MONTREAL - 1. TRÉNINK; Lewis Hamilton zvládl nejlépe ze všech úvodní trénink v Kanadě. Jeho času 1:15,564 min byli nejblíže Sebastian Vettel s Nicem Rosbergem.
Před druhým tréninkem ve vzduchu visela hrozba deště, nakonec na okruhu Gillese Villeneuva spadlo jen pár kapek. Teplota vzduchu dosahovala 21 °C, asfalt 22 °C.
Pirelli s sebou do Montrealu přivezlo opět super-měkkou a měkkou směs, týmy aerodynamické konfigurace pro nižší - střední přítlak. Více o technických nárocích okruhu v Montrealu se dočtete v představení zde.
Jako první z garáže vyrazil Jean-Eric Vergne, za ním Kovalainen, oba Lotusy a Kobajaši. Z testovacích pilotů v Kanadě nedostal nikdo prostor.
První měřené kolo předvedl po 12 minutách Kimi Räikkönen - 1:20,295 min. Minulý rok zde byl v prvním tréninku nejrychlejší Nico Rosberg - 1:15,591 min. Fin se záhy zlepšil na 1:18,703 a 1:17,188 min, od počátku byl velmi rychlý i jeho týmový kolega Romain Grosjean - 1:17,386 min.
Ferrari na Massově voze s novou kapotáží zkoušelo výfuky okopírované od McLarenu, které směřují korké plyny směrem k zadním kolům a brzdovým kanálkům, aby pomohly utěsnit difuzor po stranách a vytvářet větší přítlak. Gary Anderson odhaduje zisk v čase na kolo na jednu až dvě desetiny.
Upravená přední i zadní křídla na vozech F2012 byla zpočátku pokryta flow-visem, aby inženýři mohli studovat proudění vzduchu. V polovině si piloti výfuky prohodily, novou verzi dostal Alonso, který jezdil střídavě 2 kola s DRS a dvě kola bez jeho aktivace.
Pastor Maldonado s novým zadním křídlem před výjezdem na trať (foto: Williams F1 Team)
Zajímavé řešení zadních křídel pro nižší přítlak představil Williams a Sauber, Mercedes přivezl také novou dvouprvkovou verzi předního křídla bez bočnic.
Po 27 min do čela vyskočil Lewis Hamilton - 1:16,080 min, zatímco mechanici McLarenu pracovali na brzdách jeho týmového kolegy Jensona Buttona. Ty v Kanadě podstupují největší zátěž ze všech okruhu v šampionátu.
Na dráze se na chvíli objevila liška těsně před Räikkönenem, trénink však přerušen nebyl (ke konci měl pak další možnost si zblízka prohlédnout veverku, objevil se i tradiční Bobr. Fin si musel připadat jako v ZOO). Bruno Senna měl problémy v zatáčce č. 3, kterou projel rovně až k mantinelu, a musel využít i zpátečku. Williams se v prvním tréninku soustředil na aerodynamiku.
Nové zadní křídlo HRT (foto: HRT F1 Team)
Pořadí v polovině tréninku:1. Hamilton 1:16,0802. Vettel + 0,0633. Rosberg + 0,0734. Schumacher + 0,1845. Webber + 0,2676. Button + 0,2677. Kobajaši + 0,3778. Massa + 0,539
Čtyřicet minut před koncem boural v zatáčce č. 10 Heikki Kovalainen a trénink byl na 12 min přerušen. Vypadalo to na chybu Fina, který nezvládl výjezd - ujela mu záď, a monopost rozbil o zeď. Mechaniky čeká rušných pár hodin.
"Už dlouho jsme neměl bouračku, jednou to přijít muselo. Projížděl jsem tou zatáčkou trochu moc rychle. Myslel jsem si, že to zvládnu, ale záď ustřelila a bylo to. Byla to jen drobná chyba, ale to se někdy stává. Máme dobré mechaniky. Nemyslím si, že by šasi bylo poškozeno. Je to jen o výměně dvou rohů a ve druhém tréninku vyjedeme znovu," popisoval bezprostřední dojmy Kovalainen.
Nové přední křídlo Ferrari (foto: Ch. Malbranque)
Pořadatelům se monopost CT01 při převozu divoce rozkýval a podařilo se jim s ním dokonce třísknout o zem. Heikki byl naštěstí v pořádku. Jeho krajan v Lotusu zrovna vyjel na super-měkkých pneumatikách.
Hamilton 20 min před koncem vylepšil svůj rekord - 1:15,564 min. Martin Whitmarsh se krátce vyjádřil k jeho diskutované budoucnosti: "Myslím, že to, co se šeptá, jsou spekulace. Lewise znám od 11 let a chci jej v McLarenu udržet. Nejdříve chceme získat několik vítězství."
McLaren měl s Buttonovým vozem problémy, mechanici museli vytahovat převodovku, vypadalo to na nějaký problém mezi ní a motorem, zřejmě problémy s hydraulikou či se spojkou.
Počet ujetých kol v prvním tréninku
Hamiltona do konce však již nikdo nepřekonal - nejblíže mu byl Vettel se ztrátou jedné desetiny, Rosbergovi chyběly desetiny dvě.
Přehled maximálních rychlostí: 1. Kobajaši - 325 km/hod; 2. De la Rosa - 324; 3. Petrov - 323; 4. Pérez - 322; 5. Di Resta - 322; 6. Schumacher - 320.
Přehled všech časů: zde (pdf).
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.