JAPONSKO - 1.trénink; Nejrychlejší časy zajely na okruhu v Suzuce McLareny. Na konci tréninku svůj Mercedes odstavil Nico Rosberg.
Zatímco Evropa spí, v Japonsku piloty a týmy přivítalo slunečno. Teplota vzduchu i tratě se pochybuje kolem 29OC. Pirelli do Japonska přivezlo svou měkkou a tvrdou sadu pneumatik.
FIA již dříve oznámila, že DRS zóna byla oproti loňsku dvacet metrů zkrácena. Okruh v Suzuce patří mezi klasické tratě a mnoho závodníků ho řadí k těm nejoblíbenějším. Je to technická trať, na které jsou však i rychlé zatáčky.
Nejdiskutovanějšími témady v paddocku je pochopitelně odchod Lewise Hamiltona z McLarenu a ukončení kariéry Michaela Schumachera. Je však čas se zaměřit na dění na trati.
Lotus přivážní některé novinky na svém voze, které bude postupně testovat. Kimi Räikkönen se nechal slyšet, že na špičku ztrácejí, doufá však, že se jim podaři znovu se přiblížit čelu. Na jeho voze se objevil často diskutovaný DDRS.
Z náhradních pilotů dnes dostal šanci Valteri Bottas ve Williamsu a Giedo Van Der Garde v Caterhamu.
HRT zkouší různé podlay - De La Rosa jede se starou verzí, Karthikejan testuje novou. Po úvodním zahajovacím kole všichni zajeli do boxů.
První na trati se objevil Pastor Maldonado. Následuje jej pár dalších. Piloti začínají na tvrdé sadě pneumatik. Ani po téměř dvaceti minutách však nesvítí u žádného pilota měřený čas. Ne však nadlouho. Na trať se vydává Lewis Hamilton a zajíždí čas s hodnotou 1:37,008 min.
Na trať vyjíží i Hamiltonův týmový kolega Jenson Button. Toho na startu čeká posun o pět míst dozadu kvůli výměně převodovky. Na druhé místo za Hamiltona se zařazuje Sergio Pérez v Sauberu. Brzy jej však střídá Ferrari Felipeho Massy.
Pořadí v polovině tréninku:1. Hamilton 1:34,9102. Webber +0,3793. Kobajaši +0,9324. Massa +0,9665. Pérez +1,0056. Schumacher +1,4837. Alonso +1,545
Massa si do rádia stěžuje na přetáčivost. Na trati je teď spousta akce. Mark Webber zeširoka najel do poslední šikany, ale pokračuje. Následně zajíždí nejlepší čas a odsouvá Hamiltona (1:34,856).
Lotus momentálně na devátém a desátém místě. Je otázkou, zda si své DDRS ponechají i do závodu. Zbývá ještě 40 minut a dva piloti ještě nezajeli měřený čas - Button a Di Resta.
Di Restova Force India podle některých informací měnila řídící jednotku a proto nastalo to zdržení. Skot už je však na trati a jeho první čas ho zařadil na dvanácté místo.
Button mezitím nejprve zajel pátý čas, poté se zlepšil a posouvá se před Webbera na první místo s časem 1:34,507min. Formu McLarenu potvrzuje zlepšeným časem i Hamilton, který se posouvá na druhé místo.
FIA mezitím studuje přední křídla Red Bullu, Ferrari, Mercedesu a McLarenu, aby se ujistila, že týmy neporušují pravidla (informovali jsme zde).
Všichni piloti zatím stále na tvrdých pneumatikách. Měkká sada by se poprvé měla objevit až dnes odpoledne (tamějšího času). Ačkoliv má na svém kontě zatím nejvíc najetých kol (osmnáct), patří Fernandu Alonsovi 11. místo. Druhý muž v tabulce šampionátu Sebastian Vettel je dokonce až sedmnáctý.
Do konce zbývá deset minut. Za poslední půl hodinu jsme neviděli příliš změn v časech. První tři bez změny - Button, Hamilton, Webber a jsou následováni Mercedesy. A většina pilotů vyjíždí na trať, aby zajela poslední kola prvního tréninku.
Button si do rádia nejprve stěžoval na nedotáčivost, nyní na přetáčivost. Brit se svým vozem bojuje - zablokoval kola a jeho pneumatiky už "to mají za sebou".
Sebastian Vettel se však na konci tréninku usmíval a to ačkoliv je sedmnáctý. Je tedy možné, že jel svou naplánovanou strategii. To by naznačovala i rychlost, kterou ukázal jeho týmový kolega Webber.
Rosberg zastavuje svůj Mercedes vedle trati a odchází do garáže. Kvůli varování o tlaku oleje se mu zastavil motor.
Přehled všech časů úvodního tréninku: zde (PDF).
Johnny Herbert přirovnal podmínky, které musí Jack Doohan splnit, aby se prosadil v týmu Alpine, k jinému prostředí ve Formuli 1, se kterým bude tento Australan dobře obeznámen.
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.