Simulátorům věnují týmy kvůli zákazu testování v průběhu sezóny hodně pozornosti a zdrojů. S tím, který používá Scuderia Ferrari v Maranellu, nás seznamuje inženýr Gabriele Delli Colli.
"S omezením testů se v roce 2006 stalo využívání simulátorů pro týmy Formule 1 atraktivnější než v minulosti. V roce 2006 jsme začali pracovat se simulátorem externí společnosti. Navrhli jsme pak vlastní simulátor, který byl dokončen a nainstalován zde v Maranellu na konci roku 2008," popisuje Delli Celli náročné období Scuderie, která se musela vzdát intenzivního testování na dráze ve Fioranu za branami své továrny.
Projektor v pohyblivé kleci simulátoru Ferrari promítá obraz na velkoplošné plátno
Jak je využíván simulátor Ferrari? "Obvykle sem v rámci přípravy na závod přicházejí naši oficiální piloti - Fernando a Felipe - pro ověření modelu vozu a pomáhají nám simulátor učinit realističtějším. Jezdí zde zejména před závodem, kdy testují nějaké možnosti pro nastavení, pak přicházejí v pondělí či v úterý po závodě, aby zhodnotili věrnost simulátorů a ukázali, co je třeba vylepšit."
Tajné prostory Ferrari: simulátor
"Jednou z činností, které zde provádíme s oficiálním testovacím pilotem, je učení se nových tratí, jelikož nedávno v šampionátu přibylo hodně nových okruhů. Proto potřebujeme, aby si jezdec zvykl na novou trať a my poznali závodní stopu, nasbírali data pro off-line simulace, které jsou klíčové pro obvyklé předzávodní simulace," pokračuje inženýr.
Leze se po něj zespodu po žebříku
"Dalším využitím je školení mladých pilotů, kteří si obvykle jedou s vozem Formule 1 poprvé a my jim pomáháme před naplánovaným dnem testů si zvyknout na auto, na práci, kterou dělat v autě, když řídíte. Je to pak pro ně jednodušší s autem jezdit a je to také efektivnější, protože už trochu zvyklí na práci ve skutečném voze a mohou lépe využít testovací den," dodává Delli Colli.
Rozbor telemetrie ze simulátoru
Jaký je rozdíl mezi simulátorem a skutečným Ferrari na trati? "Rozdíl je trochu v silách při akceleraci a ve vnímání bočního přetížení. Simulátor je dnes velmi podobný jako skutečnému autu: můžete jezdit stejnou trajektorii a také na to stejně tlačit. Myslím, že trénování na simulátoru je pro pilota velmi dobrou možností," hodnotí Davide Rigon, jeden z mladých talentů Ferrari.
Grafika simulátoru: virtuální testovací okruh ve Fioranu
Grafika simulátoru: probrzdění pneumatiky v nájezdu do zatáčky
© Foto: Scuderia Ferrari, 2012
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.