Nico Rosberg v Číně slavil první vítězství Mercedesu v F1 po 57 letech! Michael Schumacher byl jediným z jezdců, který na druhé straně světa neviděl cílovou vlajku. Co přesně se při zastávkách v boxech na předním kole stříbrného monopostu stalo?
Mercedes se momentálně nese na vlně oslavy prvního vítězství v F1 v jejich novodobé historii. Týmový šéf, Ross Brawn, to však bere v poklidu, jak je jeho zvykem. Zažil již hodně úspěchů s Benettonem, Ferrari a i se svým vlastním Brawn GP. Pro něj byla bezchybná jízda Nica Rosberga v Číně takovým zadostiučiněním. "Ukázali jsme, že toto auto může být rychlé i bez DRS. Nico měl možnost využít toho systému jen při předjíždění jezdců o kolo zpět. Jinak kdokoliv jiný DRS v závodě použi častěji než on."
Úplně perfektní den to však nebyl. Mercedes mohl možná slavit i double, kdyby Michael Schumacher při zastávkách v boxech neměl smůlu. Jeho pravé přední kolo nebylo správně připevněno, a tak musel Němec krátce po odjezdu od svých mechaniků svůj stříbrný monopost odstavit.
Mezitím už lidé u Mercedesu přesně věděli, co se stalo. Mercedes používá, ostatně jako většina týmů, semafor pro signalizaci jezdci, že už může opustit místo u mechaniků. Od letošní sezony jsou ale zakázány senzory otáček, a tak jsou informace do semaforu posílány přímo hlavními účastníky zastávek v boxech. Sefamof se rosvítí zeleně až v době, kdy je zmáčknuto sedm knoflíků jednotlivými mechaniky. Těch sedm knoflíků musí být zmáčknuto dvěma muži, kteří se starají o zvednutí vozu vpředu a vzadu, čtyřmi mechaniky, kteří utahují kola, a jedním mužem, který sleduje provoz v boxové uličce. Ten navíc může změnit zadání ostatních šesti mužů.
Michael Schumacher u mechaniků při GP Číny (foto: Daimler AG)
Ross Brawn k tomu říká: "Mechanik u předního pravého kola s utahovací pistolí špatně utáhl matku kola, ale myslel si, že je utažená dobře. Proto po přišroubování zmáčkl tlačítko 'Ready'. Když se pak ale podíval na kolo, tak viděl, že matka je křivě přišroubovaná na náboj kola. Bohužel ale nemáme žádné tlačítko, kterým by mohl vzít svoje rozhodnutí zpět. Proto začal mávat rukama, ale už bylo pozdě. Ostatních šest mechaniků již svá tlačítka zmáčklo."
Na druhou stranu, nikdo není neomylný a to ani v nejrychlejším týmu mechaniků loňského roku. Jak se však tento mechanik dokázal se stresovou událostí vypořádat, to ukázal už o 30 sekund později. "Všichni jsme byli v tom mezičase, než přijel Nico, nervózní. Hoši ale pak odvedli naší nejlepší zastávku v boxech v celém závodu," říká týmovým manažer, Ron Meadows.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.