MONAKO - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku v úzkých uličkách Monte Carla zajel Fernando Alonso na Ferrari - 1:16,265 min. Druhému Romainovi Grosjeanovi s Lotusem scházely téměř čtyři desetiny.
První trénink začal za slunečného a příjemného počasí, teplota vzduchu dosahovala 22 °C, asfalt 28 °C. Na neděli je předpovídán déšť, což z Monaka vždy činí kvůli kluzkému dopravnímu značení na vozovce noční můru. "Dokázali bychom se bez toho obejít," poznamenal k tomu včera šéf Red Bullu Christian Horner.
Trať doznala změn v oblasti, kde loni havaroval Sergio Pérez - byl zbroušen hrbol za tunelem a bariéra byla posunuta o 15 m dále. Další technické informace o městském okruhu si můžete přečíst v našem představení zde.
Williams se stihl dát před víkendovým závodem dohromady, jeden server mu zapůjčil Lotus. Vůz Bruna Senny je v pořádku, zřejmě i motor. Podle technických pravidel FIA, článku 5.20, je možné vyměnit až 25 různých externích komponent/systémů motoru.
Žádný z týmů dnes, kdy se letos vůbec poprvé setkáváme během závodního víkendu se super-měkkými pneumatikami Pirelli, nenasadil svého testovacího pilota. Jako první se do úzkých ulic vydal k instalaci svého monopostu Heikki Kovalainen s Jeanem-Ericem Vergnem.
Na Sauberu se krom znaku londýnského fotbalového klubu Chelsea, který společně s Petrem Čechem o víkendu vybojoval vítězství v Lize mistrů, objevila dodatečný nápis s gratulací. Pérez jako první zajel hned po 5 min měřené kolo - 1:39,497 min. Po 9 min měli všichni jezdci nainstalováno a provoz na chvíli tradičně utichl.
Většina pilotů v Monaku představila novou přilbu, na snímku Romain Grosjean(foto: Lotus F1 Team)
Po instalaci nebyl se svými brzdami spokojený Nico Rosberg, mechanici se na ně ihned vrhli. V Monaku se brzdí 19 % času jednoho kola, jejich správné vyladění je tedy klíčové.
Fernando Alonso byl včera na své tiskové konferenci s novináři v dobrém rozmaru, což dokreslují jeho reakce. Na dotaz, zda si vzpomíná na svou velkou havárii s Ralfem Schumacherem, když ho v roce 2004 předjížděl o kolo, odpověděl: "Tehdy jsem to popsal, takže se k tomu můžete vrátit." Na požadavek o popsání detailů na své nové helmě řekl: "Vše je na webu." To již jeden z kolegů nevydržel a opáčil: "Dneska ale nejsi v dobré náladě." Fernando se široce usmál: "Ale jo, jsem. Jenže nejsme na prázdninách, takže byste měli trochu více pracovat."
Po 20 min od začátku konečně prořízl ticho zvuk motoru Ferrari za zády Vergneho a Francouz se ve třetím pokusu dostal pod hranici 85 vteřin: 1:22,207 min. Pro připomenutí uvedu nejrychlejší čas z loňského prvního tréninku, který zajel Sebastian Vettel: 1:16,619 min.
Lotus se dal dohromady s Angry Birds, na jejich Facebooku si můžete zahrátspeciální formulové levely (foto: Lotus F1 Team)
Na McLarenu nejsou patrné téměř žádné změny, Martin Whitmarsh však prozradil, že drobné úpravy doznalo přední křídlo, chlazení a brzdové kanálky. Chce to ale trénované oko. Button uvedl, že možná bude ve voze sedět o něco výše: "Začínám níže, ale máme možnost posadit mě výše, aniž bychom museli měnit mou pozici v sedačce. Myslím, že mnoho lidí to dělá stejně."
Velmi rychle jezdí Grosjean, který je v polovině tréninku na čele: 1:17,645 min. Mechanici Lotusu mezitím pracují na rozebrané přední části Räikkönenova vozu a dělají větší úpravy v systému řízení, na který si v prvních závodech Kimi stěžoval. Mění celé zavěšení.
Pořadí v polovině tréninku:1. Grosjean 1:17,188 min2. Schumacher + 0,6243. Kobajaši + 1,4394. Maldonado + 1,7275. Vergne + 1,8986. Ricciardo + 2,0637. Hülkenberg + 2,7928. Massa + 2,890
Z rádia Senny jde slyšet, jak se mu bude měnit vůz: přední křídlo + 0,5 stupně, zadní světlá výšky -0,5 mm, překrytí pravého zadního brzdového kanálku z 30 %. Schumacher dostává instrukce, že musí dle Grosjeanovy reference v prvním sektoru zrychlit o 0,3 sec.
Massa hlásí, že se potýká s nedotáčivostí a že "políbil" stěnu. Vtipná odpověď jeho inženýra Smedleyho: "Polibky k Monaku patří, musíš ale líbat hezky."
Kimiho speciální černá verze přilby se vzpomínkou na Jamese Hunta (foto: Lotus F1 Team)
Na první místo se po hodině dostává Hamilton s McLarenem - o čtyři tisíciny předstihl Grosjeana: 1:16,747 min. Vettel se po jízdě čítající 10 kol v řadě vrací do boxů, patří mu 6 příčka - 1:17,222 min. Francouz se ale za chvíli znovu vyškrábal do čela - 1:16,630 min.
Čtvrt hodiny před koncem do čela vyskakuje Alonsovo, jenž je se svým Ferrari čím dále spokojenější - 1:16,495 min. Mechanici Lotusu stále pracují na řízení Räikkönenova vozu. Fin krom jediného instalačního okruhu nepředvedl vůbec nic.
Deset minut před koncem jsme se dočkali červených vlajek, protože Kovalainenův Caterham zastavil v mraku kouře za výjezdem z tunelu. Ze zpomalených záběrů je patrné, že mu explodoval motor. Ředitelství závodu kvůli tomu trénink předčasně ukončilo.
Maximální rychlosti: 1. Hamilton - 279 km/hod; 2. Ricciardo - 279; 3. Massa - 278; 4. Kovalainen - 277; 5. Webber - 277; 6. Schumacher - 277.
Soupis všech časů: pdf.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.