Napínavá a nepředvídatelná sezona formule 1 pokračuje. A stejně tak zajímavé věci se dějí v zákulisí. Jak to vypadá s novými V6 turbo motory?
Na rok 2014 jsou připravovány velké změny a představení nových motorů V6 turbo. A otázka, zda je moudré či dokonce vůbec možné za současné ekonomické situace motory nasadit, rozděluje svět Formule 1.
Nové motory prosadila FIA a mají podporu i velkých automobilek. Renault a Mercedes je chtějí, Ferrari je s nimi smířeno a zda si je bude moci dovolit Cosworth není jasné. Malé týmy se jich ale kvůli cenám obávají. Dodnes totiž není jasné, kolik vlastně přesně budou stát.
Sportovní šéf Mercesedu Norbert Haug věří, že přesun na "zelenější" V6 turbo motory bude co se peněz týče snesitelný. Obavy menších týmů z cen jsou sice podle něj oprávněné, není ovšem možné zařídit, aby nové technologie stály méně, než ty staré.
"Je těžké to odhadovat. Měli bychom si však uvědomit historický kontext. Motory stály před deseti lety dvakrát tolik. To zlevnění je zásluhou především automobilek a jejich tvrdé práce. Je jasné, že pokud představíte nový motor, bude na začátku stát více," uvedl pro Grand prix.
Dodal, že je podle něj důležité stanovit si časový cíl, kdy se ceny opět sníží. "Měli bychom zvážit pětileté období, kdy se ceny vrátí na ty dnešní a to je podle mě dosažitelné," řekl Haug.
Jeho komentář přišel v době, kdy se čím dál více začíná pochybovat o tom, zda V6 motory opravdu přijdou v roce 2014 nebo se i nadále opozdí (původní plán byl rok 2013).
Mají totiž ještě dalšího nepřítele - Bernieho Ecclestona, který byl již od počátku proti nim. Ten se nyní snaží z jeho pohledu minimalizovat škody a nové motory zastavit. A má za sebou určitou podporu reklamních vlastníků.
Bernie Ecclestone zatím svou "bitvu" o motory prohrál (foto: Jaypee Sports)
Jenže pokud by se tak stalo, Renault ani Mercedes by rozhodně nebyli spokojeni a kdo ví, zda by v dodávkách pro F1 pokračovali.
Šéf Mercedesu Ross Brawn pro BBC uvedl, že F1 je nyní novým motorům upsána a bylo by špatné, kdyby se jejich nasazení mělo i nadále opožďovat. A souhlasí s ním i představitelé automobilek.
Naopak výkonná ředitelka Sauberu Moniša Kaltenbornová pro BBC uvedla: "Když se vrátíme do minulosti a podíváme se na ceny motorů, které byly o tolik dražší, napadá mě, kolik asi týmů by si to dnes mohlo dovolit. A F1 se čtyřmi týmy by nebyla moc zajímavá."
Podobně to vnímá výkonný manažer Marussie Graeme Lowdon: "Rádi vidíme ten progres, který je potřeba k vývoji tohoto sportu. Pro všechny však bude důležitý rozpočet. Ne všechny týmy si zkrátka budou moci tyto novinky dovolit," nechal se slyšet.
Lewis Hamilton se připravuje na svůj premiérový závod za Ferrari během Velké ceny Austrálie, kde se chystá ukázat, že jeho přechod k italské stáji přinese výrazný pokrok v jeho kariéře, po náročném roce 2024 s Mercedesem.
Oscar Piastri před domácím publikem zazářil a ovládl dramatický třetí trénink v Melbourne, kde se první tři jezdci vměstnali do rozdílu pouhých osm setin sekundy.
Red Bull plánuje požádat Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) o výjimku, která by umožnila jednomu z jejich jezdců, jenž ještě nedosáhl věku 18 let, získat superlicenci a účastnit se závodů Formule 1.
Lewis Hamilton po druhém tréninku na Velké ceně Austrálie překvapil fanoušky, když prozradil svou předpověď ohledně pole position.
Generální ředitel F1 Stefano Domenicali zamíří po úvodní Velké ceně Austrálie do Thajska, aby jednal s organizátory, kteří doufají, že se jim podaří uspořádat závod v ulicích hlavního města Bangkoku.
Integrace Carlose Sainze do týmu Williams probíhá hladce. James Vowles, šéf týmu, popisuje Španěla jako „bojovník poslaný z nebe“ díky jeho pracovní morálce, která skvěle zapadá do hodnot týmu.
Juki Cunoda se podělil o překvapivý moment, kdy mu Red Bull oznámil, že prohrál v závodě o post týmového kolegy Maxe Verstappena s Liamem Lawsonem.
Fernando Alonso po úvodních trénincích v Melbourne k Australské Grand Prix 2025 vyjádřil svou frustraci vůči mediálním rozhovorům a rozhodl se zcela vynechat komentáře. Po prvním tréninku, kde skončil na 8. místě, a po druhém, ve kterém klesl na 13. pozici, jasně odmítl jakékoliv rozhovory s novináři.
Mercedes měl v pátečních trénincích na Velkou cenu Austrálie problémy s optimalizací výkonu mezi měkkými a středními pneumatikami, což ovlivnilo jejich kvalifikační simulace.
Lando Norris byl nejrychlejší v prvním tréninku, ale ve druhém ho předstihl Charles Leclerc, zatímco britský jezdec nadále hledá optimální vyvážení vozu. Max Verstappen se potýkal s nedotáčivostí a obsadil až sedmé místo, což potvrzuje, že Red Bull zatím postrádá konkurenceschopné tempo.
Oliver Bearman se omluvil týmu Haas po své nehodě během prvního tréninku na Velké ceně Austrálie, která ho připravila o druhou část pátečního programu. I přes rozsáhlou opravu vozu se mladý britský nováček na trať nevrátil.
Lewis Hamilton má za sebou první dva tréninky na Velkou cenu Austrálie jako jezdec Ferrari. Po slabším výkonu v prvním tréninku se Hamilton v druhém zlepšil a zajel pátý nejlepší čas. Vasseur klade důraz na Hamiltonovu integraci do týmu.