Paul Hembery se domnívá, že role jezdce ve formuli 1 by se neměla podceňovat, protože je to stále jeden z klíčových faktorů, který ovlivňuje výsledky závodů.
I přes hlasy z posledních týdnů, které tvrdí, že dnešní závody F1 ovlivňují především pneumatiky, šéf Pirelli Paul Hembery uvedl, že pilot i dnes hraje obrovskou roli.
Zatímco fanoušci si fakt, že v šesti závodech zvítězilo šest různých jezdců, užívají, paddockem se ozývají i hlasy, že tato nepředvídatelnost může za chvíli přestat bavit a že všeho moc škodí.
Pirelli si však stojí za tím, že počet vítězů není záležitostí pouze jejich pneumatik. "Můžou za to týmy a jejich jezdci, my pouze přispěli k tomu, jak blízko si startovní pole v letošní sezoně je," uvedl pro oficiální web F1.
"Vemte si například Monako minulý víkend. Ve druhé části kvalifikace bylo deset aut v rozmezí tři desetin sekundy. Ano, můžete to pokazit díky pneumatikám a to vás posune z pole position do páté řady. Když to porovnáte s časy z minulé sezony, které se pohybovaly kolem pěti desetin, je to celkem rozdíl", řekl.
Podle něj by si na tento fakt měla veřejnost zvyknout a vzít na vědomí, že i sebemenší chyba může tým stát letos hodně pozic. Pokud si špatně naplánují zastávku v boxech nebo udělají jakoukoliv další chybu na trati, odsune je to na chvost.
Dodal, že letos však i zatím nezvítězil každý, ale pouze talentovaní a zkušení jezdci: "Víme, že jsme udělali kontroverzní krok. Nicméně pokud by po nás týmy chtěly pneumatiky, které vydrží a které budou vyžadovat jen jednu zastávku v boxech, nebyl by to problém. Ale to se po nás nechtělo! My jen následujeme požadavky týmů," nechal se slyšet šéf Pirelli.
Mechanici Lotusu při zkoušení výměny pneumatik Pirelli (foto: Jana Šrámková)
Hembery nesouhlasí s vyjádřeními, že pneumatiky letošní ročník ovlivňují až příliš: "Stále se jezdí na maximum vozu a schopností jezdce. Pokud byste chtěli převratnou změnu, musela by se změnit nařízení ohledně motorů. Ale to už tu bylo a diváci to příliš neocenili.
Pokud chcete, aby se sport vyvíjel, musíte vytvořit vzrušení a zájem pro publikum. To je to, o co se s našimi pneumatikami snažíme. Nikdy ale nesmíte podceňovat jezdce," řekl.
Zmínil například závod v Monte-Carlu, kde kdokoliv měl možnost vidět kvalifikační jízdu Michaela Schumachera, musel podle něj uznat, že to bylo něco neobyčejného. "Ne každý by to zvládl, je to pořád obrovský jezdecký talent," připomenul.
Stejně tak vnímá vítězství Pastora Maldonada v Barceloně, který za sebou udržel jednoho z nejsofistikovanějších pilotů, který se hnal za vítězstvím ve své domácí Velké ceně: "Pastor udržel své nervy a chladnou hlavu. Zajel skvělý závod a dojel si pro své první vítězství. Takže ano, jezdec má stále obrovský vliv na výsledky," okomentoval situaci.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.
Rivalové na okruhu v Miami se nemusí obávat, že by lesklá helma Landa Norrise ve tvaru disko koule narušila jejich výhled. Tento extravagantní design je podle jezdce spíše zábavný, než praktický pro závodní účely.
Max Verstappen a Kelly Piquet čekají své první dítě a je možné, že miminko už přišlo na svět. S touto radostnou novinkou se však pojí i otázka, jaké národnosti jejich dítě bude, vzhledem k různým kulturním kořenům obou rodičů.
George Russell hodnotí start sezóny Mercedesu jako příjemné překvapení, ale stále má obavy ohledně závodního tempa. Britský pilot se obává, že problémy z Džiddy by se mohly opakovat i v Miami.