Pro bývalého hlavního mechanika McLarenu Marca Priestleyho je Spa nejen jedním z nejoblíbenějších okruhů přinášejících zajímavé závody, ale také místo, kde se dověděl o vyloučení týmu ze šampionátu v roce 2007. A dodnes je to pro něj bolestivá vzpomínka.
I když má Marc Priestley jako bývalý mechanik týmu z Wokingu na belgický okruh mnoho vzpomínek, špionážní aféra mezi Ferrari a McLarenem v roce 2007 je jednou z těch, které mu v paměti utkvěly nejvíce.
"Ve čtvrtek večer před závodním víkendem toho roku, jsme dokončili práci na autech a měli vše připraveno na tréninky následujícího rána. Opustili jsme okruh a jeli zpět na hotel. I přes napětí mezi oběma jezdci jsme tou dobou jako tým vypadali dobře.
Oba vozy konzistentně sbíraly body a vyhrávaly závody, oba šampionáty byly poprvé za mnoho let na dosah a reálnou možností," vzpomíná na začátek onoho víkendu na svém blogu f1elvis Priestley.
Následoval telefonát, který jim prý nařídil vrátit se na okruh, kde měli počkat na rozhodnutí FIA ohledně vyšetřování špionážní aféry mezi jejich týmem a Ferrari. Napětí a obavy byly očividné. Každý se podle něj bál, že se naplní možnost vyloučení z dalších závodů a oni tak ztratí práci. "Bylo to pár hodně frustrujících hodin, kdy jsme mohli jen čekat," popisuje Priestley.
Jakmile jim byl sdělen verdikt, nejprve prý pocítil úlevu - stále měli práci a stále mohli pokračovat ve Formuli 1. Přesto jim po chvíli začala docházet závažnost onoho trestu. "Pokuta 100 milionů dolarů byla nepředstavitelná a neslýchaná, avšak popravdě řečeno - věděli jsme, že to na nás přímo nebude mít výrazný vliv. Co však opravdu zabolelo a vlastně stále bolí, je vyloučení ze šampionátu konstruktérů pro daný rok," uvádí Brit.
Mnoho lidí prý pociťovalo velký vztek, protože to byl rok, ve kterém měli po dlouhých letech šanci na zisk poháru konstruktérů a jak Pristley dodává - to vše bylo ztraceno kvůli hloupé individuální akci dvou lidí. Motivace pro následující závod se prý hledala jen těžce.
"Při posledním závodě v Brazílii, kde byl Lewis a Fernando první a druhý v šampionátu jezdců, si možná mnoho lidí pomyslelo, že výsledek závodu musel být nějakým způsobem ovlivněn osudem, který dal jednobodový náskok, vítězství a titul mistra světa Kimimu Räikkönenovi. A když se ohlížím zpět za tím, co se tehdy všechno stalo, je těžké s tím nesouhlasit," zamyslel se Priestley.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.