JAPONSKO - 1.trénink; Nejrychlejší časy zajely na okruhu v Suzuce McLareny. Na konci tréninku svůj Mercedes odstavil Nico Rosberg.
Zatímco Evropa spí, v Japonsku piloty a týmy přivítalo slunečno. Teplota vzduchu i tratě se pochybuje kolem 29OC. Pirelli do Japonska přivezlo svou měkkou a tvrdou sadu pneumatik.
FIA již dříve oznámila, že DRS zóna byla oproti loňsku dvacet metrů zkrácena. Okruh v Suzuce patří mezi klasické tratě a mnoho závodníků ho řadí k těm nejoblíbenějším. Je to technická trať, na které jsou však i rychlé zatáčky.
Nejdiskutovanějšími témady v paddocku je pochopitelně odchod Lewise Hamiltona z McLarenu a ukončení kariéry Michaela Schumachera. Je však čas se zaměřit na dění na trati.
Lotus přivážní některé novinky na svém voze, které bude postupně testovat. Kimi Räikkönen se nechal slyšet, že na špičku ztrácejí, doufá však, že se jim podaři znovu se přiblížit čelu. Na jeho voze se objevil často diskutovaný DDRS.
Z náhradních pilotů dnes dostal šanci Valteri Bottas ve Williamsu a Giedo Van Der Garde v Caterhamu.
HRT zkouší různé podlay - De La Rosa jede se starou verzí, Karthikejan testuje novou. Po úvodním zahajovacím kole všichni zajeli do boxů.
První na trati se objevil Pastor Maldonado. Následuje jej pár dalších. Piloti začínají na tvrdé sadě pneumatik. Ani po téměř dvaceti minutách však nesvítí u žádného pilota měřený čas. Ne však nadlouho. Na trať se vydává Lewis Hamilton a zajíždí čas s hodnotou 1:37,008 min.
Na trať vyjíží i Hamiltonův týmový kolega Jenson Button. Toho na startu čeká posun o pět míst dozadu kvůli výměně převodovky. Na druhé místo za Hamiltona se zařazuje Sergio Pérez v Sauberu. Brzy jej však střídá Ferrari Felipeho Massy.
Pořadí v polovině tréninku:1. Hamilton 1:34,9102. Webber +0,3793. Kobajaši +0,9324. Massa +0,9665. Pérez +1,0056. Schumacher +1,4837. Alonso +1,545
Massa si do rádia stěžuje na přetáčivost. Na trati je teď spousta akce. Mark Webber zeširoka najel do poslední šikany, ale pokračuje. Následně zajíždí nejlepší čas a odsouvá Hamiltona (1:34,856).
Lotus momentálně na devátém a desátém místě. Je otázkou, zda si své DDRS ponechají i do závodu. Zbývá ještě 40 minut a dva piloti ještě nezajeli měřený čas - Button a Di Resta.
Di Restova Force India podle některých informací měnila řídící jednotku a proto nastalo to zdržení. Skot už je však na trati a jeho první čas ho zařadil na dvanácté místo.
Button mezitím nejprve zajel pátý čas, poté se zlepšil a posouvá se před Webbera na první místo s časem 1:34,507min. Formu McLarenu potvrzuje zlepšeným časem i Hamilton, který se posouvá na druhé místo.
FIA mezitím studuje přední křídla Red Bullu, Ferrari, Mercedesu a McLarenu, aby se ujistila, že týmy neporušují pravidla (informovali jsme zde).
Všichni piloti zatím stále na tvrdých pneumatikách. Měkká sada by se poprvé měla objevit až dnes odpoledne (tamějšího času). Ačkoliv má na svém kontě zatím nejvíc najetých kol (osmnáct), patří Fernandu Alonsovi 11. místo. Druhý muž v tabulce šampionátu Sebastian Vettel je dokonce až sedmnáctý.
Do konce zbývá deset minut. Za poslední půl hodinu jsme neviděli příliš změn v časech. První tři bez změny - Button, Hamilton, Webber a jsou následováni Mercedesy. A většina pilotů vyjíždí na trať, aby zajela poslední kola prvního tréninku.
Button si do rádia nejprve stěžoval na nedotáčivost, nyní na přetáčivost. Brit se svým vozem bojuje - zablokoval kola a jeho pneumatiky už "to mají za sebou".
Sebastian Vettel se však na konci tréninku usmíval a to ačkoliv je sedmnáctý. Je tedy možné, že jel svou naplánovanou strategii. To by naznačovala i rychlost, kterou ukázal jeho týmový kolega Webber.
Rosberg zastavuje svůj Mercedes vedle trati a odchází do garáže. Kvůli varování o tlaku oleje se mu zastavil motor.
Přehled všech časů úvodního tréninku: zde (PDF).
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.
Red Bull vsadil na odvážnou strategii v nastavení Verstappenova vozu pro britskou Grand Prix – risk se však obrátil proti nim.
Lewis Hamilton letos v sezóně 2025 zatím zápasí s nepříznivými výsledky. Ačkoliv Silverstone přineslo zlepšení, Brit stále hledá formu a není s dosavadním výkonem spokojený.
Oscar Piastri po penalizaci ve Velké ceně Velké Británie chtěl vyměnit pozici s Landem Norrisem, ale uznal, že by to nebylo fér. I přes zklamání respektoval týmové rozhodnutí a chce se z této zkušenosti poučit.
Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.