Zatímco týmy používající motory Renault pneumatiky šetří, stáje s motory Mercedes bojují s masivním opotřebením pneumatik. Rozhodují motory pneumatikový poker?
Ve Formuli 1 je již delší dobou známo, že motory Mercedes tvoří absolutní špičku co se výkonu týče. To byl důvod, proč Red Bull svého času tlačil na vývojáře v Renaultu, aby přidali více koní. Red Bull chtěl rozmražení motorů, s tím ale nepochodil (hlavně v Brixworthu u Mercedesu).
Od té doby už ale žádné známky nespokojenosti s francouzskými agregáty neregistrujeme. V době zmražených motorů Renault neboduje maximálním výkonem, ale spíše svými vlastnostmi. Toho jsou si dobře vědomi i ve Viry, kde se motory vyrábí.
Remi Taffin, šéf motorového oddělení, o tom mluvil již před sezonou 2012: "Vlastnosti a agilita našeho RS27, které se staly v předešlých letech základními kameny v boji o MS, budou i v letošní sezoně předností našich pohonných jednotek."
Právě díky vlastnostem motorů si jich jejich zákaznící (Lotus, Caterham, Williams a Red Bull) velmi váží. Ztrátu na Mercedes v oblasti maximálního výkonu si dobře uvědomuje i Jean-Francois Caubet - obchodní ředitel Renaultu: "Myslím, že jsme nikdy neměli ty nejsilnější agregáty. Mercedes by měl být silnější o 20 až 22 koňských sil. Ale v oblasti spotřeby paliva, vlastností, točivého momentu a servisu jsme na špici."
V roce 2011 si totiž inženýři Red Bullu uvědomili, že v motorech Renault mají skutečné eso v rukávu. Díky nástupu nevypočitatelných a citlivých pneumatik Pirelli totiž otázka vlastností motorů získávala na váze.
Důkazem mohou být i slova Rubense Barrichella, který vloni jezdil za Williams: "Ztrácíme i v oblasti poměrně nízkého tempa, je to otázka vlastností," Brazilec tehdy kritizoval Cosworth, který se prostě nedokázal Renaultu vyrovnat. "Velmi těžko se vyrovnáváme s tím, když naplno sešlápneme plynový pedál. Záď vozu je prostě nestabilní. Proto jsme já i Pastor již vytočili několik hodin. Bojujeme s nervózní zádí vozu."
Nejlepší motor startovního pole? (foto: Williams F1 Team)
Není se tedy čemu divit, že Williams s chutí vyměnil po sezoně 2011 motory Cosworth za motory Renault a bude chtít navázat na společnou slavnou minulost. Francouzské motory také mohou stát za výrazným zlepšením týmu z Grove ve srovnání s loňskou sezonou. FW34 navíc letos platí za jeden z vozů, který dokáže nejlépe hospodařit s pneumatikami.
Jen si vzpomeňme na vítězství Pastora Maldonada při VC Španělska v Barceloně, kde byl Venezuelan na čele ale zajel k poslední zastávce o 3 kola dříve než Fernando Alonso na Ferrari. Všichni čekali že Španěl v závěru využije čerstvějších pneumatik, jenže ten si musel nechat zajít chuť a k útoku nedošlo, protože jeho zadní pneumatiky kompletně odešly.
Williams ve srovnání s loňským rokem výrazně zlepšil trakci svého vozu na výjezdu z pomalých šikan - další znak dobrých vlastností motoru Renault. Jediný vůz, který se může v oblasti hospodaření s pneumatikami měřit s Williamsem FW34 je Lotus E20 - i zde bychom pod kapotou nalezli motor Renault.
To Mercedes co se týče vlastností i přes snahu Nica Rosbergaa Michaela Schumachera zřejmě zaostává (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Podle zpráv serveru Auto motor und sport si už technici týmů, které využívají motory Mercedes (McLaren, Mercedes GP a Force India), začínají uvědomovat, že jejich problémy s opotřebením pneumatik mají co dočinění s vlastnostmi německých motoru.
