SPA - 2. TRÉNINK; Za hustého deště testování nemělo smysl, týmy nechtěli podstupovat zbytečná rizika. Na dráze se několik pilotů po 45 min objevilo, k měřenému kolu se však odhodlali až po vypršení časového limitu. FIA přesto časy započítala, ten nejrychlejší si tak připsal Charles Pic s Marusií.
Podmínky i odpoledne zůstávaly nepříznivé. Týmy si zatím neměly vůbec šanci vyzkoušet hladkou středně-tvrdou (medium) a tvrdou (hard) směs. V Belgii i nadále pršelo a piloti se do akce po rozsvícení zelených světel ve 14 hod nehrnuli. Teploty byli dokonce ještě o stupeň nižší než ráno.
Výkonnostní ředitel Caterhamu John Illey s frustracemi přemýšlel, kdy vlastně naposledy zažili suché páteční tréninky, kdy mohli smysluplně testovat: "V Bahrajnu?" položil si nahlas otázku.
Jenson Button během se během oběda vrátil k úvodním jízdám a šprýmoval: "No, to byla legrace! Dva děsné kola. Pro druhý trénink potřebuji pláštěnku a nějaké nové spodky!"
Uběhlo 45 min od začátku a na dráze se stále nic nedělo. Za těchto podmínek se toho dá naučit jen velmi málo, pokud vůbec něco, jak si posteskl technický ředitel McLarenu Paddy Lowe během oběda.
Jenson Button s vylepšeným McLarenem MP4-27 za deště ve Spa(foto: McLaren Mercedes)
Spokojený byl zatím s vylepšeními, které McLaren nasadil před víkendem - alespoň s tím, jak se jevily za daných podmínek. Dle propočtů McLarenu týkajících se relativní výkonností vozů si věří, že by měli mít dostatečnou výkonnost pro boj o vítězství v obou šampionátech, i když vede Alonso se 40bodovým náskokem, což bude "výzvou."
Přiznal, že se F-kanálem Lotusu zabývají, a nevyloučil nasazení jeho vlastní verze do konce roku - "ne však během příštích dvou závodů." Tento systém může zvýšit efektivitu DRS o dalších 20 %. Ve Spa díky němu v trénincích a v kvalifikaci piloti dosahují o 1,2 sec rychlejší časy na kolo.
Christian Horner věří, že Red Bull bude po nečekaném poklesu v Maďarsku ve Spa konkurenceschopný: "Myslím, žen naše rychlost v závodě vlastně byla velmi dobrá. Špatně jsme se kvalifikovali, takže to byl pro Seba frustrující závod, než se dostal na čerstvý vzduch. Snad zde tedy prožijeme lepší závod.
Byli jsme zde silní minulý rok, což bylo nečekané, pak i další víkend v Monze, ale letos to je tak těsné, že je to s tolika proměnnými těžké předpovídat. Oba naši kluci jsou stále v honbě za titulem a bude to fascinující po celou dobu až do Brazílie. Máme některé děsivé soupeře, šanci mají čtyři nebo pět pilotů," sděluje šéf stáje Red Bull.
Mercedes testuje podobný systém, jako používá Lotus - trojité DRS? (foto: Twitter/XPB Images)
Po 47 min se konečně odhodlal Nico Rosberg vyzkoušet podmínky na dráze. Množství stojící vody bylo ohromné: Eau Rouge projel pouze 161 km/hod, na konci rovinky mu radar naměřil jen o 10 km/hod více.
Po něm se na trať vydal jeho týmový kolega Michael Schumacher i Heikki Kovalainen. Nico byl požádán o to, aby při podřazování stále držel trochu sešlápnutý plynový pedál kvůli sběru dat. Je upozorněn na hodiny Caterhamu v zatáčce č. 5.
Po hodině min si dráhu otestovali také Button, Hamilton, Hülkenberg, Massa a Vettel, nikdo se ovšem nepouštěl do měřeného kola. V Eau Rouge byl nejodvážnější pilot Force Indie - 202 km/hod.
Po 75 min po výměně motoru Massa zkontroloval, zda je jeho Ferrari v pořádku, zadní křídlo měl pokryto flow-visem. Svému inženýrovi Smedleymu hlásil obrovské problémy s "aquaplaningem na rovinkách." Ten jen potvrdil: "OK, chápu." A poslal ho hned do dalšího kola.
Podmínky se ani v závěru nelepšily, nikdo proto nechtěl jít do rizika. Po vypršení limitu zajela desítka jezdců měřená kola, nejrychlejší z nich překvapivě Charles Pic, což před chvíli oviciálně potvrdila FIA. S pěti koly byl nejaktivnější Hülkenberg, jenž byl i nejodvážnější v Eau Rouge.
Maximální rychlosti: 1. Hamilton - 233 km/hod; 2. Hülkenberg - 226; 3. Senna - 224; 4. Maldonado - 222; 5. Vettel - 217; 6. Pérez - 215.
Přehled všech časů: PDF.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.