MONAKO - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku v úzkých uličkách Monte Carla zajel Fernando Alonso na Ferrari - 1:16,265 min. Druhému Romainovi Grosjeanovi s Lotusem scházely téměř čtyři desetiny.
První trénink začal za slunečného a příjemného počasí, teplota vzduchu dosahovala 22 °C, asfalt 28 °C. Na neděli je předpovídán déšť, což z Monaka vždy činí kvůli kluzkému dopravnímu značení na vozovce noční můru. "Dokázali bychom se bez toho obejít," poznamenal k tomu včera šéf Red Bullu Christian Horner.
Trať doznala změn v oblasti, kde loni havaroval Sergio Pérez - byl zbroušen hrbol za tunelem a bariéra byla posunuta o 15 m dále. Další technické informace o městském okruhu si můžete přečíst v našem představení zde.
Williams se stihl dát před víkendovým závodem dohromady, jeden server mu zapůjčil Lotus. Vůz Bruna Senny je v pořádku, zřejmě i motor. Podle technických pravidel FIA, článku 5.20, je možné vyměnit až 25 různých externích komponent/systémů motoru.
Žádný z týmů dnes, kdy se letos vůbec poprvé setkáváme během závodního víkendu se super-měkkými pneumatikami Pirelli, nenasadil svého testovacího pilota. Jako první se do úzkých ulic vydal k instalaci svého monopostu Heikki Kovalainen s Jeanem-Ericem Vergnem.
Na Sauberu se krom znaku londýnského fotbalového klubu Chelsea, který společně s Petrem Čechem o víkendu vybojoval vítězství v Lize mistrů, objevila dodatečný nápis s gratulací. Pérez jako první zajel hned po 5 min měřené kolo - 1:39,497 min. Po 9 min měli všichni jezdci nainstalováno a provoz na chvíli tradičně utichl.
Většina pilotů v Monaku představila novou přilbu, na snímku Romain Grosjean(foto: Lotus F1 Team)
Po instalaci nebyl se svými brzdami spokojený Nico Rosberg, mechanici se na ně ihned vrhli. V Monaku se brzdí 19 % času jednoho kola, jejich správné vyladění je tedy klíčové.
Fernando Alonso byl včera na své tiskové konferenci s novináři v dobrém rozmaru, což dokreslují jeho reakce. Na dotaz, zda si vzpomíná na svou velkou havárii s Ralfem Schumacherem, když ho v roce 2004 předjížděl o kolo, odpověděl: "Tehdy jsem to popsal, takže se k tomu můžete vrátit." Na požadavek o popsání detailů na své nové helmě řekl: "Vše je na webu." To již jeden z kolegů nevydržel a opáčil: "Dneska ale nejsi v dobré náladě." Fernando se široce usmál: "Ale jo, jsem. Jenže nejsme na prázdninách, takže byste měli trochu více pracovat."
Po 20 min od začátku konečně prořízl ticho zvuk motoru Ferrari za zády Vergneho a Francouz se ve třetím pokusu dostal pod hranici 85 vteřin: 1:22,207 min. Pro připomenutí uvedu nejrychlejší čas z loňského prvního tréninku, který zajel Sebastian Vettel: 1:16,619 min.
Lotus se dal dohromady s Angry Birds, na jejich Facebooku si můžete zahrátspeciální formulové levely (foto: Lotus F1 Team)
Na McLarenu nejsou patrné téměř žádné změny, Martin Whitmarsh však prozradil, že drobné úpravy doznalo přední křídlo, chlazení a brzdové kanálky. Chce to ale trénované oko. Button uvedl, že možná bude ve voze sedět o něco výše: "Začínám níže, ale máme možnost posadit mě výše, aniž bychom museli měnit mou pozici v sedačce. Myslím, že mnoho lidí to dělá stejně."
Velmi rychle jezdí Grosjean, který je v polovině tréninku na čele: 1:17,645 min. Mechanici Lotusu mezitím pracují na rozebrané přední části Räikkönenova vozu a dělají větší úpravy v systému řízení, na který si v prvních závodech Kimi stěžoval. Mění celé zavěšení.
Pořadí v polovině tréninku:1. Grosjean 1:17,188 min2. Schumacher + 0,6243. Kobajaši + 1,4394. Maldonado + 1,7275. Vergne + 1,8986. Ricciardo + 2,0637. Hülkenberg + 2,7928. Massa + 2,890
Z rádia Senny jde slyšet, jak se mu bude měnit vůz: přední křídlo + 0,5 stupně, zadní světlá výšky -0,5 mm, překrytí pravého zadního brzdového kanálku z 30 %. Schumacher dostává instrukce, že musí dle Grosjeanovy reference v prvním sektoru zrychlit o 0,3 sec.
Massa hlásí, že se potýká s nedotáčivostí a že "políbil" stěnu. Vtipná odpověď jeho inženýra Smedleyho: "Polibky k Monaku patří, musíš ale líbat hezky."
Kimiho speciální černá verze přilby se vzpomínkou na Jamese Hunta (foto: Lotus F1 Team)
Na první místo se po hodině dostává Hamilton s McLarenem - o čtyři tisíciny předstihl Grosjeana: 1:16,747 min. Vettel se po jízdě čítající 10 kol v řadě vrací do boxů, patří mu 6 příčka - 1:17,222 min. Francouz se ale za chvíli znovu vyškrábal do čela - 1:16,630 min.
Čtvrt hodiny před koncem do čela vyskakuje Alonsovo, jenž je se svým Ferrari čím dále spokojenější - 1:16,495 min. Mechanici Lotusu stále pracují na řízení Räikkönenova vozu. Fin krom jediného instalačního okruhu nepředvedl vůbec nic.
Deset minut před koncem jsme se dočkali červených vlajek, protože Kovalainenův Caterham zastavil v mraku kouře za výjezdem z tunelu. Ze zpomalených záběrů je patrné, že mu explodoval motor. Ředitelství závodu kvůli tomu trénink předčasně ukončilo.
Maximální rychlosti: 1. Hamilton - 279 km/hod; 2. Ricciardo - 279; 3. Massa - 278; 4. Kovalainen - 277; 5. Webber - 277; 6. Schumacher - 277.
Soupis všech časů: pdf.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.