Zatímco týmy používající motory Renault pneumatiky šetří, stáje s motory Mercedes bojují s masivním opotřebením pneumatik. Rozhodují motory pneumatikový poker?
Ve Formuli 1 je již delší dobou známo, že motory Mercedes tvoří absolutní špičku co se výkonu týče. To byl důvod, proč Red Bull svého času tlačil na vývojáře v Renaultu, aby přidali více koní. Red Bull chtěl rozmražení motorů, s tím ale nepochodil (hlavně v Brixworthu u Mercedesu).
Od té doby už ale žádné známky nespokojenosti s francouzskými agregáty neregistrujeme. V době zmražených motorů Renault neboduje maximálním výkonem, ale spíše svými vlastnostmi. Toho jsou si dobře vědomi i ve Viry, kde se motory vyrábí.
Remi Taffin, šéf motorového oddělení, o tom mluvil již před sezonou 2012: "Vlastnosti a agilita našeho RS27, které se staly v předešlých letech základními kameny v boji o MS, budou i v letošní sezoně předností našich pohonných jednotek."
Právě díky vlastnostem motorů si jich jejich zákaznící (Lotus, Caterham, Williams a Red Bull) velmi váží. Ztrátu na Mercedes v oblasti maximálního výkonu si dobře uvědomuje i Jean-Francois Caubet - obchodní ředitel Renaultu: "Myslím, že jsme nikdy neměli ty nejsilnější agregáty. Mercedes by měl být silnější o 20 až 22 koňských sil. Ale v oblasti spotřeby paliva, vlastností, točivého momentu a servisu jsme na špici."
V roce 2011 si totiž inženýři Red Bullu uvědomili, že v motorech Renault mají skutečné eso v rukávu. Díky nástupu nevypočitatelných a citlivých pneumatik Pirelli totiž otázka vlastností motorů získávala na váze.
Důkazem mohou být i slova Rubense Barrichella, který vloni jezdil za Williams: "Ztrácíme i v oblasti poměrně nízkého tempa, je to otázka vlastností," Brazilec tehdy kritizoval Cosworth, který se prostě nedokázal Renaultu vyrovnat. "Velmi těžko se vyrovnáváme s tím, když naplno sešlápneme plynový pedál. Záď vozu je prostě nestabilní. Proto jsme já i Pastor již vytočili několik hodin. Bojujeme s nervózní zádí vozu."
Nejlepší motor startovního pole? (foto: Williams F1 Team)
Není se tedy čemu divit, že Williams s chutí vyměnil po sezoně 2011 motory Cosworth za motory Renault a bude chtít navázat na společnou slavnou minulost. Francouzské motory také mohou stát za výrazným zlepšením týmu z Grove ve srovnání s loňskou sezonou. FW34 navíc letos platí za jeden z vozů, který dokáže nejlépe hospodařit s pneumatikami.
Jen si vzpomeňme na vítězství Pastora Maldonada při VC Španělska v Barceloně, kde byl Venezuelan na čele ale zajel k poslední zastávce o 3 kola dříve než Fernando Alonso na Ferrari. Všichni čekali že Španěl v závěru využije čerstvějších pneumatik, jenže ten si musel nechat zajít chuť a k útoku nedošlo, protože jeho zadní pneumatiky kompletně odešly.
Williams ve srovnání s loňským rokem výrazně zlepšil trakci svého vozu na výjezdu z pomalých šikan - další znak dobrých vlastností motoru Renault. Jediný vůz, který se může v oblasti hospodaření s pneumatikami měřit s Williamsem FW34 je Lotus E20 - i zde bychom pod kapotou nalezli motor Renault.
To Mercedes co se týče vlastností i přes snahu Nica Rosbergaa Michaela Schumachera zřejmě zaostává (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Podle zpráv serveru Auto motor und sport si už technici týmů, které využívají motory Mercedes (McLaren, Mercedes GP a Force India), začínají uvědomovat, že jejich problémy s opotřebením pneumatik mají co dočinění s vlastnostmi německých motoru.
McLaren zkraje sezony velmi bojoval s opotřebením pneumatik, teď se situace sice zlepšila, pořád to však není úplně optimální. Přímo u týmu Mercedesu bylo opotřebení gum na začátku sezony výrazným problémem. Už i loňské auto platilo za velmi nešetrné k pneumatikám.
"Opotřebení pneumatik souvisí s přenosem hnací síly a protáčením hnacích kol. Hraje to významnou roli. Nejenom rychlost průjezdu zatáčkami závisí na pneumatikách, ale také délka brždění a akcelerace. Je to velmi důležitá oblast," přiznává Ross Brawn, šéf Mercedesu GP.
V jeho týmu by se již mělo pracovat na vyřešení problému: "Touto oblastí se intenzivně zabýváme. Uvažujeme i o charakteristice motoru," říká Norbert Haug.
Max Verstappen se dostal zpět do hry o vítězství a jeho dalším cílem je dohnat 69bodovou ztrátu, aby získal svůj pátý titul mistra světa jezdců.
Lewis Hamilton po náročném víkendu v Baku varoval, že zbytek sezóny 2025 bude pro Ferrari složitý. Sedminásobný mistr světa upozornil, že tým bude mít problémy udržet krok s nejrychlejšími soupeři.
Cesta Charlese Leclerca a Carlose Sainze zpět do Monaka po Velké ceně Ázerbájdžánu nabrala nečekaný směr. Let, který měl oba piloty Ferrari dopravit domů, byl z provozních důvodů odkloněn do Itálie, čímž se jejich návrat poněkud zkomplikoval.
Australan Oscar Piastri sice drží vedení v šampionátu Formule 1, ale na okruhu v Baku na něj čekal tvrdý pád z výsluní. Jeho naděje na další body skončily hned v úvodním kole, kdy po nešťastné nehodě musel ze závodu odstoupit.
Christian Horner a Red Bull formálně uzavřeli kapitolu své spolupráce po dohodě o vyrovnání, která přišla více než dva měsíce po jeho odvolání z operativních funkcí. Tímto krokem se definitivně uzavírá dlouhá éra Hornera u týmu.
Lewis Hamilton se po závodě v Baku omluvil Charlesi Leclercovi za to, že mu nevrátil osmé místo v posledním kole.
Charles Leclerc v Baku obsadil deváté místo, přičemž jeho závod zkomplikoval problém s pohonnou jednotkou, který ho zpomalil hned v úvodu.
Mclaren v Baku zažil katastrofální víkend. Lando Norris se v Baku propadl na sedmou pozici kvůli pomalé výměně pravého předního kola v boxech.
Lídr šampionátu Oscar Piastri zažil v Baku katastrofální start do závodu, když už v prvním kole havaroval. Tento incident navíc navázal na řadu chyb, které Australan během víkendu v Ázerbájdžánu udělal, a výrazně mu zkomplikoval boj o body i vedení v šampionátu.
Carlos Sainz vybojoval své první pódium s Williamsem, když v Baku dojel třetí. Jeho výkon potvrdil, že tým se postupně zlepšuje, což jsou dobré vyhlídky do budoucna.
Max Verstappen suverénně vyhrál Velkou cenu Ázerbájdžánu před Georgem Russellem a Carlosem Sainzem, který slavil první pódium s Williamsem. Mclaren prožil jeden z nejhorších víkendů sezony.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.