvíce v tom druhém (přes čtvrt sekundy), kde mu byl Button nejblíže - přesto jsou horší výkony McLarenu v kvalifikaci překvapením. Do Suzuky přivezl nová křídla a zlepšení, která vůz MP4-27 dle simulací zrychlila o 0,12 s na kolo.
Red Bull ale nasadil nastavitelné bubny brzd pro lepší zahřívání pneumatik, překvapivě i pasivní dvojité DRS a na poslední chvíli opět obdržel opět nové přední křídlo a dosáhl většího pokroku - zdá se, že až kolem 0,5 s. Tým z Wokingu včera jezdil s větším množstvím paliva solidní časy a podařilo se mu snížit opotřebení pneumatik.
Podle Buttona by musel zastavovat snad šestkrát. Hamilton sáhl po trablích s přetáčivostí monopostu dle svých slov v nastavení vedle (skončil s příliš velkou nedotáčivostí), před závodem toho kvůli pravidlům parc fermé již sice moc nespraví, přesto očekává, že by pár vozů mohl předjet.
Ferrari se nedaří držet tempo vývoje, což zdůvodňuje horší korelací dat mezi svým aerodynamickým tunelem (loni zmodernizovaným) a výsledky na dráze - to je však věc, která navzdory různým sofistikovaným metodám (CFD, nátěry citlivé na tlak, PIV) neustále trápí všechny týmy. Scuderia musí v koncovce pořádně zabrat, chce-li udržet Alonsovy šance na titul ve svých rukou a nespoléhat pouze na zaváhání a smůlu svých rivalů.
Maximální dosahované rychlosti (v km/hod)
Nejvyšší rychlosti (311,7 a 311,6 km/hod) na rovince dosáhly oba vozy Toro Rosso, které již tradičně obětují něco ze svého přítlaku. Velmi rychlé byly i Lotusy a McLareny, což dokazovaly mimo speed trap na pomezí jednotlivých sektorů.
Grafickou podobu startovního roštu po čtyřech penalizacích najdete zde, hodnocení kvalifikace všemi piloty na jednom místě zde.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.