MONTREAL - 2. TRÉNINK; Také druhý trénink v Montrealu ovládl Lewis Hamilton s McLarenem. Jeho kolega kvůli druhé výměně převodovky trávil téměř 70 minut nečinně v garáži, Bruno Senna rozbil svůj vůz o Zeď šampionů.
Odpoledne začalo opět bez deště a za mírně vyšších teplot (vzduch: 22 °C, trať: 25 °C), jako první opustil garáž Jean-Eric Vergne, následoval jej Kobajaši, Räikkönen, Pic a Senna. Mechanici Caterhamu stále opravovali Kovalainenův vůz po ranní havárii.
Trable pronásledovaly i Buttona, McLaren mu po prvním trénink musel vyměnit převodovku, z níž tekl olej. Problém však přetrvával, proto po začátku druhé části ji měnili mechanici znovu. Jenson kvůli tomu musel přesedlat na starší typ zavěšení a většinu času (69 min) prosedět v garáži, penalizace mu za to naštěstí nehrozí.
Hůře dopadl první mechanik HRT, kterého ráno při návratu do boxů trefil do nohy předním křídlem Pedro de la Rosa a musel být převezen do nemocnice. Vyšetření žádné vážnější zranění neodhalilo.
Piloti se ihned pouštěli do letmých kol, Francouz s Toro Rosso si připsal první čas - 1:21,108 min. Do čela se po 8 min dostal Rosberg - 1:16,738, za 10 min jej vystřídal Alonso - 1:16,240 min.
Mechanici Lotusu zatlačují do garáže Kimiho Räikkönena (foto: Lotus F1 Team)
Ferrari odpoledne na oba vozy nasadilo nové bočnice a výfuky McLarenu, na voze F2012 fungují lépe než předchozí verze, které vymyslely v Maranellu. Alonso byl dlouhý v osmé zatáčce a po piruetě na trávě pokračoval bez poškození dále. Scuderia zkoušela různé verze zadních křídel.
Po čtvrthodině se do čela dostal Hamilton - 1:15,439, po dalších 25 min na super-měkké směsi zrychlil na 1:15,259. Vettel se na měkké směsi řadí na druhé místo - 1:15,531 min. Loni byl v 2. tréninku nejrychlejší Alonso s časem 1:15,107 min. Na McLarenu jsem zatím žádné novinky nepostřehl.
Red Bull odstranil spornou díru z podlahy v místě před zadními koly, kterou FIA po závodě v Monaku označila za nelegální. Dopoledne vyjížděli s měřící soustavou na levé straně bočnic (foto najdete v naší fotogalerii zde) - zdá se, že rakouskému týmu nefunguje vše tak, jak by si přáli.
Williams dopoledne jezdil se zadním křídlem pro nižší přítlak pouze na Maldonadově voze, odpoledne s ním jezdil už i Senna.
Kovalainen se po 35 min dostal konečně na trať a s vozem byl spokojený: "Vyvážení je dobré, stejné jako ráno, auto je fajn. Díky hoši, dobrá práce."
Kovalainenův Caterham CT01 opraven, Fin může vyrazit (foto: Caterham F1 Team)
V polovině tréninku bylo pořadí následující:1. Hamilton 1:15,259 min2. Vettel + 0,2723. Kobajaši + 0,3924. Schumacher + 0,4385. Rosberg + 0,6196. Massa + 0,6277. Pérez + 0,6398. Webber + 0,648
Čtyřicet minut před koncem Senna roztřískal svůj Williams o Zeď šampionů (nebo Zeď synovců šampionů?) a trénink byl na 12 min přerušen. Brazilec je v pořádku.
"Byl jsem frustrovaný z provozu na trati, vjel jsem do zatáčky moc rychle a byla to velká rána. Auto je těžce poškozené, ale naši mechanici jsou dobří, dají to do pořádku," uvedl synovec slavného Ayrtona poté, co došel do boxů. Rozbil přitom i nové přední křídlo, tým má pro něj naštěstí ještě jedno náhradní.
Michael Schumacher v Montrealu (foto: Daimler AG)
Ke konci se většina týmů zaměřila na jízdy s větším množstvím paliva na super-měkkých pneumatikách, nikdo však lepší čas než Hamilton už nezajel. Brit byl nejrychlejší i při dlouhých jízdách. Druhý skončil Alonso (+ 0,054) a třetí Massa (+ 0,151 sec). Prvních 12 pilotů se vlezlo do rozmezí 0,648 sec, což dokládá, jak je letošní sezóna vyrovnaná.
Počty kol ujetých odpoledne (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Maximální rychlosti: 1. De la Rosa - 324 km/hod; 2. Kovalainen - 322; 3. Petrov - 322; 4. Hülkenberg - 321; 5. Di Resta - 321; 6. Kobajaši - 320.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.
Max Verstappen vybojoval pole position pro Velkou cenu Ázerbájdžánu před Carlosem Sainzem. Šampionát vedoucí Oscar Piastri skončil až devátý poté, co způsobil poslední červenou vlajku kvalifikace.
Helmut Marko považuje nové regulace pro rok 2026 za ideální šanci pro Isacka Hadjara postoupit do Red Bullu. Otázkou zůstává, zda je nováček připraven zvládnout tlak a zdokonalit se v klíčových oblastech závodění.
Třetí trénink v Baku ovládl Lando Norris, který i přes náročné větrné podmínky překonal Maxe Verstappena a Oscara Piastriho.
Juan Pablo Montoya věří, že Max Verstappen jednoho dne usedne do Ferrari, ale nejprve pravděpodobně zamíří do Mercedesu a cesta k italskému týmu potrvá nejméně pět let.
Lando Norris zajel nejlepší čas v úvodním tréninku na Grand Prix Ázerbájdžánu. Jeho týmový kolega a rival v boji o titul, Oscar Piastri, musel kvůli problémům s motorem část tréninku vynechat.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.