Marussia pro svůj vůz MR01, který byl i letos navrhován pouze pomocí počítačů, chystá první díly vyvinuté v aerodynamickém tunelu. Podaří se ji v Silverstone znatelně zvýšit svou konkurenceschopnost?
Tým, který do F1 vstoupil před 3 lety pod názvem Virgin, se odvážil k revolučnímu kroku - své monoposty navrhoval pouze pomocí počítačových CFD simulací (více o CFD najdete zde), aniž by cokoliv ověřoval v tunelu. Technickému řediteli Nickovi Wirthovi se však nepodařilo postavit konkurenceschopný vůz, okupoval vždy poslední místa.
Minulý rok stoupl vliv ruského kapitálu, tým se přejmenoval na Marusii a Wirthem se rozloučil. Konzultant Pat Symonds zahájil transformaci, dostal všechna oddělení pod jednu střechu do Banburry a navázal spolupráci s McLarenem. Ani letos kvůli omezenému rozpočtu nebyl monopost MR01 vyvíjen v aerodynamickém tunelu, ale pouze pomocí počítačů.
Před svým domácím závodem v Silverstone, na který to mají z továrny pouhých 26 km, však Marussia překvapila ohlášením velkého balíku vylepšení - a nové díly, které nasadí, budou prvními výsledky práce v aerodynamickém tunelu.
Vůz MR01 se v Silverstone dočká výrazného vylepšení v podobě dílů konečně vyvinutých v aerodynamickém tunelu (foto: Marussia Racing)
Šéf týmu John Booth včera potvrdil: "Máme docela významné vylepšení pro tento závod." Co konkrétně? "Skládá se z nového zadního křídla, výfuků a bočnic." Poté uvádí, v čem tyto díly budou nové: "Popsal bych to jako naše první pořádné vylepšení vytvořené v aerodynamickém tunelu v této sezóně."
Na monopostu Marussie se již letos samozřejmě pár novinek objevilo: "Měli jsme několik menších částí v Malajsii a v Číně a nedávno také pár drobných úprav. Tohle však bude první zcela vyvinutý balík, ne jen úprava existujících prvků. Jedná se samo o sobě o velký výsledek."
Booth vysvětluje, v čem je to pro ně tak velká změna "Krom výkonnostního pokroku, v který doufáme, to znamená, že konečně pilně sami plníme to, co jsme si řekli, když jsme uzavírali a rozvíjeli naše technické partnerství."
Novinky z tunelu si tým ještě příští týden před prvními tréninky ověří na letištní rovince v Duxfordu: "Těšíme se, co nám to přinese - jak v Silverstone, tak i předtím na letišti v Duxfordu, kde ten vývoj budeme integrovat do našeho korelačního programu."
Marussia dá při testu v Duxfordu šanci pilotce Marii de Villotaové, vlevo šéf týmu John Booth(foto: Marussia Racing)
Dojde tam ještě na jednu novinku - za volant vylepšeného monopostu F1 posadí ženu: "Duxford je také prvním plánovaným dnem pro naši testovací pilotku Marii de Villotaovou. Čekala po celá léta, až ten den přijde, takže se těšíme na to, že ji poprvé uvidíme ve voze."
Do Velké ceny Británie pak nastoupí oba závodní piloti Marussie: Charles Pic i zotavený Timo Glock, který musel kvůli střevním potížím vynechat minulý víkend ve Valencii.
James Oakes opouští pozici šéfa týmu Alpine F1 po pouhých šesti závodech sezony 2025. Jeho nečekaný odchod naznačuje, že tým se i nadále potýká s problémy, a to jak na trati, tak v zákulisí vedení.
Lewis Hamilton v reakci na své emotivní rádiové výstupy během závodů vysvětlil, že nejde o známku frustrace, ale důkaz, že v sobě stále má vášeň a odhodlání vítězit. Podle něj právě tyto spontánní reakce ukazují, že i po letech v šampionátu mu na výsledcích záleží stejně intenzivně jako na začátku kariéry.
Před Velkou cenou Miami se jezdci představili v netradičním průvodu, kde místo běžných vozů usedli do plně pojízdných formulí postavených z LEGO kostek. Hravá kombinace motorsportu a ikonické stavebnice nadchla fanoušky i média a stylově odstartovala závodní víkend.
Tým Andrey Stelly vstupoval do nové sezóny s tlakem šampiona – a s otázkou, zda si postavení lídra udrží.
Tým Alpine podle zákulisních informací řeší možnou jezdeckou rošádu – hned po nadcházející Velké ceně Emilia Romagna by mohl Jacka Doohana nahradit argentinský talent Franco Colapinto.
Lewis Hamilton znovu neudržel emoce za volantem. Ve Velké ceně Miami si během závodu ostře vyjel do svého inženýra a další napjatá komunikace u Ferrari nenechala nikoho na pochybách, že atmosféra v týmu je vše jen ne klidná. Po závodě ale britský jezdec otočil: „Nemyslel jsem to vážně.“
Australský talent Oscar Piastri si v Miami připsal třetí vítězství v řadě a potvrdil skvělou formu, když opět předvedl suverénní výkon a nenechal nikoho na pochybách, kdo momentálně udává tempo ve Formuli 1.
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.
Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.