JAPONSKO - 1.trénink; Nejrychlejší časy zajely na okruhu v Suzuce McLareny. Na konci tréninku svůj Mercedes odstavil Nico Rosberg.
Zatímco Evropa spí, v Japonsku piloty a týmy přivítalo slunečno. Teplota vzduchu i tratě se pochybuje kolem 29OC. Pirelli do Japonska přivezlo svou měkkou a tvrdou sadu pneumatik.
FIA již dříve oznámila, že DRS zóna byla oproti loňsku dvacet metrů zkrácena. Okruh v Suzuce patří mezi klasické tratě a mnoho závodníků ho řadí k těm nejoblíbenějším. Je to technická trať, na které jsou však i rychlé zatáčky.
Nejdiskutovanějšími témady v paddocku je pochopitelně odchod Lewise Hamiltona z McLarenu a ukončení kariéry Michaela Schumachera. Je však čas se zaměřit na dění na trati.
Lotus přivážní některé novinky na svém voze, které bude postupně testovat. Kimi Räikkönen se nechal slyšet, že na špičku ztrácejí, doufá však, že se jim podaři znovu se přiblížit čelu. Na jeho voze se objevil často diskutovaný DDRS.
Z náhradních pilotů dnes dostal šanci Valteri Bottas ve Williamsu a Giedo Van Der Garde v Caterhamu.
HRT zkouší různé podlay - De La Rosa jede se starou verzí, Karthikejan testuje novou. Po úvodním zahajovacím kole všichni zajeli do boxů.
První na trati se objevil Pastor Maldonado. Následuje jej pár dalších. Piloti začínají na tvrdé sadě pneumatik. Ani po téměř dvaceti minutách však nesvítí u žádného pilota měřený čas. Ne však nadlouho. Na trať se vydává Lewis Hamilton a zajíždí čas s hodnotou 1:37,008 min.
Na trať vyjíží i Hamiltonův týmový kolega Jenson Button. Toho na startu čeká posun o pět míst dozadu kvůli výměně převodovky. Na druhé místo za Hamiltona se zařazuje Sergio Pérez v Sauberu. Brzy jej však střídá Ferrari Felipeho Massy.
Pořadí v polovině tréninku:1. Hamilton 1:34,9102. Webber +0,3793. Kobajaši +0,9324. Massa +0,9665. Pérez +1,0056. Schumacher +1,4837. Alonso +1,545
Massa si do rádia stěžuje na přetáčivost. Na trati je teď spousta akce. Mark Webber zeširoka najel do poslední šikany, ale pokračuje. Následně zajíždí nejlepší čas a odsouvá Hamiltona (1:34,856).
Lotus momentálně na devátém a desátém místě. Je otázkou, zda si své DDRS ponechají i do závodu. Zbývá ještě 40 minut a dva piloti ještě nezajeli měřený čas - Button a Di Resta.
Di Restova Force India podle některých informací měnila řídící jednotku a proto nastalo to zdržení. Skot už je však na trati a jeho první čas ho zařadil na dvanácté místo.
Button mezitím nejprve zajel pátý čas, poté se zlepšil a posouvá se před Webbera na první místo s časem 1:34,507min. Formu McLarenu potvrzuje zlepšeným časem i Hamilton, který se posouvá na druhé místo.
FIA mezitím studuje přední křídla Red Bullu, Ferrari, Mercedesu a McLarenu, aby se ujistila, že týmy neporušují pravidla (informovali jsme zde).
Všichni piloti zatím stále na tvrdých pneumatikách. Měkká sada by se poprvé měla objevit až dnes odpoledne (tamějšího času). Ačkoliv má na svém kontě zatím nejvíc najetých kol (osmnáct), patří Fernandu Alonsovi 11. místo. Druhý muž v tabulce šampionátu Sebastian Vettel je dokonce až sedmnáctý.
Do konce zbývá deset minut. Za poslední půl hodinu jsme neviděli příliš změn v časech. První tři bez změny - Button, Hamilton, Webber a jsou následováni Mercedesy. A většina pilotů vyjíždí na trať, aby zajela poslední kola prvního tréninku.
Button si do rádia nejprve stěžoval na nedotáčivost, nyní na přetáčivost. Brit se svým vozem bojuje - zablokoval kola a jeho pneumatiky už "to mají za sebou".
Sebastian Vettel se však na konci tréninku usmíval a to ačkoliv je sedmnáctý. Je tedy možné, že jel svou naplánovanou strategii. To by naznačovala i rychlost, kterou ukázal jeho týmový kolega Webber.
Rosberg zastavuje svůj Mercedes vedle trati a odchází do garáže. Kvůli varování o tlaku oleje se mu zastavil motor.
Přehled všech časů úvodního tréninku: zde (PDF).
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.