MONTREAL - 1. TRÉNINK; Lewis Hamilton zvládl nejlépe ze všech úvodní trénink v Kanadě. Jeho času 1:15,564 min byli nejblíže Sebastian Vettel s Nicem Rosbergem.
Před druhým tréninkem ve vzduchu visela hrozba deště, nakonec na okruhu Gillese Villeneuva spadlo jen pár kapek. Teplota vzduchu dosahovala 21 °C, asfalt 22 °C.
Pirelli s sebou do Montrealu přivezlo opět super-měkkou a měkkou směs, týmy aerodynamické konfigurace pro nižší - střední přítlak. Více o technických nárocích okruhu v Montrealu se dočtete v představení zde.
Jako první z garáže vyrazil Jean-Eric Vergne, za ním Kovalainen, oba Lotusy a Kobajaši. Z testovacích pilotů v Kanadě nedostal nikdo prostor.
První měřené kolo předvedl po 12 minutách Kimi Räikkönen - 1:20,295 min. Minulý rok zde byl v prvním tréninku nejrychlejší Nico Rosberg - 1:15,591 min. Fin se záhy zlepšil na 1:18,703 a 1:17,188 min, od počátku byl velmi rychlý i jeho týmový kolega Romain Grosjean - 1:17,386 min.
Ferrari na Massově voze s novou kapotáží zkoušelo výfuky okopírované od McLarenu, které směřují korké plyny směrem k zadním kolům a brzdovým kanálkům, aby pomohly utěsnit difuzor po stranách a vytvářet větší přítlak. Gary Anderson odhaduje zisk v čase na kolo na jednu až dvě desetiny.
Upravená přední i zadní křídla na vozech F2012 byla zpočátku pokryta flow-visem, aby inženýři mohli studovat proudění vzduchu. V polovině si piloti výfuky prohodily, novou verzi dostal Alonso, který jezdil střídavě 2 kola s DRS a dvě kola bez jeho aktivace.
Pastor Maldonado s novým zadním křídlem před výjezdem na trať (foto: Williams F1 Team)
Zajímavé řešení zadních křídel pro nižší přítlak představil Williams a Sauber, Mercedes přivezl také novou dvouprvkovou verzi předního křídla bez bočnic.
Po 27 min do čela vyskočil Lewis Hamilton - 1:16,080 min, zatímco mechanici McLarenu pracovali na brzdách jeho týmového kolegy Jensona Buttona. Ty v Kanadě podstupují největší zátěž ze všech okruhu v šampionátu.
Na dráze se na chvíli objevila liška těsně před Räikkönenem, trénink však přerušen nebyl (ke konci měl pak další možnost si zblízka prohlédnout veverku, objevil se i tradiční Bobr. Fin si musel připadat jako v ZOO). Bruno Senna měl problémy v zatáčce č. 3, kterou projel rovně až k mantinelu, a musel využít i zpátečku. Williams se v prvním tréninku soustředil na aerodynamiku.
Nové zadní křídlo HRT (foto: HRT F1 Team)
Pořadí v polovině tréninku:1. Hamilton 1:16,0802. Vettel + 0,0633. Rosberg + 0,0734. Schumacher + 0,1845. Webber + 0,2676. Button + 0,2677. Kobajaši + 0,3778. Massa + 0,539
Čtyřicet minut před koncem boural v zatáčce č. 10 Heikki Kovalainen a trénink byl na 12 min přerušen. Vypadalo to na chybu Fina, který nezvládl výjezd - ujela mu záď, a monopost rozbil o zeď. Mechaniky čeká rušných pár hodin.
"Už dlouho jsme neměl bouračku, jednou to přijít muselo. Projížděl jsem tou zatáčkou trochu moc rychle. Myslel jsem si, že to zvládnu, ale záď ustřelila a bylo to. Byla to jen drobná chyba, ale to se někdy stává. Máme dobré mechaniky. Nemyslím si, že by šasi bylo poškozeno. Je to jen o výměně dvou rohů a ve druhém tréninku vyjedeme znovu," popisoval bezprostřední dojmy Kovalainen.
Nové přední křídlo Ferrari (foto: Ch. Malbranque)
Pořadatelům se monopost CT01 při převozu divoce rozkýval a podařilo se jim s ním dokonce třísknout o zem. Heikki byl naštěstí v pořádku. Jeho krajan v Lotusu zrovna vyjel na super-měkkých pneumatikách.
Hamilton 20 min před koncem vylepšil svůj rekord - 1:15,564 min. Martin Whitmarsh se krátce vyjádřil k jeho diskutované budoucnosti: "Myslím, že to, co se šeptá, jsou spekulace. Lewise znám od 11 let a chci jej v McLarenu udržet. Nejdříve chceme získat několik vítězství."
McLaren měl s Buttonovým vozem problémy, mechanici museli vytahovat převodovku, vypadalo to na nějaký problém mezi ní a motorem, zřejmě problémy s hydraulikou či se spojkou.
Počet ujetých kol v prvním tréninku
Hamiltona do konce však již nikdo nepřekonal - nejblíže mu byl Vettel se ztrátou jedné desetiny, Rosbergovi chyběly desetiny dvě.
Přehled maximálních rychlostí: 1. Kobajaši - 325 km/hod; 2. De la Rosa - 324; 3. Petrov - 323; 4. Pérez - 322; 5. Di Resta - 322; 6. Schumacher - 320.
Přehled všech časů: zde (pdf).
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.