O prvním květnovém víkendu odstartuje přelomový ročník Světové série Renault - Formula Renault 3.5 na španělském okruhu Motorland Aragon. Na startu nebude chybět český tým Lotus s jezdeckou sestavou ve složení Richie Stanaway a Marco Sorensen.
Po úspěšných třech oficiálních testech formule Renault 3.5 vypukne sezóna Světové série Renault (WSbR) 2012 ve dnech 4. až 6. května prvním podnikem na španělském okruhu Motorland Aragon. Právě zde se odehrály poslední předsezónní testy, kde se český tým Lotus pohyboval na samotném vrcholu výsledkové listiny.
Ve startovní listině je celkem třináct týmů, tedy šestadvacet jezdců, kteří budou bojovat o celkové prvenství v devíti podnicích. Nově zavítají účastníci Světové série Renault do Ruska. Vrcholem bude květnový závod v ulicích Monaka, kde bude český tým startovat po boku šampionátu vozů Formule 1.
V letošní sezóně nasadil promotér nejsilnější a nejprestižnější kategorie Světové série Renault nové monoposty, které jsou výkonnější a o další stupeň se přiblížily Formuli 1. V tomto formulovém šampionátu působila ostatně celá řada pilotů F1: Fernando Alonso (šampion sezóny 1999), Narain Karthikeyan (2002), Heikki Kovalainen (vicemistr 2003), Robert Kubica (šampion 2005), Sebastian Vettel (2006), Jaime Alguersuari (2009), Kamuj Kobajaši (šampion dvoulitrové třídy 2005), Pastor Maldonado (třetí v roce 2006), Karun Chandhok (2005), Daniel Ricciardo (vicemistr 2011) či Jean-Eric Vergne (2011).
Novinkou je osmiválcový motor připravovaný britskou společností Zytek, zadní křídlo s pohyblivou klapkou pro snížení odporu (DRS) nebo nové karbonové brzdy.
Českou stáj čeká v letošním roce druhá sezóna. Jezdci Richie Stanaway a Marco Sorensen však budou patřit k nováčkům. I přes tento handicap se v oficiálních předsezónních testech pohyboval tým Lotus s Novozélanďanem a Dánem za volanty černo-zlatých monopostů na samotném čele.
Víkend na španělském okruhu vypukne v pátek volnými tréninky. V sobotu čeká na jezdce první kvalifikace od 9:50 hod, která rozhodne o postavení na startu prvního závodu, jenž startuje ve 14:30. Stejný scénář čeká pro účastníky prvního podniku také v neděli.
Sobotní závod můžete sledovat v přímém přenosu na stanici Eurosport od 14:30 hod. Druhý závod vysílá stejný kanál v sestřihu v neděli od 19:30 hod.
Richie Stanaway v barvách českého Lotusu (foto: Paollo Pelegrini/BPA)
Richie Stanaway: "Po dlouhé zimní přestávce se všichni těšíme na první závodní víkend. Už se nemohu dočkat, až to všechno vypukne. Doufám, že bude v mých silách získat co možná nejvíce bodů hned na začátek letošní sezóny."
Marco Sorensen: "Velmi se těším na první kvalifikaci a závody. Bude zajímavé sledovat, jak si budeme počínat. Jsme velmi silný tým a máme šanci na dobrý výsledek. Před závodem jsem trénoval nejen fyzickou kondici ale také psychiku, což mi hodně pomohlo k aktuální pohodě."
Live timing naleznete zde.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.