McLaren zkraje sezony velmi bojoval s opotřebením pneumatik, teď se situace sice zlepšila, pořád to však není úplně optimální. Přímo u týmu Mercedesu bylo opotřebení gum na začátku sezony výrazným problémem. Už i loňské auto platilo za velmi nešetrné k pneumatikám.
"Opotřebení pneumatik souvisí s přenosem hnací síly a protáčením hnacích kol. Hraje to významnou roli. Nejenom rychlost průjezdu zatáčkami závisí na pneumatikách, ale také délka brždění a akcelerace. Je to velmi důležitá oblast," přiznává Ross Brawn, šéf Mercedesu GP.
V jeho týmu by se již mělo pracovat na vyřešení problému: "Touto oblastí se intenzivně zabýváme. Uvažujeme i o charakteristice motoru," říká Norbert Haug.
Red Bull plánuje požádat Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) o výjimku, která by umožnila jednomu z jejich jezdců, jenž ještě nedosáhl věku 18 let, získat superlicenci a účastnit se závodů Formule 1.
Lewis Hamilton po druhém tréninku na Velké ceně Austrálie překvapil fanoušky, když prozradil svou předpověď ohledně pole position.
Generální ředitel F1 Stefano Domenicali zamíří po úvodní Velké ceně Austrálie do Thajska, aby jednal s organizátory, kteří doufají, že se jim podaří uspořádat závod v ulicích hlavního města Bangkoku.
Integrace Carlose Sainze do týmu Williams probíhá hladce. James Vowles, šéf týmu, popisuje Španěla jako „bojovník poslaný z nebe“ díky jeho pracovní morálce, která skvěle zapadá do hodnot týmu.
Juki Cunoda se podělil o překvapivý moment, kdy mu Red Bull oznámil, že prohrál v závodě o post týmového kolegy Maxe Verstappena s Liamem Lawsonem.
Fernando Alonso po úvodních trénincích v Melbourne k Australské Grand Prix 2025 vyjádřil svou frustraci vůči mediálním rozhovorům a rozhodl se zcela vynechat komentáře. Po prvním tréninku, kde skončil na 8. místě, a po druhém, ve kterém klesl na 13. pozici, jasně odmítl jakékoliv rozhovory s novináři.
Mercedes měl v pátečních trénincích na Velkou cenu Austrálie problémy s optimalizací výkonu mezi měkkými a středními pneumatikami, což ovlivnilo jejich kvalifikační simulace.
Lando Norris byl nejrychlejší v prvním tréninku, ale ve druhém ho předstihl Charles Leclerc, zatímco britský jezdec nadále hledá optimální vyvážení vozu. Max Verstappen se potýkal s nedotáčivostí a obsadil až sedmé místo, což potvrzuje, že Red Bull zatím postrádá konkurenceschopné tempo.
Oliver Bearman se omluvil týmu Haas po své nehodě během prvního tréninku na Velké ceně Austrálie, která ho připravila o druhou část pátečního programu. I přes rozsáhlou opravu vozu se mladý britský nováček na trať nevrátil.
Lewis Hamilton má za sebou první dva tréninky na Velkou cenu Austrálie jako jezdec Ferrari. Po slabším výkonu v prvním tréninku se Hamilton v druhém zlepšil a zajel pátý nejlepší čas. Vasseur klade důraz na Hamiltonovu integraci do týmu.
Lewis Hamilton měl náročný debut za Ferrari během Velké ceny Austrálie. Jeho příchod k týmu z Maranella se stal hlavním tématem víkendu na trati v Albert Parku.
Charles Leclerc zajel v druhém pátečním tréninku na Velkou cenu Austrálie nejrychlejší čas, čímž předstihl oba jezdce McLarenu. Trénink byl plný zajímavých momentů, které naznačují vyrovnaný boj a nepředvídatelný vývoj celého víkendu.