Již ve Spa bychom měli poprvé vidět dvojité DRS v podání Lotusu. Co si od toho u týmu slibují, jak probíhá vývoj a jak systém vlastně funguje?
Lotus letos vsadil na staré pravidlo F1: Pokud se vám nepodaří zakázat nějakou novinku konkurence, tak ji zkopírujte. Na začátku sezony totiž tým kolem Erica Boulliera podal protest proti dvojitému DRS, který měl na voze Mercedes. U FIA však neuspěli.
"Mercedes přišel podle našeho názoru se systémem, který je ilegální," řekl týmový šéf, Eric Boullier. "Protestovali jsme, protože jsme chtěli od FIA slyšet, jak přesně si pravidla vysvětlují oni."
Podle obdrženého vysvětlení se pak pustil technický šéf týmu, James Allison, se svými inženýry do práce, jejímž účelem byl vývoj systému, který měl podle Boulliera "pracovat na stejném principu".
Až do víkendu na německém Hockenheimu technikům v Enstone trvalo, než přišli s něčím, co by se dalo na vůz nasadit. I v Budapešti jsme mohli vidět tak zvané dvojité DRS v akci.
Principem systému je, že při aktivaci DRS začne vzduch proudit i do tzv. F-kanálu, který se stará o proud vzduchu a vede ho na přední křídlo. Jejím účelem je zlepšení rychlosti na rovinkách. V obou případech byl však systém použit pouze na voze Kimiho Räikkönena a jen v pátečních trénincích.
Lotus mluvil pouze o prototypu, na kterém si chtěl ověřit funkčnost. Mokré podmínky v oba pátky však test systému určitě neulehčily, namísto toho dostaly tým spíše pod časový tlak: "Doufáme, že to budeme moci nasadit ve Spa," řekl James Allison. "Je hodně věcí, které do té doby musejí správně pracovat. Času je docela málo. Při pohledu do kalendáře to vypadá tak, jako bychom ho měli dost, ale díky pozastavení provozu [v továrnách týmů o letní přestávce] je ho málo."
Týmu by měl tento systém pomoci hlavně na rychlých tratích. Romain Grosjean řekl svůj názor na tratě, kde by systém stáji mohl nejvíce pomoci: "Spa, Suzuka, Korea. I v Singapuru by to mohlo být zajímavé." Mohl by systém Lotusu pomoci i v boji o titul?
Vedle airboxu na obou stranách vidíme dva vstupy pro vzduch
"Myslím, že vzhledem k tomu, že na některých tratích jsme byli ochotni do tohoto systému investovat čas na zvykání si a zlepšování, tak to jasně ukazuje, že mu věříme pro zbývající závody sezony," dodal Allison pro Sky Sports News.
Dost týmů už se také pomalu ale jistě začíná zaměřovat na vozy pro rok 2013 - Lotus se ale snaží udržet se v boji o titul roku 2012. "Sezona má 20 závodů a jsme lehce za její polovinou, takže konec se ještě neblíží. Takže to má ještě svou cenu," argumentuje Brit pro Autosport.
Výsledek vývoje je zatím podle šéfa týmu, Erica Boulliera, "pozitivní": "Postupujeme krůček po krůčku. Nevidíme v tom žádnou drastickou výhodu. Pokud to bude dobře fungovat, pak to musíme samozřejmě nasadit, to je jasné. Dále na tom pracujeme. Možná to budeme mít na autě - ale na obou - v některém z následujících závodů." Týmový šéf dokonce nevylučuje ani nasazení v násleujícím závodu v Belgii.
Zatímco Räikkönen poznamenal, že na systému je ještě hodně práce, je jeho kole sdílnější. Podle slov Fina je systém "velmi zajímavý". Mezi Hockenheimem a Budapeští museli šasi "pro vstup vzduchu modifikovat. To se nám podařilo ale bohužel jen na jednom autě." To je také důvod, proč Grosjean s dvojitým DRS nevyzkoušel.
Obě dvojitá DRS se liší: U Lotusu systém žene vzduch na zadní křídlo,zatímco u Mercedesu na přední
Jak tedy systém funguje? Zatímco u Mercedesu se díky otevřenému DRS může přes koncové pláty zadního křídla dostávat vzduch do kanálu, který jej vede napříč celým autem na přední křídlo, tak u Lotusu by přední část auta neměla hrát žádnou roli. Koncentrovat bychom se měli hlavně na zadní křídlo. Na první pohled jsou vidět dva velké vstupy na airboxu, přes které je vzduch veden k zadnímu křídlu.
Vyústění kanálu se vzduchem můžeme vidět u spodního prvku zadního křídla. U Lotusu by však systém mohl foukat vzduch na zadní partie při zavřeném DRS. Dodatečného vzduchu by se také mohlo dostávat na hlavní profil zadního křídla.
Už se dokonce spekuluje o tom, že by vzduch mohl být nějak vyváděn i na difuzor. Musíme si ale také ještě počkat, jestli se nejednalo pouze o nějakou testovací verzi. Odpovědi bychom se mohli dočkat již na GP Belgie na začátku září.
Johnny Herbert přirovnal podmínky, které musí Jack Doohan splnit, aby se prosadil v týmu Alpine, k jinému prostředí ve Formuli 1, se kterým bude tento Australan dobře obeznámen.
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.