MONTREAL - 1. TRÉNINK; Lewis Hamilton zvládl nejlépe ze všech úvodní trénink v Kanadě. Jeho času 1:15,564 min byli nejblíže Sebastian Vettel s Nicem Rosbergem.
Před druhým tréninkem ve vzduchu visela hrozba deště, nakonec na okruhu Gillese Villeneuva spadlo jen pár kapek. Teplota vzduchu dosahovala 21 °C, asfalt 22 °C.
Pirelli s sebou do Montrealu přivezlo opět super-měkkou a měkkou směs, týmy aerodynamické konfigurace pro nižší - střední přítlak. Více o technických nárocích okruhu v Montrealu se dočtete v představení zde.
Jako první z garáže vyrazil Jean-Eric Vergne, za ním Kovalainen, oba Lotusy a Kobajaši. Z testovacích pilotů v Kanadě nedostal nikdo prostor.
První měřené kolo předvedl po 12 minutách Kimi Räikkönen - 1:20,295 min. Minulý rok zde byl v prvním tréninku nejrychlejší Nico Rosberg - 1:15,591 min. Fin se záhy zlepšil na 1:18,703 a 1:17,188 min, od počátku byl velmi rychlý i jeho týmový kolega Romain Grosjean - 1:17,386 min.
Ferrari na Massově voze s novou kapotáží zkoušelo výfuky okopírované od McLarenu, které směřují korké plyny směrem k zadním kolům a brzdovým kanálkům, aby pomohly utěsnit difuzor po stranách a vytvářet větší přítlak. Gary Anderson odhaduje zisk v čase na kolo na jednu až dvě desetiny.
Upravená přední i zadní křídla na vozech F2012 byla zpočátku pokryta flow-visem, aby inženýři mohli studovat proudění vzduchu. V polovině si piloti výfuky prohodily, novou verzi dostal Alonso, který jezdil střídavě 2 kola s DRS a dvě kola bez jeho aktivace.
Pastor Maldonado s novým zadním křídlem před výjezdem na trať (foto: Williams F1 Team)
Zajímavé řešení zadních křídel pro nižší přítlak představil Williams a Sauber, Mercedes přivezl také novou dvouprvkovou verzi předního křídla bez bočnic.
Po 27 min do čela vyskočil Lewis Hamilton - 1:16,080 min, zatímco mechanici McLarenu pracovali na brzdách jeho týmového kolegy Jensona Buttona. Ty v Kanadě podstupují největší zátěž ze všech okruhu v šampionátu.
Na dráze se na chvíli objevila liška těsně před Räikkönenem, trénink však přerušen nebyl (ke konci měl pak další možnost si zblízka prohlédnout veverku, objevil se i tradiční Bobr. Fin si musel připadat jako v ZOO). Bruno Senna měl problémy v zatáčce č. 3, kterou projel rovně až k mantinelu, a musel využít i zpátečku. Williams se v prvním tréninku soustředil na aerodynamiku.
Nové zadní křídlo HRT (foto: HRT F1 Team)
Pořadí v polovině tréninku:1. Hamilton 1:16,0802. Vettel + 0,0633. Rosberg + 0,0734. Schumacher + 0,1845. Webber + 0,2676. Button + 0,2677. Kobajaši + 0,3778. Massa + 0,539
Čtyřicet minut před koncem boural v zatáčce č. 10 Heikki Kovalainen a trénink byl na 12 min přerušen. Vypadalo to na chybu Fina, který nezvládl výjezd - ujela mu záď, a monopost rozbil o zeď. Mechaniky čeká rušných pár hodin.
"Už dlouho jsme neměl bouračku, jednou to přijít muselo. Projížděl jsem tou zatáčkou trochu moc rychle. Myslel jsem si, že to zvládnu, ale záď ustřelila a bylo to. Byla to jen drobná chyba, ale to se někdy stává. Máme dobré mechaniky. Nemyslím si, že by šasi bylo poškozeno. Je to jen o výměně dvou rohů a ve druhém tréninku vyjedeme znovu," popisoval bezprostřední dojmy Kovalainen.
Nové přední křídlo Ferrari (foto: Ch. Malbranque)
Pořadatelům se monopost CT01 při převozu divoce rozkýval a podařilo se jim s ním dokonce třísknout o zem. Heikki byl naštěstí v pořádku. Jeho krajan v Lotusu zrovna vyjel na super-měkkých pneumatikách.
Hamilton 20 min před koncem vylepšil svůj rekord - 1:15,564 min. Martin Whitmarsh se krátce vyjádřil k jeho diskutované budoucnosti: "Myslím, že to, co se šeptá, jsou spekulace. Lewise znám od 11 let a chci jej v McLarenu udržet. Nejdříve chceme získat několik vítězství."
McLaren měl s Buttonovým vozem problémy, mechanici museli vytahovat převodovku, vypadalo to na nějaký problém mezi ní a motorem, zřejmě problémy s hydraulikou či se spojkou.
Počet ujetých kol v prvním tréninku
Hamiltona do konce však již nikdo nepřekonal - nejblíže mu byl Vettel se ztrátou jedné desetiny, Rosbergovi chyběly desetiny dvě.
Přehled maximálních rychlostí: 1. Kobajaši - 325 km/hod; 2. De la Rosa - 324; 3. Petrov - 323; 4. Pérez - 322; 5. Di Resta - 322; 6. Schumacher - 320.
Přehled všech časů: zde (pdf).
Andrea Stella uznává, že řídit dva ambiciózní jezdce bojující o titul je náročné a vyžaduje citlivý přístup. McLaren teď balancuje mezi týmovou rovnováhou a snahou vytěžit maximum z formy Landa Norrise a Oscara Piastriho.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.