Prezident FIA hovoří o složité situaci, kterou musí ukočírovat: růst nákladů související s velkou změnou, která má v F1 nastat od roku 2014, kdy se mají změnit technická pravidla a objevit se nové motory.
Týmy se nejvíce obávají obrovských nákladů, které si vyžádá přechod na nové 1,6l V6 turbomotory. "Je pravdou, že balíky budou [od roku 2014] dražší, je však také pravdou, že FIA vede rozhovory s dodavateli motorů o omezení růstu nákladů," říká Todt pro Autosport.
"Například jsme již souhlasili s omezením počtu pohonných jednotek: z osmi na pilota a sezónu v roce 2012 na pět na pilota a sezónu v roce 2014 a čtyři na pilota a sezónu v roce 2015," popisuje redukce prezident FIA.
Krom nových motorů FIA s týmy také za zavřenými dveřmi po závodě v Monaku diskutovala o dozoru nad Dohodou o omezení zdrojů (RRA): "Hovoříme o tom, jelikož jsme byli 10 z 12 týmů požádáni o řízení nákladů.
Šéf administrativy FIA Damien Clermont hovoří s finančními šéfy všech 12 týmů ohledně nákladů na šasi a s výrobci motorů ohledně nákladů na motory. To přišlo v návaznosti na schůzku se všemi týmy, kterou jsem svolal v pondělí po Velké ceně Monaka," pokračuje Todt.
Jean Todt si prohlíží monopost HRT F112 při návštěvě nového sídla španělského týmu v Madridu(foto: HRT F1 Team)
Dále připustil možnost povolit výrobcům motorů dodávky více týmům, jak si přeje Renault (více najdete zde), bude-li si to vyžadovat situace, v plánu je však držet se současného pravidla tří týmů na jednoho výrobce bez zvláštního povolení FIA.
Uvedl, že nyní jednají s držitelem komerčních práv a týmy o podobě nové Concordské dohody, prioritou je zajištění bezpečnosti v motosportu: "Na prvním místě je FIA zodpovědná za bezpečnost a za sportovní a technické záležitosti týkající se šampionátu FIA F1."
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.