Napínavá a nepředvídatelná sezona formule 1 pokračuje. A stejně tak zajímavé věci se dějí v zákulisí. Jak to vypadá s novými V6 turbo motory?
Na rok 2014 jsou připravovány velké změny a představení nových motorů V6 turbo. A otázka, zda je moudré či dokonce vůbec možné za současné ekonomické situace motory nasadit, rozděluje svět Formule 1.
Nové motory prosadila FIA a mají podporu i velkých automobilek. Renault a Mercedes je chtějí, Ferrari je s nimi smířeno a zda si je bude moci dovolit Cosworth není jasné. Malé týmy se jich ale kvůli cenám obávají. Dodnes totiž není jasné, kolik vlastně přesně budou stát.
Sportovní šéf Mercesedu Norbert Haug věří, že přesun na "zelenější" V6 turbo motory bude co se peněz týče snesitelný. Obavy menších týmů z cen jsou sice podle něj oprávněné, není ovšem možné zařídit, aby nové technologie stály méně, než ty staré.
"Je těžké to odhadovat. Měli bychom si však uvědomit historický kontext. Motory stály před deseti lety dvakrát tolik. To zlevnění je zásluhou především automobilek a jejich tvrdé práce. Je jasné, že pokud představíte nový motor, bude na začátku stát více," uvedl pro Grand prix.
Dodal, že je podle něj důležité stanovit si časový cíl, kdy se ceny opět sníží. "Měli bychom zvážit pětileté období, kdy se ceny vrátí na ty dnešní a to je podle mě dosažitelné," řekl Haug.
Jeho komentář přišel v době, kdy se čím dál více začíná pochybovat o tom, zda V6 motory opravdu přijdou v roce 2014 nebo se i nadále opozdí (původní plán byl rok 2013).
Mají totiž ještě dalšího nepřítele - Bernieho Ecclestona, který byl již od počátku proti nim. Ten se nyní snaží z jeho pohledu minimalizovat škody a nové motory zastavit. A má za sebou určitou podporu reklamních vlastníků.
Bernie Ecclestone zatím svou "bitvu" o motory prohrál (foto: Jaypee Sports)
Jenže pokud by se tak stalo, Renault ani Mercedes by rozhodně nebyli spokojeni a kdo ví, zda by v dodávkách pro F1 pokračovali.
Šéf Mercedesu Ross Brawn pro BBC uvedl, že F1 je nyní novým motorům upsána a bylo by špatné, kdyby se jejich nasazení mělo i nadále opožďovat. A souhlasí s ním i představitelé automobilek.
Naopak výkonná ředitelka Sauberu Moniša Kaltenbornová pro BBC uvedla: "Když se vrátíme do minulosti a podíváme se na ceny motorů, které byly o tolik dražší, napadá mě, kolik asi týmů by si to dnes mohlo dovolit. A F1 se čtyřmi týmy by nebyla moc zajímavá."
Podobně to vnímá výkonný manažer Marussie Graeme Lowdon: "Rádi vidíme ten progres, který je potřeba k vývoji tohoto sportu. Pro všechny však bude důležitý rozpočet. Ne všechny týmy si zkrátka budou moci tyto novinky dovolit," nechal se slyšet.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.