Setkání jezdců v Barceloně slibuje napínavou podívanou

Mercedes
Mercedes, foto: Daimler AG
Jana Šrámková 24. dubna 2012 21:40
Sdílej:

Kontroverzní rozhodnutí nepotrestat agresivní bránění pozice Nica Rosberga vůči Hamiltonovi a Alonsovi ve Velké ceně Bahrajnu je stále tématem, díky kterému to vře nejen mezi fanoušky, ale také v paddocku Formule 1.

V obou případech (s Hamiltonem v 10. a Alonsem ve 24. kole) Rosberg zajel při bránění své pozice na vnitřku za bílou čáru a oba jezdce tak vytlačil z tratě. Článek 20.4 ve sportovních pravidlech praví, že není povolen žádný manévr či změna směru, která by měla za následek vytlačení auta z tratě.

V případě střetu s Hamiltonem je jasně patrné, proč komisaři rozhodli, že Rosberg neměnil směr jízdy a byl po celou dobu před vozem McLarenu. Problematičtější je to při pohledu na souboj s Alonsem. Komisaři tam dokonce museli použít záběry přímo ze Španělova vozu, než došli k jasnému závěru. 

Jenže už při závodě se Alonso nechal slyšet do týmového rádia: "Vytlačil mě z tratě! Musíte nechat prostor! Vždycky musíte nechat nějaký prostor!" 

Toto pravidlo však nikde napsané není. Prostor musí bránící se pilot nechat až po jednom obranném manévru při návratu do ideální stopy. Můžete si tedy myslet, že Rosbergovo jednání bylo nefér a příliš nebezpečné, nicméně komisaři neměli žádné pravidlo, podle kterého by mohli Rosberga potrestat.

Neexistuje žádné pravidlo, které říká, že musíte rivalovi ponechat místo, pokud však není vedle vás. V tu chvíli však vyvstává otázka - jak blízko vedle vás musí být? 

Podle některých není rozdíl v tom, když jste vedle sebe nebo když jeden z jedzců jede vnitřkem, dostane se na půl cesty a oba kolidují. Potom to dopadá tak, že jeden říká: Nenechal jsi mi dost místa! a druhý odvětí: Nebyl jsi dostatečně blízko! 

Komisaři tyto situace řeší i na základě rychlostních rozdílů mezi vozy během incidentu a dalších podobných záležitostí. Nyní ale nastává další problém. Článek 20.2 totiž říká, že pilot musí vždy využívat trať. Což Hamilton neudělal.

A proto byl Rosberg v právu, když do týmového rádia hlásil: "Předjel mě a byl mimo trať!" Proč tedy nebyl penalizován Hamilton? Podle traťových komisařů tím Hamilton nezískal žádnou výhodu. Přesto - využil nepovolaných prostředků a dostal se před soupeře... Takto podle BBC reagovali i někteří z předních jezdců dosavadního šampionátu. 

Problémem je zde samotný okruh v Bahrajnu. Jezdci vědí, že i když vyjednou mimo trať, je to bezpečné, protože nenajednou na trávu ani nenarazí do zdi. Pokud by tam byla tráva, Hamilton by nebyl schopen tento manévr vůbec provést a Alonso by ze souboje vycouval dříve. A stejně tak by jim možná Rosberg nechal více místa. 

Tohle vše museli komisaři zvážit a došli k názoru, že potrestání Hamiltona by bylo za daných okolností příliš kruté.

Pravdou zůstává, že někteří jezdci věří, že měl být penalizován Hamilton, někteří zase, že Rosberg. A Alonso říká, že rozhodnutí komisařů povoluje jezdcům předjíždět mimo trať a vytlačovat své soupeře dle libosti. 

Tento incident bude znovu probírán na poradě jezdců. A proto bude toto setkání jezdců na mítinku v Barceloně velmi zajímavé.

Témata:
Stalo se
Novinky
Toto Wolff v Ázerbájdžánu

Toto Wolff ví, že první havárie Lewise Hamiltona ve Ferrari není důležitá

Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.

Novinky
Lewis Hamilton při testech Ferrari.

VIDEO: Lewis Hamilton havaroval při testu Ferrari v Barceloně

Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.

Novinky
Max Verstappen v rozhovoru s Johnym Herbertem v závodě v Belgii

Johnny Herbert končí: Ex-pilot F1 už nebude od sezóny 2025 sportovní komisař

Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.

Novinky
Kimi Antonelli

Hamiltonův nástupce Andrea Kimi Antonelli může řídit auto v provozu. Získal řidičák

Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.